افطار در قدس/دلار در گوشه رینگ!/معراج پهپادها

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي عملیات‌های استشهادی در سراسر اراضی اشغالی ، حل مشکلات معیشتی مردم مسابقات قهرمانی آسیا ، کشتار ۱۰ ساله حیات وحش، لایحه حقوق زنان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز چالش‌های ادامه دار صنعت خودرو در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي عملیات‌های استشهادی در سراسر اراضی اشغالی ، حل مشکلات معیشتی مردم مسابقات قهرمانی آسیا ، کشتار ۱۰ ساله حیات وحش، لایحه حقوق زنان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

شنبه در اسرائیل تعطیل نیست!

روزنامه ایران:اگر تا پیش از اعتراضات شنبه هفته جاری شک و شبهه‌ای درباره بقای نه‌چندان دیرپای بنیامین نتانیاهو در قدرت وجود داشت، اکنون دیگر باید او را رفتنی دانست. تداوم اعتراضات شنبه، آن هم در دل عملیات‌های استشهادی در سراسر اراضی اشغالی از جنین تا رام الله، تل آویو و…، فقط این نکته را می‌رساند که شهرک نشینان اکنون تداوم حضور یک کابینه افراطی برای فروپاشی رژیم صهیونیستی را خطرناک‌تر از هر عامل داخلی و خارجی می‌دانند.در شرایطی که به نظر می‌رسد اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو همچون نزدیک به 4 ماه گذشته در هر شرایطی و با هر وضعیت امنیتی ادامه پیدا کند، پایگاه عبری‌زبان «واللا» تعداد شرکت‌کنندگان در چهاردهمین شنبه اعتراضی در تل‌آویو را بیش از ۱۴۵ هزار نفر اعلام کرد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز خبر داد، ده‌ها هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی مجدداً در تل آویو علیه دولت نتانیاهو و کودتای قضایی او به خیابان آمدند. شبکه المیادین هم به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد: «با وجود تشدید اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، ۱۳۰ هزار نفر شنبه شب در تل‌آویو علیه طرح اصلاحات قضایی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.»در تظاهرات این هفته، ساکنان سرزمین‌های اشغالی ضمن اعلام مخالفت خود با تعلیق فرایند تصویب طرح تغییرات قضایی، آن را ناکافی دانسته و خواستار توقف کامل این طرح شدند. اپوزیسیون می‌گوید، این طرح به کابینه اجازه می‌دهد بر کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند، سیطره یابد اما نتانیاهو مدعی است این طرح بر دموکراسی تأثیری نخواهد گذاشت و هدف آن بازگرداندن تعادل بین قوا (قانونگذاری، اجرایی و قضایی) است.برگزاری اعتراضات شنبه این هفته از آن جهت دارای اهمیتی دوچندان است که ناظران بر این باور هستند، جنگ نتانیاهو با جنوب لبنان و نوار غزه با هدف تقویت نفوذش در فضای سیاسی – اجتماعی، یک فضای امنیتی برای بی‌بی ایجاد می‌کند تا مانع ادامه ریزش در بدنه ارتش علیه او و انسجام بیشتر نیروهای امنیتی و نظامی با نخست‌وزیر و نهایتاً کودتای قضایی او شود.

 

