پاسخ وزیر نفت به شایعه گرانی بنزین و گازوئیل

وزیر نفت از تامین مطلوب سوخت نوروزی خبر داد و از مردم خواست که به شایعات مربوط به تغییر قیمت سوخت توجه نکنند.

به گزارش شهروند آنلاین، جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت حدود ۶۰ هزار نفر از کارکنان پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تامین سوخت مورد نیاز حدود ۴۴۰۰ جایگاه سوخت در ایام نوروز گفت: خوشبختانه هیچگونه کمبودی در تامین سوخت جایگاه‌ها نداشتیم.

او درباره شایعه گرانی بنزین و گازوئیل هم تاکید کرد: بار‌ها این موضوع را تکذیب کرده‌ایم و این بار هم اعلام می‌کنم که هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین و گازوئیل نداریم. مردم به این شایعات توجه نکنند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی برکاهش تولید نفت گفت: در چند هفته گذشته مذاکراتی بین اعضای این مجمع صورت گرفت و در کمیته فنی اوپک پلاس قرار شد که به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه دیگر، تولید نفت در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند.

او اضافه کرد: این موضوع با هدف جلوگیری از کاهش قیمت‌های بین‌المللی نفت رخ داد و پس از انتشار خبر آن، قیمت‌های جهانی نفت، ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

وزیر نفت با تاکید بر فشار آمریکایی‌ها به اعضای اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت گفت: در کمیته فنی اوپک پلاس، کاهش تولید نفت مصوب شده و به زودی نهایی می‌شود؛در بازار انرژی نیز، همدلی خوبی بین ایران، عربستان، عراق و روسیه برقرار است.

صادرات نفت افزایش یافت

او در ادامه از بهره‌برداری رسمی از نخستین مجتمع جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این گاز‌ها قبلا سوزانده می‌شدند، اما اکنون قرار است در مجتمع پالایشگاهی هویزه خلیج فارس یا همان کارخانه ان جی ال ۳۲۰۰، روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب از گاز‌های همراه نفت در میادین غرب کارون، تبدیل به ارزش افزوده شود.

اوجی ادامه داد: فعالیت این مجتمع منجر به تامین پایدار خوراک صنایع پتروشیمی بندر امام خواهد شد که با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری آماده بهره‌برداری شده است. گاز باقی مانده نیز به شبکه سراسری تزریق می‌شود و به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای۵ هزار نفر اشتغال‌زایی دارد.

او با اشاره به بهره‌برداری از پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی و مرحله نخست از بخش دوم طرح تثیبت و توسعه پالایشگاه آبادان، از تلاش دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت و گاز با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشی و پتروشیمی سخن گفت و افزود: صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۹۹، حدود ۲۰۳ میلیون بشکه و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ میلیون بشکه افزایش یافته است. ضمن این که به ۹۲ درصد از تکالیف خود در این حوزه در قانون بودجه، عمل کرده‌ایم.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر دریافت مطالبات مربوط به صادرات گاز به عراق گفت: عراق تمام هزینه صادرات گاز را در بانک TBI­واریز می‌کند، اما این شرط را گذاشته که باید برای خرید دارو و کالا‌های اساسی مصرف شود. در حال فشار آوردن از طریق رایزنی‌ها به طرف عراقی هستیم تا این محدودیت نیز برداشته شود و مانند ترکیه، بدون قید و شرط، هزینه صادرات گاز را دریافت کنیم.

او در پایان درباره تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها نیز گفت: با تصمیم دولت و بانک مرکزی،نرخ تسعیر ارز برای واحد‌های پالایشی و پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که در اثر این تصمیم، شاهد رشد سهام این شرکت‌ها در بورس هستیم./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.