ویدئو/ نگینی بر انگشتر پایتخت

عودلاجان‌گردی در نوروز

عودلاجان یکی از محله‌های قدیمی و با اصالت شهر تهران است که روزگاری در زمان قاجار از محله‌های قدیمی و اصیل پایتخت بوده و از آن چندین مکان دیدنی باقی مانده که بازدید از آنها می‌تواند یک روز به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم بزند.

عودلاجان یکی از محله‌های قدیمی و با اصالت شهر تهران است که روزگاری در زمان قاجار از محله‌های قدیمی و اصیل پایتخت بوده و از آن چندین مکان دیدنی باقی مانده که بازدید از آنها می‌تواند یک روز به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم بزند.

  • خانه شهید مدرس در چهارراه سرچشمه گذر میرزا محمود وزیر دارای سه حیاط مرکزی، اتاق‌ها، راهروها، حوضخانه، سه درب ورودی، اندرونی و بیرونی است و مجموعه‌ای است از گچبری، آجرکاری، حجاری، گره چینی، نقاشی و کتیبه‌نگاری
  • سرای کاظمی از خانه‌های دوران قاجار است که به موزه تبدیل شده و علاوه بر معماری بی‌نظیر در آن ماکت‌ها و عروسک‌هایی از مشاغل و آداب و رسوم مردم تهران و اشیا و ابزارهایی از زمان قاجار تا دوره پهلوی اول جمع‌آوری و در معرض بازدید قرار دارد.
  • عمارت دبیرالملک در محله باغ امین عودلاجان متعلق به دبیرالملک فراهانی از وزرای دوران قاجار است. در حال حاضر این خانه به بخش اداری شهرداری تبدیل شده و امکان بازدید از آن در ساعات اداری وجود دارد.
  • نام خانه مهرانگیز کامبیز با سریال به یاد ماندنی پدرسالار و بازی درخشان مرحوم محمدعلی کشاورز گره خورده است. این خانه تاریخی در خیابان امیرکبیر عودلاجان اکنون به خانه فرهنگ محله امامزاده یحیی تبدیل شده است.
  • حمام نواب در محله امامزاده یحیی حمامی قاجاری است که لوکیشن فیلم قیصر ساخته مسعود کیمیایی بود. این حمام شامل هشتی، سربینه، گرمخانه و خزینه بوده و به مرکز صنایع‌دستی شهر تهران تبدیل شده است.
  • امامزاده یحیی در زمان پهلوی اول تخریب شده و بعدها با استفاده از نقشه‌های قدیمی و به همان سبک بنایی جدید ساخته شد. این بنا دارای صحن، مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آینه‌کاری، سرداب، گنبد کاشیکاری مخروطی و سقاخانه است.
  • مسجد و مدرسه معمارباشی در محله امامزاده یحیی عودلاجان قرار دارد. بانی این مدرسه حاج ابوالحسن اصفهانی ملقب به صنیع‌الملک بوده و این مکان به نام منصب او یعنی معمارباشی معروف شده است.
  • در بازارچه سنتی عودلاجان می‌توانید صنایع‌دستی بخرید و با قدم زدن در آن به عودلاجان قدیم سفر کنید. در این مکان بعد از خرید کردن نیویورک می‌توانید ناهار را در رستوران‌های سنتی‌اش از جمله دیزی‌سرای سنتی عودلاجان صرف کنید.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.