جنگیدن برای زنده ماندن رؤیاها

روزنامه شرق: «زمانی که به مکتب می‌رفتیم، امکان نداشت هفته‌ای چند بار انفجار و انتحاری صورت نگیرد یا در کابل و ولایت دختران با حادثه‌ای مواجه نشوند. آن زمان در اطراف مکتب ما این اتفاقات زیاد رخ می‌داد. روزهای طولانی پیش می‌آمد که ما از ترس مدرسه نمی‌رفتیم و در خانه می‌ماندیم تا اوضاع به حالت عادی برگردد». آنها علت هر انفجار را خوب می‌دانستند؛ اینکه «نمی‌خواهند آنها درس بخوانند». اما این دختران مشرق‌زمین از همان سن کم جنگ روزانه برای زنده‌ماندن رؤیاهایشان را یاد گرفته بودند. هر روز صبح با ترس کشته‌شدن یا هر اتفاق دیگری کتاب و قلمی در کیف خود می‌گذاشتند و راهی مکتب یا دانشگاه می‌شدند. دختران افغانستان سال‌های سال است که جنگیدن برای زنده‌‌ماندن رؤیاهای خود را یاد گرفته‌اند، اما ذره‌ذره این امید رنگ سیاهی به خود گرفت و همه چیز تمام شد. این دخترها می‌گویند با روی کار آمدن طالبان از تعداد این وقایع کم شده، چون خودش باعث تمام حوادث بوده و حالا هم دیگر حق تحصیل را از ما گرفته‌اند و دلیلی برای بمب‌گذاری و ایجاد وحشت از تحصیل ما ندارد.تجربه چند انفجار مرگبار در هفته، آن‌هم برای دختران کم‌سن‌و‌‌سال شاید کمی باورنکردنی باشد، اما شریفه مانند همکلاسی‌های دیگرش علت هر انفجار را به‌خوبی می‌دانست؛ اینکه «نمی‌خواهند ما دخترها درس بخوانیم». رنج فهمی فراتر از دوران کودکانه‌ای که این دخترها سپری می‌کردند. بااین‌حال، سیاست ایجاد ترس با استفاده از بمب و موشک بین دختران، در آخر به بسته‌شدن درهای مدارس و دانشگاه به روی تمام آنها ختم شد؛ داغی که طالبان تا همیشه بر دل این دختران گذاشت.

 

راهکارهای تامین رضایت عمومی

روزنامه جمهوری اسلامی:حل مشکلات معیشتی مردم، برگزاری انتخابات آزاد و روان‌ سازی سیاست خارجی، سه راهکار واقعی و موثر برای تامین رضایت عمومی و برطرف ساختن نارضایتی‌ها هستند.قبل از هر چیز مسئولان باید بپذیرند که نارضایتی همچنان وجود دارد و عبور از بحران سال 1401 به معنای پایان یافتن نارضایتی‌ها نیست. گزارش‌های رسمی اطرافیان مسئولین، تعریف و تمجیدهای بادمجان دور قاب‌چین‌ها و بله‌‌قربان‌گوها و شعارهای کسانی که در سفرهای مسئولین به مناطق مختلف کشور برای استقبال یا گوش دادن به سخنرانی‌ها جمع می‌شوند، نباید معیار سنجش افکار عمومی برای درک میزان رضایت مردم از حکمرانی باشد. حکمرانان باید مثل حضرت علی علیه‌السلام از گزارش‌های واقعی افراد ناشناخته که چشم و گوش‌های حاکمیت محسوب می‌شوند استفاده کنند تا بتوانند از واقعیت‌های جامعه مطلع شوند. محروم بودن حکمرانان از چشم و گوش‌های واقعی و تکیه کردنشان بر گزارش‌ها و آمارهای رسمی اطرافیان، معمولاً آنها را دچار اشتباهات فاحش می‌کند. در خوشبینانه‌ترین فرض، گزارشگران رسمی تلاش می‌کنند با راضی نگهداشتن مسئولین ارشد، موقعیت خود را تثبیت کنند و یا حتی ارتقاء دهند. به همین دلیل، بسیار طبیعی است که نمی‌توان به این گزارش‌ها اعتماد کرد. ملاحظه گزارش‌های رسمی هم خوبست ولی نباید به آنها اکتفا کرد. بسیار دیده‌ایم که مسئولان ارشد کشور درباره چگونگی زندگی مردم قضاوت مثبت کردند در حالی که کاملاً مشخص و مشهود بود که مردم در مشکلات معیشتی شدیدی دست و پا می‌زنند و از شرایط زندگی رضایت ندارند. بنابراین، تردید نباید کرد که حکمرانان از صدر تا ذیل به عناصر مطمئنی که به مثابه چشم و گوش آنها عمل کنند و به اندازه چشم و گوش واقعی مورد اعتمادشان باشند نیازمند هستند و بدون آنها نمی‌توانند ارزیابی صحیحی از اوضاع کشور و مردم داشته باشند.

