دزدی‌های خشن برای راه‌یابی به تیم‌ملی فوتبال!

گفت‌وگوی «شهروند» با سارق خانه‌های پایتخت که انگیزه‌ای عجیب برای سرقت‌هایش داشت

خانه‌های شمال پایتخت را هدف سرقت‌های میلیاردی خود قرار داده بود تا بتواند پول دلال فوتبال را جور کند. می‌خواست به رویای کودکی‌اش برسد. دزدی می‌کرد تا شاید بتواند یک روز دروازه‌بان تیم پرسپولیس شود. تصور می‌کرد می‌تواند با پرداخت 5میلیارد تومان به تیم محبوبش راه یابد. اما هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که رکب خورده و هم‌سلولی‌اش او را فریب داده است. سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار، سر همدستش را کلاه گذاشت و با برداشتن تمام اموال میلیاردی دزدی، فرار کرد. شروین ماند با جرمی سنگین، بدون آنکه پولی گیرش بیاید.

سیما فراهانی _ شهروندآنلاین| این پرونده اوایل بهمن‌ماه سال گذشته در تهران کلید خورد. زمانی که مرد تاجری به پلیس مراجعه و دزدی میلیاردی خانه‌اش را گزارش کرد. این مرد درباره جزئیات این سرقت به پلیس گفت: «وقتی با خانواده‌ام به سفر رفته بودیم، سارقان در خانه‌مان را با دیلم شکسته و پس از به هم ریختن خانه، یک‌میلیارد و 500میلیون تومان پول و طلا از خانه‌مان به سرقت برده بودند.»

حمله به مالباختگان

با اعلام این شکایت، بلافاصله پرونده‌ای در این‌خصوص تشکیل شد و به دستور قاضی مصطفی تقی‌زاده، بازپرس شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت، موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت. تحقیقات ابتدایی نشان داد که سارقان این خانه هیچ ردی از خودشان به جا نگذاشته بودند.

آنها خیلی حرفه‌ای عمل کرده و با پوشیدن ماسک و دستکش توانسته بودند دست به این دزدی بزنند. در حالی که تحقیقات در زمینه این پرونده ادامه داشت، ماموران با شکایت‌های مشابه دیگری مواجه شدند که نشان می‌داد آنها با یک گروه حرفه‌ای از سارقان طرف هستند. دزدان خانه‌های شمال پایتخت، پس از سرقت‌های کلان، بدون اینکه ردی از خودشان به جا بگذارند، متواری می‌شدند. تجسس از شاکی‌ها نشان داد که در برخی موارد، سارقان وقتی با صاحب‌خانه مواجه می‌شدند، با چاقو به آنها حمله و زخمی‌شان می‌کردند تا بتوانند به‌راحتی فرار کنند.

دستگیری سارقان حرفه‌ای

با وجود اینکه سارقان سعی کرده بودند هیچ ردی به جا نگذارند و خیلی حرفه‌ای عمل کنند، با این حال، پلیس توانست شماره پلاک یکی از خودروهای آنها را در محل سرقت کشف کند. در استعلام از شماره پلاک این خودرو مشخص شد که اجاره‌ای است و همین مسأله باعث شد ردی از سارقان پیدا شود. در تحقیق از مدیر مرکز کرایه خودرو مشخص شد که در چند ماه گذشته، به دو مرد بارها این خودرو و چند خودرو دیگر را اجاره داده است که آنها تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند. با دستگیری این دو سارق، چهار نفر دیگر از اعضای گروه نیز دست‌شان رو شد و دستبند به دست در مقابل پلیس و بازپرس دادسرا قرار گرفتند. در ادامه طلافروشی که طلاهای مسروقه را از این گروه می‌خرید نیز دستگیر شد.

