سن طلایی تشخیص اوتیسم

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه کاهش تعداد ابتلا به اوتیسم نیازمند آگاه‌سازی اجتماعی است، گفت: سن طلایی و مهم برای تشخیص و درمان این بیماری ۲ تا پنج سالگی است.

به گزارش شهروند آنلاین،فرگل صحاف روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی اوتیسم در مرکز خیریه اوتیسم دنیای مهربان در تبریز، افزود: بر همین مبنا خانواده‌ها باید حساسیت بیشتری نسبت به رفتار و اخلاق کودکان خود داشته باشند و در صورت بروز هر نوع مشکل باید ضمن مراجعه به روان پزشکان، برای تشخیص و درمان از بیماری اوتیسم وارد عمل شوند.

او متذکر شد، در صورتی که خانواده‌ها نسبت به رفتارهای غیرمعمول فرزندان خود بی‌تفاوت باشند، این نوع اختلال در کودکان رسوب کرده و درمان و پیشگیری از اوتیسم غیرممکن خواهد شد.

صحاف آگاه‌سازی در سطح جامعه با کمک و مساعدت رسانه‌ها و نهادها عمومی را لازمه کاهش تعداد مبتلایان به اوتیسم دانست و با بیان اینکه حل مشکلات این طیف از مردم جزو اولویت‌های سازمان بهزیستی است، یادآور شد: البته در این زمینه به شدت نیازمند کمک‌های خیرین و نهادهای مردمی هستیم.

او بهزیستی آذربایجان شرقی را پیشرو فعالیت‌های خدماتی در حوزه بخش خصوصی اعلام و اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد تمام فعالیت‌ها و خدمات بهزیستی توسط نهادهای غیردولتی، خصوصی و خیرین به جامعه هدف ارایه می‌شود.

صحاف تعداد مراکز خدماتی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی را ۶۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: در این مراکز چهار هزار نفر کارمند برای جامعه هدف خدمات تخصصی ارایه می‌دهند.

او با بیان اینکه در حال حاضر تعداد چهار مرکز برای افراد دارای اختلال اوتیسم در آذربایجان شرقی خدمات می‌دهد، تعداد خدمت‌گیرندگان این مراکز را ۲۳۸ نفر اعلام و اظهار کرد: از شرکای اجتماعی و نهادهای عمومی از جمله شهرداری انتظار می‌رود بیش از پیش بهزیستی را در ارایه خدمت به این افراد یاری کنند که شهرداری تبریز بهترین و بیشترین همکاری را با ما تاکنون داشته است.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل خیریه اوتیسم دنیای مهربان نیز در این مراسم با بیان اینکه این مجموعه از سال ۱۳۹۳ به منظور حمایت از افراد اوتیسم به خصوص افراد بزرگسال ایجاد شده است، گفت: ما با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهیم و در این راه به شدت نیازمند همراهی خیرین هستیم.

معصومه اسمعیل پور نگهداری از بزرگسالان اوتیسم را بسیار مهم و به دلیل نوع رفتارهای خاص بسیار خطیر دانست و افزود: متاسفانه به دلیل هزینه‌های بالای این حوزه، بخش‌های خصوصی چندان رغبتی برای حضور در این زمینه ندارد.

او با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور مرکز اقامتی موقت بیماران اوتیسم در تبریز و مرکز خیریه دنیای مهربان ایجاد شده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر چند مرکز دیگر پس از تبریز در شهرهای بزرگ ایجاد شد اما این مرکز در شمال غرب تنها مرکز نگهداری از اوتیسم‌ها به شمار می‌رود.

اسمعیل پور ادامه داد: در حال حاضر پرونده تعداد ۴۰۰ کودک اوتیسم در خیریه دنیای مهربان تشکیل شده است که خدماتی همچون توان‌بخشی، کمک‌های معیشتی، دارویی، دندان پزشکی و گفتار درمانی ارایه می‌شود./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.