 

شب طلایی ایرانی‌ها در آستانه

روزنامه همشهری:مسابقات قهرمانی آسیا از روز گذشته به میزبانی کشور قزاقستان در شهر آستانه آغاز شده است. حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در نخستین حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا در روز نخست این رقابت‌ها یک نتیجه رؤیایی کسب کرد. هر 5شاگرد سرمربی جوان تیم‌ملی به فینال رسیدند؛ نتیجه‌ای که شاید خوش‌بین‌ترین افراد هم فکرش را نمی‌کردند.پویا دادمرز در وزن 55کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 8 بر صفر تایگاه اونیشی از ژاپن را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. او برای رسیدن به فینال با نتیجه 8 بر یک اختیار بوتیروف از ازبکستان را شکست داد و به دیدار نهایی رسید. دادمرز در فینال روپین از هند را با نتیجه 3 بر یک شکست داد و مدال طلا را کسب کرد.ایمان محمدی در وزن 63کیلوگرم پس از استراحت در دور اول، در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 9بر صفر نیراج از هند را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. محمدی در نیمه‌نهایی مقابل جین سئوب سونگ از کره‌جنوبی با نتیجه 9بر صفر پیروز شد و به دیدار فینال راه یافت. ملی‌پوش کشورمان در دیدار نهایی با نتیجه 9بر صفر شرموخامد شاریبجانوف از ازبکستان را شکست داد و به مدال طلا رسید.  امین کاویانی‌نژاد در وزن 77کیلوگرم در دور نخست با نتیجه  3 بر یک ساجان از هند را شکست داد و در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه یک – یک، ریو لیو از چین را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. کاویانی‌نژاد برای رسیدن به فینال با نتیجه 3 بر یک از سد دمیو ژاداریف از قزاقستان گذشت. او در این دیدار باید به مصاف آکژول محموداف دارنده مدال نقره المپیک و طلای جهان از قرقیزستان می‌رفت که اعلام شد به‌دلیل مصدومیت (کشیدگی رباط پا) از این مسابقه انصراف داده است. به این ترتیب کاویانی‌نژاد به مدال نقره رسید.

 

تک‌ستاره رمضان سیما

روزنامه فرهیختگان:یک بار بنشینید و لیست برنامه‌های قرآنی تلویزیون را مرور کنید و این گزاره را هم در نظر بگیرید که از بین این برنامه‌ها کدامیک در فضای اجتماعی ایران شناخته شده و عمومیت یافتند. نتیجه این لیست شگفت‌انگیز و البته تعجب‌آور است و تعداد این جنس برنامه‌ها به اندازه تعداد انگشتان یک‌دست هم نیست. البته مهمترین‌شان که عنوان پیشکسوت این جنس برنامه‌های قرآنی، به آن تعلق می‌گیرد، برنامه «درس‌هایی از قرآن» است که به دو دلیل مهم توانسته جایگاه خودش را در تلویزیون حفظ کند. یکی اینکه توانسته به صورت مستمر از تلویزیون پخش شود و دلیل دیگری که اسباب همان دلیل اول است اینکه تولیت و اجرای این برنامه را حاج آقای محسن قرائتی برعهده دارد که هم بین مردم، چهره‌ای توانمند و شناخته شده است و دیگر اینکه بین دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی صاحب نفوذ و اعتبار است. اگر به همان لیست برنامه‌های قرآنی رجوع کنید، یک برنامه پربازدید دیگر را هم خواهید یافت: پوشش برنامه جزءخوانی قرآن کریم در اماکن مقدسه که مختص ایام ماه مبارک رمضان است و از شبکه های مختلف و در ساعات مختلف پخش می‌شوند و اتفاقا روزه‌داران قابل توجهی هم پای ثابت این برنامه هستند. با این حال این برنامه هم کار ویژه‌ای نیست که بگوییم از درون تلویزیون جوشیده باشد و در قالب یک برنامه نظام‌مند رسانه‌ای طراحی شده باشد و بیشتر پوشش مناسکی از ایام روزه‌داری است. در تمام این سال‌ها، بخش مهمی از برنامه‌های قرآنی به قاب شبکه قرآن محدود شده است و به جرات می‌توان گفت که قرآن در تلویزیون هم مهجور مانده است. شاید یکی از دلایلش تخصصی بودن پرداخت به موضوعات قرآنی باشد، اما مهمترینش این است که مدیران رسانه، نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند در قالب تصویر و قاب جادو برنامه‌ای بسازند که علاوه بر حفظ ساحت قرآنی، ظرافت‌های طراحی و رنگ‌آمیزی تولید یک برنامه عمومی را داشته باشد. برنامه تلویزیونی «محفل» که دم دمای افطار از تلویزیون پخش می‌شود را شاید بتوان اولین ویژه‌برنامه‌ قرآنی دانست که تلاش دارد، ابزارهای هنری و نمایشی را به استخدام بگیرد و آموزه‌های قرآنی را در معرض مخاطبان وسیع‌تری قرار دهد. «محفل» علی‌رغم نقدهایی که در اجرای برخی از اجزا به آن وارد است، حداقل توانست کورسوی امیدی را نسبت به آینده تلویزیون ایجاد کند. در روزگار کسالت‌بار شدن برنامه‌های تلویزیونی، برنامه محفل به فرمولی دست یافته که بتواند هم دل مدیران بالادستی را به دست بیاورد و هم اینکه مخاطبانش را راضی نگه دارد.

