از سهمیه انسولین تا اقدام برای استخدام یک‌هزار امدادگر

در چهارمین نشست خبری سخنگوی جمعیت هلال‌احمر مطرح شد

محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در چهارمین نشست خبری خود درباره جمع‌آوری کمک‌های مردمی در زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: «در هشت‌ماهه شیوع کرونا درکشور مردم مهربان و نوعدوست، مبلغ 162میلیارد تومان به جمعیت هلال‌احمر کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی داشته‌اند که از این رقم، 61میلیارد تومان کمک نقدی بوده است.

محمد نصیری در نشستی خبری ضمن تبریک روز هفدهم ربیع‌الاول با اشاره به فعالیت‌های این سازمان طی ماه‌های گذشته گفت: «یکی از مهم‌ترین خدمات ما درحوزه کرونا بوده است. البته در زمینه درمان و خدمات محرومیت‌زدایی نیز، فعالیت‌هایی داشته‌ایم. طی ماه‌های گذشته میزان مشارکت مردمی به‌ویژه در دوران کرونا مبلغ ۱۶۲میلیارد تومان بوده است. از این مبلغ ۶۱میلیارد تومان آن به شکل نقدی بوده است.

او ضمن تشریح هزینه‌کرد مبلغ کمک‌های نقدی هموطنان به جمعیت هلال‌احمر، افزود: «از مجموع 61میلیارد تومان کمک‌های نقدی، 35میلیارد تومان برای تهیه 240هزار سبدغذایی برای نیازمندان هزینه شد، 14میلیارد تومان برای تهیه اقلام بهداشتی نظیر ماسک، گان و… که این اقلام برای غربالگری و تب‌سنجی هموطنان، توزیع میان بیماران خاص و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال‌احمر که به بیماران مبتلا به کرونا خدمات‌درمانی ارایه می‌کردند، هزینه شد. بیش از 10میلیارد تومان هم در حساب جمعیت هلال‌احمر موجود است.»

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اجرای طرح آمران سلامت، گفت: «این طرح به منظور ارایه ماسک به افرادی که در جامعه حضور دارند، اما به واسطه عدم تمکن مالی امکان تهیه ماسک را ندارند، درکشور درحال اجراست و برای اجرای این طرح مبلغ 1.5میلیارد تومان اختصاص داده شده است.»

کمک 11میلیارد تومانی مردم در اجرای طرح «نذر آب 3»

نصیری درباره اجرای طرح نذر آب 3 در چهار استان سیستان‌وبلوچستان، کرمان، خراسان‌جنوبی و هرمزگان، اظهار داشت: «در این چهار استان در حوزه محرومیت‌زدایی اتفاقات خوبی افتاد و مجموع کمک‌های مردمی در اجرای طرح نذر آب 11میلیارد تومان بود که این مبلغ در حوزه‌های معیشتی، تأمین مخازن آب، آبرسانی و بهداشتی و درمانی و ارایه خدمات هزینه شده است.»

او تأکید کرد: «172 پزشک فوق تخصص و متخصص در اجرای طرح نذر آب 3 مشارکت داشتند. در قالب اجرای این طرح 12هزار بسته بهداشتی، 273 تانکر آب و پنج هزار سبد غذایی میان نیازمندان و خانواده‌های کم‌برخوردار توزیع شد.»

4هزار تیم فعال در اجرای طرح «آمران سلامت»

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، گفت: «درحال حاضر طرح آمران سلامت با حضور 12هزار جوان و داوطلب هلال‌احمر در سراسر کشور درحال اجراست. این جوانان در قالب 4هزار تیم درحال اجرای این طرح هستند.»

او افزود: «علاوه بر جوانان و داوطلبان، 72 تشکل مردم‌نهاد و خیریه و همچنین 560 خانه هلال به اجرای موفق این طرح کمک می‌کنند. البته این طرح تا پایان این هفته اجرا می‌شود. درصورت نیاز، اجرای آن ادامه خواهد داشت.»

توزیع 80هزار بسته غذایی از امروز کلید خورد

نصیری با تأکید بر اجرای طرح توزیع 80هزار بسته معیشتی میان هموطنان نیازمند در سراسر کشور، بیان کرد: «مقرر شده تا 80هزار بسته غذایی به ارزش هر بسته 300هزار تومان میان افراد نیازمند آغاز شود. این طرح از امروز با توزیع 2هزار و 500 بسته  غذایی در استان قم کلید خورد.»

