ویدئو/ سه باغ موزه در قلب تهران

تاریخ در دل طبیعت

بسیاری با شنیدن کلمه موزه، ساختمانی پر از اشیای قدیمی و بی‌روح را تصور می‌کنند. اما در قلب تهران موزه‌هایی هستند که در دل باغ‌های پر درخت هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

بسیاری با شنیدن کلمه موزه ساختمانی پر از اشیای قدیمی و بی‌روح را تصور می‌کنند. اما در قلب تهران موزه‌هایی هستند که در دل باغ‌های پر درخت هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

  • مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد یکی از اقامتگاه‌های ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی بوده که در شمالی‌ترین قسمت شهر تهران و در گذشته از بهترین ییلاق‌های شهر تهران و مشرف به دره سرسبز دربند بوده و هوایی لطیف و طبیعتی پردرخت دارد.
  • کاخ شهوند یا کاخ سبز در قسمت شمال غربی مجموعه سعدآباد قرار دارد. این کاخ به عنوان اقامتگاه ییلاقی رضاشاه در دوره پهلوی اول به کار گرفته شده و در حال حاضر به عنوان کاخ-موزه مورد استفاده است.
  • کاخ سفید محل اقامت ییلاقی محمدرضا شاه و همسرش فرح در تابستان بوده است. پرده‌های بزرگ رنگ روغن اثر استاد حسین بهزاد، فرش‌های نفیس ایرانی، سفالینه‌های تاریخی و کریستال‌های باارزش از جمله آثار به نمایش گذاشته شده در کاخ سفید هستند.
  • ساختمان مربوط به موزه برادران امیدوار در بخش شمال غربی مجموعه سعدآباد قرار دارد. برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی بودند که در سال ۱۳۳۳ سفر به دور دنیا را آغاز کردند. دستاوردهای باارزش و رهاوردهای تاریخی سفرهای برادران امیدوار در این بنا در معرض نمایش قرار داده شده است.
  • مجموعه کاخ نیاوران که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد در باغ نیاوران در منطقه شمیرانات واقع شده و از آخرین اقامتگاه‌های پادشاهی در ایران به شمار می‌رود. باغ نیاوران با درختان قطور و سر به فلک کشیده در اطراف کاخ اختصاصی نیاوران طبیعتی چشم‌نواز دارد.
  • کاخ-موزه اختصاصی نیاوران ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است و سقف بازشونده آلومینیومی دارد. در این کاخ مجموعه‌ای گرانبها از تابلوهای نقاشی هنرمندان ایرانی و خارجی، فرش‌های نفیس ایرانی، ظروف چینی و کریستال گرانبها و گوبلن‌ها در معرض نمایش قرار دارد.
  • موزه جهان‌نما در مجموعه نیاوران آثاری از فرهنگ و تمدن‌های مختلف جهان از جمله مصر باستان، سفالینه‌های فرهنگ و تمدن منطقه آند، سردیس‌های سنگی بودا و سفالینه‌هایی از مناطق مختلف ایران را در خود جای داده است.
  • عمارت صاحبقرانیه در مجموعه نیاوران شامل بخش‌ها و اتاق‌های مختلف از جمله اتاق اسناد، اتاق مذاکرات نظامی، تالار آینه، اتاق مذاکرات خصوصی، اتاق انتظار سفرا و مجموعه‌ای از آثار هنری هنرمندان نامی ایران است.
  • باغ نگارستان در میدان بهارستان تهران از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های قاجاری محسوب می‌شود که در گذر زمان فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و پس از سال‌ها استفاده به عنوان مدرسه فلاحت و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، هم‌اکنون به موزه تبدیل شده است.
  • هنگامی که وارد باغ نگارستان می‌شوید در نزدیکی ورودی باغ و در سمت راست آن با یادبودی از حافظیه شیراز روبرو می‌شوید. علاوه بر آن در سرتاسر باغ سردیس‌هایی از هنرمندان و شخصیت‌های بارز ایرانی قابل بازدید است.
  • در ساختمان موزه مکتب کمال‌الملک می‌توان از آثار نقاشی هنرمندانی نظیر ابوالحسن صدیقی و یحیی دولتشاهی، دیوارنگاره‌ صف سلام فتحعلی‌شاه، مجموعه مجسمه مینیاتورهای جهانگیر ارجمند و بسیاری از آثار هنری دیگر را بازدید کرد.
  • تالار منیر فرمانفرمائیان تنها موزه‌ای است که به نام یک بانوی ایرانی نام‌گذاری شده و آثار او شامل ترکیبی از نقاشی پشت شیشه، آینه‌کاری، خاتم‌کاری، هندسه اسلامی و طراحی معمارانه است.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.