 

افطار در قدس

روزنامه جام جم:مراسم ضیافت افطاری فلسطینی، عنوان برنامه‌ای است که هر شب بعد از اذان مغرب در میدان فلسطین تهران برگزار می‌شود. افطار و پذیرایی، اجرای سرود و مراسم فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های این مراسم است.از ویژگی‌های این مراسم می‌توان به حضور افراد شاخص و مهمانان خارجی اشاره کرد که شنبه شب ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با حضور در جمع روزه‌داران به سخنرانی پرداخت.در کنار شبکه‌های داخلی، روز گذشته خبرنگار شبکه العالم در میدان فلسطین حاضر و از پویش رمضانی در قدس افطار خواهیم کرد، گزارشی روی آنتن فرستاد.محمدلاجوردی، خبرنگار العالم با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان،  پویشی با عنوان در قدس افطار خواهیم کرد در میدان فلسطین در مرکز تهران برگزار شده است که طی آن سفره افطار در ماه رمضان برپا می‌شود، گفت: «به امید روزی که قدس اشغالی آزاد و نماز در مسجدالاقصی اقامه و سفره افطار در آن مکان مقدس گسترده شود.»در ادامه این گزارش، بتول هشام سالم دیب، دانشجوی فلسطینی گفت: «من به‌عنوان یک فلسطینی که در ایران هستم، احساس می‌کنم که این کار به من قوت قلب می‌دهد و این فقط شامل حال من نمی‌شود، بلکه شامل حال همه فلسطینی‌هایی است که داخل سرزمین‌های اشغالی یا خارج از فلسطین زندگی می‌کنند.»وی افزود: «این پویش به فلسطینی‌ها این احساس را می‌دهد که موضوع فلسطین همچنان زنده است و در قلب‌ها و ذهن‌های همه جهانیان جای دارد.»در این مراسم سفره افطاری، برنامه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های فرهنگی و سرودخوانی درباره فلسطین اشغالی را شامل می‌شود و از همه روزه‌داران برای شرکت در این مراسم دعوت شده است.

 