انگیزه عجیب

شروین 25 ساله یکی از اعضای این گروه حرفه‌ای است. او چند بار به اتهام دزدی و زورگیری دستگیر شده و به زندان رفته بود. او که سعی داشت توبه کند و دیگر سمت خلاف نرود، انگیزه عجیبی را برای دزدی‌هایش بیان کرد. شروین در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» انگیزه‌اش و اینکه چطور از سوی همدستانش رکب خورد را روایت کرد:

چند وقت است که دزدی می‌کنی؟

از چند سال پیش شروع کردم، ولی چون حرفه‌ای نبودم، هر بار همان ابتدا دستگیر می‌شدم تا اینکه درنهایت خسته شدم و تصمیم گرفتم برای همیشه این کار را کنار بگذارم.

چرا کنار نگذاشتی؟

وقتی در زندان بودم پیشنهاد وسوسه‌انگیزی شنیدم و دوباره به راه دزدی کشیده شدم، البته داستانش مفصل است. درواقع من از سوی هم‌سلولی‌ام رکب خوردم. او فریبم داد و دوباره من را وارد باند سارقان کرد. این همه دزدی کردم بدون اینکه هزار تومان هم گیرم بیاید.

چه پیشنهادی داد؟

من عاشق فوتبال هستم. وقتی در زندان بودم، چون از دستگیری‌های مداوم خسته شده بودم، تصمیم گرفتم دیگر این راه را ادامه ندهم، اما فرامرز یکی از هم‌سلولی‌هایم مرا وارد این راه کرد. او گفت دوستی دارد که دلال فوتبال است و می‌تواند من را به او معرفی کند. خیلی خوشحال شدم. وقتی از زندان آزاد شدم، با فرامرز که زودتر از من آزاد شده بود، سراغ دوستش که دلال فوتبال بود، رفتیم. او می‌گفت می‌تواند مرا به تیم پرسپولیس ببرد تا به رویایم برسم و دروازه‌بان شوم، ولی 5میلیارد تومان می‌خواست. فرامرز گفت وارد اعضای باند شوم و از خانه‌ها سرقت کنیم تا پول دلال فوتبال جور شود.

چرا خودت فوتبال را ادامه ندادی؟

از بچگی آرزویم این بود که فوتبالیست شوم و به تیم‌ملی راه یابم. دروازه‌بانی را دوست داشتم. سراغ فوتبال رفتم و این راه را ادامه دادم، ولی پدرم مخالف بود و اجازه نداد ادامه دهم. چندین بار با او درگیر شدم، اما فایده‌ای نداشت و راضی نمی‌شد. من هم با او لج کردم و می‌خواستم آبرویش را ببرم، برای همین با دوستان ناباب رفت‌وآمد کردم و با هم به دزدی رفتیم، اما هر بار همان ابتدا دستگیر می‌شدم. هدفم فقط لجبازی با پدرم بود، اما به جای او، خودم را تنبیه کردم.

پول دلال فوتبال جور شد؟

آن مرد دلال فوتبال نبود و آنها مرا فریب داده بودند. درواقع فرامرز وقتی در زندان از علاقه زیادم به فوتبال باخبر شد، تصمیم گرفت از من کلاهبرداری کند. همان فردی که مدعی می‌شد دلال فوتبال است، درواقع خودش هم سارق بود. آنها با هم نقشه کشیده بودند تا سر من کلاه بگذارند. تمام سهمم از دزدی را گرفتند تا مثلا من را وارد دنیای فوتبال کنند. اما یک روز فرامرز از پاتوق‌مان رفت و دیگر پیدایش نشد.

شگردتان برای دزدی چه بود؟

فرامرز سرکرده باند بود. تمام اعضای باند را او جمع کرده بود و با هم به خانه‌های مردم می‌رفتیم. با دیلم در را می‌شکستیم، وارد خانه می‌شدیم و طلاها و پول‌ها را سرقت می‌کردیم. حتی فرامرز به همه ما یک چاقو داده بود تا هنگام خطر از آن استفاده کنیم. اگر صاحب‌خانه سر می‌رسید او را زخمی می‌کردیم. تنها کسی که اصلا از دزدی‌ها پول نمی‌گرفت، من بودم، چون فرامرز می‌گفت، سهم مرا پیش خودش نگه می‌دارد تا 5میلیارد جور شود و به دلال فوتبال بدهد.

فرامرز هم دستگیر شده؟

بله، او و همه اعضای باندمان دستگیر شده‌اند.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.