لباس ایرانی به تن ملی‌پوشان تنگ است!

گزارش «شهروند» از اعتراض‌ها به البسه تولید داخل تیم‌های ملی فوتبال

بررسی ابعاد ماجرای اعتراض ملی پوشان فوتبال زنان و مردان ایران به لباس تیم ملی در این گزارش از “شهروند”

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، در روزهای گذشته، بحث درباره البسه تیم ملی زنان ایران و اعتراض برخی از بازیکنان نسبت به کیفیت و محدودیت در تعداد لباس‌های تحویل داده شده تا جایی پیش رفت که گفته شد بعد از هر اردو، لباس و اقلام ورزشی‌ای که به بازیکنان ملی‌پوش تحویل داده شده بود، مجددا به فدراسیون پس فرستاده شد و این موضوع، سر و صدای زیادی به پا کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در روزهای نخست فروردین‌ ماه، همزمانی تمرینات تیم ملی زنان و مردان در کمپ تیم‌های ملی سبب شد برخی از بازیکنان زن ایران در دیدار با اعضای تیم مردان از شرایط نابرابر دو تیم، به‌ویژه از نظر امکاناتی مانند لباس و اقلام ورزشی، صحبت کنند. این صحبت‌ها هم با حمایت شاگردان قلعه‌نویی همراه شد و حتی گفته ‌شد برخی از بازیکنان، در این‌باره مستقیما به مهدی تاج اعتراض کردند. اما قصه پر ماجرای لباس تیم ملی، مربوط به دیروز و امروز نیست. این گلایه‌ها هم فقط مختص بخش زنان نیست و سال‌هاست که بازیکنان باتجربه تیم ملی نسبت به کیفیت لباس‌های برند «مجید» اعتراض خود را اعلام کرده‌اند. در این گزارش قصد داریم جزیی‌نگرانه‌تر به این معضل سال‌های اخیر فوتبال ایران بپردازیم.

لباس‌ بازی را پس می‌گیرند و می‌شویند!

اعتراض بازیکنان تیم ملی زنان به بازپس‌گیری لباس‌های تمرینی و مسابقه‌ای بعد از هر اردو توسط فدراسیون سبب شد تا برای اطمینان از صحت این ماجرا سراغ برخی از بازیکنان و مربیان در رده‌های مختلف ملی برویم که همگی آنها این خبر را تایید کردند. یکی از مربیان تیم ‌ملی زنان در این‌باره به خبرنگار «شهروند» گفت: «سال‌هاست که در تمام رده‌ها بعد از اتمام هر اردو، لباس‌، کوله و سایر اقلامی را که پیش از هر اردو به اعضای تیم می‌دهند، از بازیکنان پس می‌گیرند  و این رفتار اصلا در شأن بازیکنان ملی‌پوش نیست!»

او ادامه داد: «در همه اردوها بین 2 تا 3 دست لباس تمرینی و مسابقه به بازیکنان می‌دهند. سپس آنها را پس می‌گیرند تا در اردوهای بعدی مجددا به بازیکنان بدهند!»

یکی از ستارگان ملی‌پوش فوتبال نیز در این‌باره به خبرنگار «شهروند» گفت: «ما امسال به کافا اعزام و در آن مسابقات مقتدرانه قهرمان شدیم. وقتی به ایران بازگشتیم نه تنها پاداشی دریافت نکردیم، بلکه وسایل‌مان را هم از ما گرفتند که به خانه نبریم!»

کیفیت البسه، پایین‌تر از برندهای معتبر است

اگرچه استفاده از برند داخلی تولید البسه برای تیم‌های ملی فوتبال تصمیمی جالب و شاید قابل دفاع به شمار می‌رود، اما کیفیت این البسه هم اهمیت بسیاری دارد. برند مجید به عنوان یکی از بهترین‌ها در ایران، برخی مواقع از کیفیت و استانداردهای جهانی برخوردار نیست و همین موضوع بارها باعث اعتراض بازیکنان تیم ملی آقایان نیز شده است. با این حال، بهتر است که بدانید بر اساس اعلام برخی بازیکنان تیم ملی زنان، همین برند نامطلوب نیز برای تولید البسه تیم ملی زنان، کیفیت اصلی را ملاک قرار نمی‌دهد. یکی از مدیران برند مجید در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» گفت: «ما به تعدادی که فدراسیون فوتبال درخواست داده است، کیت ورزشی در اختیارشان قرار می‌دهیم. اینکه آنها لباس‌ها را انبار می‌کنند یا به تعداد کمتر سفارش می‌دهند، بحثی نیست که ما بتوانیم به آن ورود کنیم!»