کشتار ۱۰ ساله حیات وحش

روزنامه اعتماد:بررسي‌هاي «اعتماد» از اخبار منتشر شده درباره تلفات چهارگونه آهو، يوز ايراني، خرس قهوه‌اي و پلنگ نشان مي‌دهد كه در 10 سال گذشته دست كم 223 حيوان بر اثر شكار غيرمجاز، تصادفات جاده‌اي، اهمال دستگاه‌هاي مسوول، خطاي انساني و ناآگاهي و آسيب از سوي مردم محلي ازبين رفته‌اند.  تجميع آمار 10 ساله تلفات گونه كمياب آهو در مناطق مختلف ايران طي 10 سال گذشته به 88 راس مي‌رسد و تنها 30 مورد آن در كانال پاي پل در منطقه حفاظت شده   ميشداغ طي كمتر از 6 سال ثبت شده است. محمد داس‌مه، حقوقدان حوزه محيط‌زيست به «اعتماد» مي‌گويد كه تلفات آهوان به علت نبود فنس‌كشي در محدوده كانال است درحالي كه پس از توقف اعلام آمار از سال 99 نيز قطعا تعداد تلفات بيشتر شده است. كانال پاي پل براي آبياري زهكشي زمين‌هاي غرب كرخه از دهه 80 راه‌اندازي شد كه 15 تا 17 كيلومتر آن منطقه حفاظت شده   ميشداغ عبور مي‌كند. به گفته عادل مولا، معاون طبيعي اداره كل حفاظت محيط‌زيست خوزستان در سال 94، اين كانال هيچ‌گونه مجوزي ندارد و به دليل شيب تند كناره‌هاي آن، آهوها هنگام آب خوردن از آن ليز خورده و به داخل كانال مي‌افتند و خفه مي‌شوند. از دهه 90 سازمان محيط‌زيست مكاتبات و جلسات متعددي با سازمان آب و برق خوزستان داشته و پيشنهاداتي نيز براي ايمن‌سازي اين كانال با توجه به رفتار آهوها و جلوگيري از سقوط آنها مطرح كرده است اما همگي بي‌نتيجه مانده است درحالي كه عادل مولا گفته بود كه در صورت عملي نشدن طرح‌ها و وظايف سازمان آب و برق خوزستان، اين سازمان را به مراجع قضايي معرفي خواهند كرد. محمد داس‌مه هم مي‌گويد 3 سال پيش به دنبال اعتراضات، معاون محيط طبيعي اداره محيط‌زيست خوزستان به منطقه آمد و از مكاتبات با اداره آب و برق خوزستان خبر داد و گفت كه در چند ماه آينده فنس‌كشي و ايمن‌سازي انجام مي‌شود اما هنوز وعده‌ها محقق نشده است: «هيچ شكايت جدي هم توسط سازمان محيط‌زيست استان در اين رابطه از سازمان آب و برق خوزستان ثبت نشده است.»

 

گام بلند در دفاع از حقوق زنان

روزنامه خراسان: مجلس سرانجام دیروز لایحه حقوق زنان را به صحن آورد و پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان، کلیات آن را با قید یک فوریت تصویب کرد و به انتظار 12 ساله حامیان حقوق زنان پایان داد. 12 سال سرگردان بین دولت، مجلس و عدلیه این لایحه که اکنون عنوان دقیق آن «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» نام دارد، 12 سال بین دولت، قوه قضاییه و مجلس سرگردان بود و دولت های دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم درباره مفاد آن اظهارنظر کردند؛ کما این‌که نمایندگان مجلس به دلیل اهمیت این موضوع و طولانی شدن زمان بررسی این لایحه، طرح «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» را ارائه کردند که دی ماه سال ۹۹ در مجلس اعلام وصول شد و درنهایت این لایحه با عنوان «لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت» به مجلس رسید و در تاریخ 29  دی ماه 1400  یک فوریت آن در صحن مجلس به تصویب رسید.  درباره سابقه این موارد نظر دکتر الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم را جویا می شوم. او به خراسان می گوید: «من خودم سال 85 که در مجلس بودم، قانون حمایت از حقوق و مسئولیت های اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی ایران را براساس اصول 20و21 قانون اساسی به صحن بردم که با رای بالایی هم تصویب شد و پیوست این ماده واحده هم منشور حقوق و مسئولیت های زنان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. خب این قانون در نوع خودش، قانون جامعی بود که دولت، وظایف مختلفی در ابعاد اجتماعی، قضایی، اقتصادی  و… در قبال این قانون برعهده داشت.» در عین حال این لایحه که دیروز نزد نمایندگان روز داغی را گذراند، از مجلس نهم تا یازدهم به طور جدی پیگیری شد و اکنون این ادعا وجود دارد که فراکسیون زنان و کمیسیون اجتماعی با حضور کارشناسان، متخصصان و مسئولان مربوط، آن را از ابعاد مختلف بررسی کرده اند. اختلاف نظرها و عناوین متعدد در این مدت 12 سال اختلاف نظرهای مختلفی درباره مفاد این لایحه وجود داشت، کما این‌که تغییر عنوان آن از «لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت»، «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» و «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» گواهی بر این ادعاست.

