آنچه در نوروز بر ورزش ایران گذشت

شکل‌گیری مجدد تیم ‌ملی فوتبال و قهرمانی ساحلی‌بازان

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، سال 1402 برای ورزش ایران با قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا آغاز شد و در ادامه تیم ملی فوتبال نیز دو دیدار تدارکاتی در فیفادی مارس برگزار کرد. مسابقات لیگ برتر نیز از 11 فروردین ماه آغاز شد و تیم ملی زنان ایران بامداد یکشنبه، 13 فروردین، به میانمار رفت تا مرحله نخست مسابقات مقدماتی المپیک را پشت سر بگذارد. بدین‌ترتیب، می‌توان گفت روزهای نخستین سال 1402، برای ورزش ایران نسبتا شلوغ بوده و خبری از تعطیلات در اردوی ملی‌پوشان برخی از رشته‌ها نبوده است.

درخشش تیم ملی ساحلی در آغاز سال 1402

روز یکشنبه، ششم فروردین ماه، شاگردان علی نادری در تیم ملی ساحلی ایران با انجام بازی‌ای مسلط در دیدار نهایی برابر ژاپن، موفق شدند با نتیحه 6 بر صفر از سد این تیم بگذرند و قهرمانی خود را در پاتایا جشن بگیرند. این مسابقات که به میزبانی تایلندی‌ها در شهر پاتایا برگزار می‌شد، از حساسیت ویژه‌ای برای علی نادری و شاگردانش برخوردار بود. مهدی تاج نیز به عنوان رئیس کمیته مسابقات فوتبال ساحلی در زمان اهدای جوایز بهترین بازیکن و بهترین دروازه‌بان جام ملت‌های فوتبال ساحلی آسیا به مسلم مسیگر و سید مهدی میرجلیلی، روی سِن حضور داشت و جام قهرمانی را هم به ملی‌پوشان داد و به افتخارشان کف زد. این قهرمانی سبب صعود ملی‌پوشان در رنکینگ فیفا شد و در آخرین به‌روزرسانی رنکینگ جهانی، تیم ملی ساحلی ایران با جهش 4پله‌ای از رتبه دوازدهم به رتبه هشتم صعود کرد تا این قهرمانی در آغاز سال 1402، نویدبخش روزهای خوب برای ورزش ایران در سال جدید باشد.

شروع امیدوارکننده تیم ملی با قلعه‌نویی!

در روزهای پایانی سال 1401، بعد از ماه‌ها انتظار، تکلیف نیمکت تیم ملی فوتبال مشخص شد و امیر قلعه‌نویی بعد از 16 سال انتظار، دوباره به این نیمکت رسید. فیفادی مارس فرصت خوبی برای هماهنگی اعضای کادر فنی با بازیکنان و محک‌خوردن تیم ملی تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بود. او در اردوی ابتدایی از 32 بازیکن برای مصاف برابر کنیا و روسیه دعوت کرد و در جریان این دو مسابقه، به 24 بازیکن فرصت حضور در میدان داد تا بدین ترتیب نشان دهد به دنبال دست یافتن به ترکیب اصلی تیمش است.

مصاف برابر روسیه نخستین دیدار تدارکاتی ایران در سال 1402 بود. شاگردان قلعه‌نویی در این دیدار که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، به نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک دست پیدا نکردند تا نخستین حضور قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی بعد از سال‌ها با پیروزی همراه نباشد. نکته قابل توجه در این دیدار این بود که هر دو گل بازی از روی نقطه پنالتی وارد دروازه دو تیم شد تا هیچ‌کدام از دو تیم در جریان مسابقه به گل نرسیده باشند.

در دومین دیدار تدارکاتی تیم‌ ملی تحت هدایت امیر قلعه‌نویی، ملی‌پوشان در روز هشتم فروردین ماه به مصاف کنیا رفتند و موفق شدند این تیم را با نتیجه دو بر یک شکست دهند. هرچند که این پیروزی آسان به دست نیامد و کنیا با گل دقیقه 56 اولانگا از ایران پیش افتاد، اما در ادامه محمد محبی در دقیقه 76 و رامین رضاییان با اشتباه دروازه‌بان کنیا در دقیقه 84 دروازه این تیم را گشودند تا نخستین پیروزی شاگردان قلعه‌نویی در سال جدید رقم بخورد. آنچه در خصوص برگزاری این دو دیدار تدارکاتی به وضوح نمایان بود، تلاش قلعه‌نویی برای شناخت ترکیب اصلی تیم برای حضور موفق در مسابقات جام ملت‌های آسیای پیش رو بود که کمتر از 6 ماه تا برگزاری آن باقی ‌مانده است.

ایستگاه 24 لیگ برتر با پیروزی همه مدعیان!

رقابت سپاهان، استقلال و پرسپولیس برای کسب جام بیست‌ودوم لیگ برتر در سال گذشته با جذابیت‌های خاصی دنبال می‌شد و آنچه در آغاز سال جدید و پس از ادامه این رقابت‌ها در هفته بیست‌وچهارم واضح بود، تلاش این سه تیم برای ربودن جام قهرمانی از دو رقیب دیگر بود.

رقابت‌های لیگ برتر در حالی روز پنجشنبه و جمعه با انجام 8 مسابقه پیگیری شد که تقابل سه تیم مدعی سپاهان، استقلال و پرسپولیس با حریفان‌شان در روز جمعه، یازدهم فروردین برگزار شد و هر سه تیم بالانشین، موفق به شکست حریفان خود شدند. آبی‌پوشان پایتخت در مصاف با ذوب‌آهن موفق به پیروزی دو بر صفر شدند و شاگردان مورایس نیز با کسب یک پیروزی اقتصادی برابر صنعت نفت آبادان، صدرنشینی خود را تثبیت کردند. شاگردان یحیی گل‌محمد نیز در دیداری سخت برابر مس رفسنجان با تک گل ولسیانی از روی نقطه پنالتی از سد حریف خود گذشتند تا همچنان تنور این مسابقات گرم بماند.

تمام ایران حامی تیم ملی زنان!

تیم ملی زنان ایران بامداد یکشنبه، ایران را به مقصد میانمار ترک کرد تا مسابقات مهم مقدماتی المپیک پاریس را پشت سر بگذارد. این در حالی است که طی روزهای گذشته، اردوی تیم ملی زنان کشورمان درگیر حواشی بسیاری شده بود. این حواشی با ماجرای انتقاد به لیست اولیه بازیکنان و حضور مربی 27ساله در کادر فنی آغاز شد و در اردوی دوم با حواشی مربوط به البسه بازیکنان و حذف برخی از بازیکنان ثابت تیم ملی ادامه داشت. اما سرانجام بعد از برگزاری اردوی 19 روزه، این تیم بامداد روز یکشنبه عازم کشور میانمار شد تا رقابت‌های خود را در گروه B برای صعود به دور دوم مرحله مقدماتی مسابقات المپیک پاریس انجام دهد. مسابقاتی که البته با کناره‌گیری 2 همگروه ایران، صعود ملی‌پوشان را دچار چالش‌های سختی کرد، چراکه شانس پیروزی ایران برابر دو تیم انصراف‌دهنده (بنگلادش و مالدیو) بسیار بالا بود. بر اساس آمار، سخت‌ترین دیدار ملی‌پوشان ایرانی برابر میزبان مسابقات است که از قضا نبرد با این تیم پابرجا ماند تا مصاف رفت و برگشت با این تیم، تکلیف تیم صعودکننده از مرحله B  مسابقات را روشن کند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.