فدراسیون از مجید لباس می‌خرد

درحالی که در سراسر دنیا، تمام تیم‌های ملی از برندهای مطرح جهان مانند «نایک» و «آدیداس» مبالغ چند ده میلیون دلاری دریافت می‌کنند تا البسه آنها را به تن کنند، فدراسیون فوتبال ایران لباس‌های برند مجید را در تمام میادین بین‌المللی به تیم‌های ملی می‌دهد و نکته جالب توجه این است که بابت آن پول هم پرداخت می‌کند! یکی از مدیران این برند در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «به تعدادی محدود لباس بدون پرداخت پول توسط فدراسیون فوتبال در اختیار تیم‌های ملی قرار می‌گیرد، اما اگر فدراسیون بیش از این تعداد لباس بخواهد باید هزینه آن را پرداخت کند، هرچند که تا الان پرداخت نکرده است.»

جمله بالا که یکی از مدیران رده بالای این برند به «شهروند» گفت، شاید کلید حل معمای کمبود لباس در اردوی تیم‌های ملی زنان باشد. فدراسیون مطالبات توافق‌شده را به مجید نمی‌دهد و این برند هم البسه کافی به فدراسیون تحویل نمی‌دهد که مانند روال همیشگی دود آن به چشم فوتبال زنان می‌رود که از پوشش رسانه‌ای کمتری برخوردار است.

در خارج از کشور چگونه است؟

با اندکی جست‌وجو در سایت‌های معتبر خارجی می‌توان متوجه شد که اصول اسپانسرینگ در تیم‌های ملی و باشگاهی درباره البسه تیم‌ها چگونه است. تیم ملی انگلیس برای هر دیدار رسمی و دوستانه (زنان و مردان) تاریخ برگزاری مسابقه به همراه نام تیم رقیب را روی لوگوی خود درج می‌کند و هر بازیکن 3 کیت مجزا برای هر دیدار در اختیار دارد تا بتواند در صورت لزوم لباس خود را تعویض کند یا به هواداران بدهد! این درحالی است که به گفته برخی از بازیکنان تیم ملی زنان ایران، برای یک فصل فوتبالی ملی که شامل چندین فیفادی می‌شود، حداکثر 3 دست لباس برای مسابقات در اختیار بازیکنان و اعضای کادر فنی قرار می‌گیرد که آن هم در پایان اردوها از آنها پس گرفته می‌شود تا شسته شوند و دوباره مورد استفاده قرار بگیرند!

دیده شدن برند ایرانی بدون حق اسپانسرینگ!

نمی‌خواهیم بگوییم که تیم ملی ایران مانند لیورپول قراردادی با نایک داشته باشد که به‌جز تامین البسه و سایر اقلام ورزشی، 30 درصد از حق فروش پیراهن این باشگاه را به حساب آنها واریز می‌کند. ما از کره و ژاپن صحبت می‌کنیم. ژاپن با قرارداد چند ده میلیون دلاری که با آدیداس بسته است، در جام جهانی و مسابقات آسیایی حاضر می‌شود و هرگز هیچ پولی بابت تهیه لباس‌های تیم ملی زنان و مردان خود به برند معتبری مثل آدیداس پرداخت نمی‌کند. آنها هم مثل سایر تیم‌های معتبر جهانی از درآمد بین 5 تا 10 درصد از حق فروش لباس‌های خود بهره‌مند هستند. ما این را هم می‌دانیم که مسائلی مثل رعایت‌نشدن قانون کپی‌رایت برای شرکتی مثل مجید نیز دردسرساز است، اما حداقل انتظار جامعه ورزش از فدراسیون فوتبال و بخش بازاریابی این فدراسیون این است که بتوانند بدون پرداخت هیچ مبلغی، به تعداد لازم از این شرکت لباس دریافت کنند تا بازیکنان زن و مرد ایران دغدغه لباس نداشته باشند!