 

چالش‌های ادامه دار صنعت خودرو

روزنامه تجارت: چرا بازار خودرو در سال 1401 سامان نیافت و سیاست‌های دولت نه تنها باعث کاهش قیمت نشد بلکه قیمت خودرو با جهش زیادی هم روبرو شد؟ به گزارش «تجارت»، بررسی‌ها نشان می‌دهد، سال۱۴۰۱ هرچند با رشد تولید خودرو همراه بود، اما بازار شرایط بسیار ملتهبی را به خود دید. حالا پیش‌بینی می‌شود که با تداوم تولید خودرو، واردات و همچنین قیمت‌گذاری مناسب، سال۱۴۰۲ سال متفاوتی باشد. سال ۱۴۰۱ هرچند با رشد تولید خودرو همراه بود، با‌این‌حال بازار شرایط بسیار ملتهبی را به خود دید و منحنی قیمت نیز به شکلی نجومی بالا رفت. طبق آنچه وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده، قرار است در سال جدید بین یک‌ میلیون و ۶۰۰هزار تا یک‌ میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید برسد. اگر فرض کنیم عددی بین این دو رقم حاصل شود، سال آینده باید شاهد تولید یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور باشیم. حالا اما سووال این است که افزایش عرضه باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود؟ از سوی دیگر دولت برای شکست قیمت و رقابتی تر شدن صنعت خودرو اقدام به واردات کرد که این سیاست هم انتقادات زیادی در پی داشت. رشیدی کوچی یک عضو کمیسیون امور داخلی در مجلس شورای اسلامی، پیش از این گفته بود:«در واردات خودرو همچنان انحصار به دست خودروسازان سپرده شده است و با ادامه این روند قیمت خودرو روند افزایشی را طی خواهد کرد. مجلس برای ساماندهی بازار خودرو قانون تصویب کرد و انتظار می رفت آئین نامه آن به گونه‌ای تنظیم می شد تا قدرت رقابت در بازار خودرو ایجاد کند نه اینکه انحصارگرایی را در این بازار تقویت کند. دلیل اینکه این روزها شاهدیم که قیمت خودرو در حال افزایش است این است که همچنان در بر روی پاشنه قبلی خود می چرخد.»

 

نظم جدید جهانی منهای آمریکا

روزنامه تجارت:  «امروز از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل‌الطارق در مراکش، تحول و دگرگونی عمیقی در حال وقوع است و همه‌جا به لرزه افتاده است. این لرزه، کشورها را متلاطم و دولت‌ها را متلاشی کرده است و همه ما همچنان شاهد این نوسانات هستیم…این لرزه ویرانگر(!) یادآور انقلاب ۱۹۷۹ ایران(پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷) است. باید قبول کنیم نیروی قدرتمندی وجود دارد که با الگوی مورد نظر ما برای اداره جهان مخالف است. در رأس این نیروی قدرتمند، ایران خمینی و خامنه‌ای قرار دارد. من هشدار می‌دهم که لولای تاریخ -history hinge- در حال چرخیدن است. کسانی که ایران و خطر آن را نادیده می‌گیرند، سر خود را در شن(!) فرو کرده‌اند.»اظهارنظر فوق، اعترافی است که «بنیامین نتانیاهو»- ۵ خرداد ۱۳۹۰(۲۶ می۲۰۱۱)- دو سال پس از فتنه ۸۸ در کنگره آمریکا مطرح کرد. از آن زمان تاکنون دشمنان ملت ایران به سرکردگی آمریکا بارها تقلا کرده‌اند تا مانع از شکل‌گیری نظم جدید جهانی شوند. دشمن ذیل این پروژه، به خیال خام براندازی، چندین آشوب و اغتشاش را در ایران تدارک دید. از غائله آشوب‌های دی‌ماه 96 تا اغتشاشات آبان 98 و در نهایت پروژه جنگ ترکیبی در تابستان و پاییز 1401.اما در این میان به جهت برتری سنت‌های الهی بر محاسبات سیاسی دشمن، تمامی این اقدامات به شکست انجامید. به عبارت دیگر در تمامی موارد ذکر شده، ملت ایران با رهبری داهیانه رهبر حکیم انقلاب و با قرار گرفتن در مدار یکی از سنت‌های الهی یعنی جهاد و ایستادگی، توانست دشمن را ناامید کرده و شکست سنگینی بر او تحمیل کند. به‌عنوان نمونه، در سال گذشته به‌رغم آنکه چندین سرویس جاسوسی خارجی از جمله سیا و موساد و ام‌آی‌سیکس و… ده‌ها کانال تلویزیونی و وبسایت فارسی‌زبان و صدها کانال تلگرامی و هزاران اکانت فیک و بخش قابل‌توجهی از جریان مدعی اصلاحات و برخی سلبریتی‌های به ظاهر ایرانی با تمام توان به میدان آمدند، در نهایت این مردم ایران بودند که از این آزمون سخت، سربلند بیرون آمدند.

