ویدئو/ گشتی در کاخ گلستان

جواهری درخشان در دل تهران مدرن

با وجود آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلندی که نماد تهران مدرن هستند اما هنوز هم ردپای درختان کهنسال در میان باغ‌موزه‌های پایتخت از جمله مجموعه کاخ‌های گلستان در نزدیکی بازار بزرگ تهران دیده می‌شود.

با وجود آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلندی که نماد تهران مدرن هستند اما هنوز هم ردپای درختان کهنسال در میان باغ‌موزه‌های پایتخت از جمله مجموعه کاخ‌های گلستان در نزدیکی بازار بزرگ تهران دیده می‌شود.

کاخ گلستان در دوران صفویه در میان باغی بزرگ بنا شده و در دوران قاجار به عنوان ارگ سلطنتی اهمیت فراوان یافت. مجموعه کاخ گلستان شامل بناهای متفاوت با معماری منحصر به فرد است.

  • تخت مرمر اولین بنای باشکوهی است که در بدو ورود به کاخ گلستان دیده می‌شود. این تخت به شکل سکوی بلند دیواره‌داری روی دوش سه دیو و شش فرشته قرار دارد که در آن مراسم بار عام و ایوان شاهی تاجگذاری برگزار می‌‌شد.
  • خلوت کریمخانی بنایی سرپوشیده و ستون‌دار است که سنگ مزار ناصرالدین شاه و تخت فتحعلی شاه در آن قرار دارد. در مرکز این بنا حوضی وجود دارد که پیشتر آب قنات شاه از آن می‌جوشید.
  • کاخ اختصاصی مجموعه‌ای است از تالارها از جمله تالار سلام، تالار آینه و تالار ظروف که اشیای قیمتی و هدایای حکمرانان ممالک مختلف را در خود جای داده است.
  • تالار سلام به دلیل برگزاری مراسم رسمی سلام و تاجگذاری به این نام نامیده شد. ماکت تخت طاووس نادری، تابلوهای نقاشی کمال‌الملک و ساعت نفیس هدیه ملکه ویکتوریا از جمله آثار موجود در این تالار هستند.
  • تالار آینه که اوج هنر آینه‌کاری در دوران قاجار را نشان می‌دهد دارای سه ارسی بزرگ قوسی شکل به سمت باغ است که دستمایه معروف‌ترین نقاشی کمال‌الملک بود.
  • در تالار ظروف کاخ اختصاصی برخی از هدایایی که سلاطین اروپایی به شاهان قاجار اهدا کرده بودند را می‌توان دید، از جمله سرویس چینی با نقش جنگ‌های ناپلئون بناپارت، سرویس جواهرنشان اهدایی ملکه ویکتوریا و سرویس اهدایی الکساندر سوم
  • عمارت بادگیر دارای چهار بادگیر در چهار طرف است که ستون‌ها، دیوارها و سقف شاه‌نشین آن مزین به نقاشی و زرنگاری‌های چشم‌نواز است و حوضخانه زیر عمارت در فصول گرم به کمک بادگیرها هوای خنک را برای ساکنین فراهم می‌کرد.
  • شمس‌العماره در مجموعه گلستان با دو برج متقارن و اولین برج ساعت عمومی در زمان ساخت مرتفع‌ترین بنای تهران در عهد ناصری و «خورشید عمارت‌های سلطنتی» بود که هنر ناب معماری ایرانی را در سبک و سیاقی اروپایی به نمایش می‌گذاشت.
  • کاخ ابیض که به دلیل سفیدی رنگ نمای آن به این نام خوانده می‌شود محل نگهداری هدایای پادشاهان عثمانی به شاه ایران بوده و امروزه به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

 

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.