نکته جالب این است که شرکت مجید به واسطه تهیه البسه تیم ملی ایران، بدون پرداخت حتی یک ریال در جام جهانی 2022 قطر حاضر بود و در جایی که شرکت‌های بسیار مطرح اروپایی نام‌شان دیده نمی‌شود، آنها در عرصه جهانی دیده شدند.

لباس زنان با مردان فرقی ندارد!

نکته عجیب درباره لباس تیم ملی زنان این است که اصلا طراحی زنانه ندارد و درواقع سایز کوچک همان لباس‌های مردانه است، البته با کیفیت ضعیف‌تر! این درحالی است که کمپانی‌های بسیار کوچک در همین کشور خودمان، لباس‌های ورزشی با در نظر گرفتن فرم زنان طراحی می‌کنند و این مسأله‌ای کاملا پیش پا افتاده در ورزش جهان است.

فدراسیون‌های فوتبال در سراسر دنیا که حتی با برندهای درجه دو مثل «جوما»، «آل اشپورت» و … کار می‌کنند هم برای طراحی البسه تیم‌های ملی، میان مردان و زنان فرق می‌گذارند. در ایران اما عملا لباس‌های تیم‌های ملی مردان و زنان تفاوتی با یکدیگر ندارند که این نقطه ضعفی برای شرکت مجید به حساب می‌آید.

مجید به بازی‌های کامپیوتری هم راه یافت!

یکی از اتفاقات جالبی که در بازی FIFA رخ داده مربوط به استفاده از برند مجید است. این بازی در آخرین ورژن خود روی لباس‌های تیم ملی ایران و تیم‌های باشگاهی که از برند مجید استفاده می‌کنند، لوگوی این شرکت را ثبت کرده که اتفاق قابل توجهی است. سازندگان این بازی کامپیوتری در نسخه 2023 و 2024 خود به واسطه استفاده تیم ملی ایران از البسه مجید، لوگوی این شرکت را روی پیراهن‌های ایران ثبت کردند و در اختیار مخاطبان میلیاردی آن قرار دادند. این در حالی است که اگر مجید به‌طور مستقل قصد چنین تبلیغی را داشت، باید هزینه میلیون دلاری برای آن صرف می‌کرد!

کپی‌رایت؛ معضل بزرگ در ایران

در کنار همه انتقادهایی که به شرکت تولید البسه تیم‌های ملی فوتبال وارد آمده و خیلی از آنها نیز به ایرادهای داخلی فدراسیون برمی‌گردد، اما نمی‌شود از مشکل بزرگ تولیدکننده در ایران به سادگی عبور کرد. برندهای معتبر تولید البسه در دنیا مثل نایک، آدیداس، پوما و … سال‌هاست قید فعالیت در ایران را زده‌اند و دلیل آن هم نداشتن سود مالی برای آنهاست. در ایران هر برندی لباس تیم‌های ملی را تولید کند و در اختیار فدراسیون قرار بدهد، هیچ فروش خاصی از بابت پیراهن‌ها نخواهد داشت، چراکه حق کپی‌رایت وجود ندارد و به راحتی و با سرعت زیاد نسخه جعلی لباس‌ها را در فروشگاه‌های ورزشی پیدا خواهید کرد.

این محدودیت برای برند ایرانی مجید هم وجود دارد. همین حالا در فروشگاه‌های ورزشی لباس‌های جعلی شرکت مجید فروخته می‌شود و هیچ عایدی هم برای این شرکت ندارد. به عبارت بهتر، این شرکت سود زیادی از بابت دادن البسه به تیم‌های ملی ایران نمی‌برد و فقط جنبه تبلیغاتی برای آنها دارد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.