 

دلار در گوشه رینگ!

روزنامه جوان: دلار به دلایل گوناگونی لنگر اقتصاد ایران شده است و به همین دلیل، هرنوع تکانه خارجی دلار، موجی از تلاطم و ناامنی و گسیختگی قیمتی در اقتصاد ایران پدید می‌آورد. از این جهت از چند سال قبل، بحث پیمان‌های پولی دوجانبه مطرح شد و به‌رغم الزام دولت به حرکت در این مسیر، شوربختانه عملکرد خوبی در این حوزه نداشته‌ایم البته بانک مرکزی معتقد است استفاده از ارز‌های ملی (محلی) در تجارت با کشور‌های طرف عمده تجاری ایران از سال ۱۳۹۰ به کرات در بخش ارزی بانک مرکزی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و مکاتبات متعددی با سازمان‌هایی، چون وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه انجام شده است و پیرو همین موضوع کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل و طرح اولیه‌ای در این خصوص تنظیم شده است. روز شنبه نیز اعلام شد حذف دلار به صورت رسمی در دستور کار ایران قرار گرفته است به طوری که بانک مرکزی کاهش اتکا به دلار و برقراری مناسبات و پیمان‌های پولی با کشور‌ها را در دستور کار قرار داده است. تلاش کشور‌های مختلف از جمله چین و روسیه و برزیل برای حذف دلار از معاملات تجارت خارجی نشان می‌دهد، پایان سلطه دلار آغاز شده است و این مهم ایجاب می‌کند دولت باید با تدبیر بیشتری در این مسیر گام بردارد. مبادلات ایران با چین و روسیه با پول‌های محلی، محمل مناسبی برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار است. البته از سا‌ل‌ها قبل دغدغه‌مندان خواستار توجه به پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی بودند ولی دولت‌ها مخصوصاً دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به این موضوع کوتاهی کردند و نتیجه این کوتاهی این روز‌ها مشخص می‌شود که بالا و پایین شدن دلار باعث تلاطم سهمگین اقتصاد ایران می‌شود. البته نباید از تعارض منافع شخصیت‌های حقیقی و حقوقی غافل باشیم که در حال سوءاستفاده از فضای فعلی و نان خوردن از بازار آشفته هستند. نجات ایران از معظل وابستگی به دلار در حالی است که نظرات مختلفی درباره عملی بودن و نبودن این مهم وجود دارد و این روز‌ها در فضای نخبگانی موضوع «دلارزدایی» محل بحث قرار گرفته است. به‌زعم خبرگان، کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار و رهایی از این دام، ضامن مهار تورم و رفع مشکلات اقتصادی است.

 

زلزله 8 ریشتری تهران؛ واقعیت یا شایعه؟

روزنامه آرمان امروز: حميد رضا خالدي – پيش بيني زلزله گرچه از لحاظ علمي کاملا رد شد ه و امکان پذير نيست اما،  در طول تاريخ کم نبوده اند انسان هايي که مدعي بودند مي توانند اين پديده طبيعي را پيش بيني کنند.چند سال قبل فردي در مشهد مدعي شده بود که تاکنون نه تنها بسياري از زلزله هاي ايران و کشورهاي همسايه را پيش بيني کرده که مي تواند زلزله هاي آتي را نيز پيش بيني کند. وي همچنين مدعي بود که مسئولان و متوليان مربوطه نيز گرچه نتوانسته اند پيش بيني هايش را تکذيب کنند، اما در عين حال حاضر نيستند که اين توانمندي را نيز تاييد نمايند.   فرانک هوگربيتس، يکي ديگر از چهره‌هاي مشهور فضاي مجازي است که با توييت‌هاي بحث‌برانگيزش درباره زلزله شهرت بسيار دارد. او مدعي است که در زمينه ارتباط بين هم‌ترازي اجرام آسماني با فعاليت لرزه‌اي در زمين پژوهش مي‌کند و ادعاهايش بر اساس اين پژوهش‌هاست. زلزله شديد ترکيه شايد مهمترين پيش بيني وي در يک دهه گذشته باشد.بالاخره انتشار اخبار جنجالي مربوط به پيش بيني هاي زلزله کار دست هوگربيتس داد و در اواخر اسفند ماه سال گذشته،  فيسبوک اکانت هاي فرانک هوگربيتس هلندي، مدعي جنجالي پيش بيني زلزله را بست.فيس بوک بر اساس آنچه انتشار محتواي دروغ قلمداد کرده، اکانت رسمي اين زلزله شناس هلندي را که بلافاصله پس از زلزله روز ششم فوريه معروف شد، بسته‌است. او متهم است که با ترويج شبه علم باعث دلهره بين مردم مي‌شود. اين مدعي پيش بيني زلزله در اکانت هاي خود که پس از زلزله ميليوني شده اند، در روزهاي پس از فاجعه انساني در ترکيه ادعاهايي براي زلزله در نقاطي ديگر از دنيا کرده و مي گويد زلزله‌ها را با روش مقارنه هندسي نجومي پيش بيني مي کند.

 

معراج پهپادها

روزنامه وطن امروز: پهپاد انتحاری معراج 532، جدیدترین پهپاد نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. بنا به گزارش تسنیم، سردار علی کوهستانی، مسؤول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگو با این خبرگزاری، از آزمایش موفقیت‌آمیز این پهپاد خبر داد. سردار کوهستانی پیرامون ویژگی پهپاد معراج 532 گفت: این پهپاد از سری پهپادهای انتحاری نیروی زمینی سپاه است که توسط متخصصان جوان جهاد خوکفایی نزسا طراحی و تولید شده است. وی افزود: این پهپاد با سر جنگی ۵۰ کیلوگرمی خود قادر است با دقت بالا اهداف مورد نظر را هدف اصابت قرار دهد. همچنین نوع طراحی بدنه این پهپاد به گونه‌ای است که از نوع پهپادهای eazy setup (نصب و سرهم کردن آسان) است که به همین دلیل مدت زمان آماده‌سازی آن توسط کاربر کاهش می‌یابد و همین موضوع موجب افزایش سرعت عکس‌العمل و به‌‌کارگیری آن می‌‌شود. * قدرت پهپادی ایران پهپادها در جنگ و قدرت بازدارندگی هر کشور تاثیرگذار هستند. اهمیت پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین در این است که دیگر نیازی به سربازان برای شناسایی در جنگ و خط مقدم نیست، چراکه پهپادها با سیستم کنترل از راه دور افراد را از حملات خطرناک و اتفاقات مخاطره‌آمیز مصون نگه می‌دارند. همچنین پهپادها در مقایسه با موشک‌ها و هواپیماهای جنگنده بسیار ارزان‌قیمت و با کارایی بالا هستند که در نتیجه استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای کشورها بسیار به‌صرفه‌تر است.  از همین رو جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری خاصی در حوزه پهپادها کرد و امروزه به گفته‌ رسانه‌ها، قدرت پهپادی ایران در جهان بلامنازعه است. پایگاه «العربی جدید» در مطلبی ایران را به عنوان یک قدرت پهپادی معرفی کرد و نوشت: «پهپادهای ایرانی می‌توانند در بازار جهانی رقابت کنند. این پهپادها به اندازه محصولات چینی یا غربی پیشرفته‌اند. به علاوه، برنامه پهپادی ایران از اواخر دهه ۱۹۸۰ کلید خورد و از نظر استفاده نیز توسط طیف متنوعی از بازیگران در سرتاسر خاورمیانه به‌کار گرفته می‌شود. ایران همچنین از سیستم‌های پهپادی نسبتا ارزان‌قیمت استفاده می‌کند و از معدود کشورهایی است که صنعت فعالی از این نوع دارد، بنابراین، پهپادهای ایرانی، سیستم‌های آزمون‌پس‌داده در میدان نبرد هستند».

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.