او اضافه کرد: «برای اجرای این طرح 24میلیارد تومان هزینه شده است و امیدواریم در این روزها، التیام‌بخش افراد نیازمند باشد.»

اجرای طرح «نذر سلامت» با حضور 23هزار داوطلب

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره اجرای طرح نذر سلامت، گفت: «این طرح در ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) اجرا شد. براساس آن، 381 حوزه با حضور 23هزار داوطلب و در قالب هفت‌هزار و 463 تیم به هموطنانی که در مراسم عزاداری حضور پیدا می‌کردند، به ارایه خدمات پرداختند.»

افزایش 19درصدی عملیات امدادونجات در کوهستان

نصیری درباره انجام عملیات‌های امدادونجات در سراسر کشور، گفت: «در یک‌ماه گذشته، 2هزار و 251 مأموریت امدادی از سوی سازمان امدادونجات در سراسر کشور انجام شده است که تعداد مأموریت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44درصد کاهش داشت و این نشان از کاهش سفرهاست.»

او به افزایش 19درصدی عملیات امدادونجات کوهستان نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و ادامه داد: «عملیات امدادونجات کوهستان در 29 استان انجام شده است. بر این اساس 54 مصدوم به صورت هوایی برای ادامه روند درمان به بیمارستان منتقل شدند. بیشترین عملیات امدادونجات کوهستان به ترتیب در استان‌های فارس با 14درصد از عملیات‌ها، تهران با 9درصد از عملیات‌ها و مازندران با 8درصد از عملیات‌ها، انجام شده است.»

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به انجام بیشترین مأموریت‌های امدادونجات، تأکید کرد: «اصفهان، مازندران و گلستان در یک‌ماه گذشته رکورددار انجام بیشترین مأموریت و خدمات امدادونجات درکشور بوده‌اند.»

سهمیه توزیع انسولین در داروخانه‌های هلال‌احمر تغییر نکرده است

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره توزیع انسولین در داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر، گفت: «هلال‌احمر به‌عنوان یکی از بازوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توزیع دارو محسوب می‌شود. اما توزیع انسولین براساس سهمیه‌هایی که از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت تعیین می‌شود، درحال انجام است.»

او بیان کرد: «علیرغم کمبودهایی که وجود دارد، میزان اختصاص سهمیه توزیع انسولین در داروخانه‌های هلال‌احمر، هیچ تغییری نکرده و سهمیه‌ها به اندازه سابق است. با توجه به اینکه مردم داروخانه‌های هلال‌احمر را برای توزیع انسولین می‌شناسند. ما درخواست افزایش سهمیه را به وزارت بهداشت داده ایم و امیدواریم تحقق پیدا کند.»

تشریح فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در عرصه‌های بین‌المللی

نصیری با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در کشور ترکیه، گفت: «جمعیت هلال‌احمر ایران از نخستین دقایق وقوع زمین‌لرزه با جمعیت هلال‌احمر ترکیه در تماس بود، تا درصورت نیاز با اعزام نیرو و کمک، اقدامات لازم را انجام دهد. باید به این نکته هم اشاره کنم که  جمعیت هلال‌احمر ترکیه در جریان وقوع سیل سال گذشته در استان گلستان، اولین جمعیتی بود که نسبت به ارسال کمک‌های بشردوستانه اقدام کرد. ما هم براساس وظیفه انسان‌دوستانه خود برای ارسال کمک اعلام آمادگی کردیم.»

او به صدور پیام تسلیت برای جمعیت هلال‌احمر کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت: «در مخاصمه دو کشور همسایه و در قالب بمباران، تعدادی از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کشور آذربایجان جان خود را از دست دادند که به همین منظور پیام تسلیت جمعیت هلال‌احمر ایران به آنها ابلاغ شد.»

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره برگزاری نشست رئیس جمعیت هلال‌احمر با رئیس سازمان پزشکان بدون مرز، بیان کرد: «این نشست به منظور توسعه فعالیت‌های درمانی و خدمات پزشکی در داخل و خارج از کشور برگزار شد.»

برگزاری دوره‌های آموزش همگانی برای 76هزار نفر

نصیری با تشریح اقدامات معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر، گفت: «در 45روز اخیر دوره‌های آموزش همگانی برای 54هزار نفر از هموطنان در چارچوب برگزاری دوره‌ها در خانه‌های هلال و 22هزار نفر از سربازان انجام شده است.»

او افزود: «با شیوع بیماری کرونا یکی از ظرفیت‌هایی که برای جمعیت هلال‌احمر ایجاد شد، استفاده از فضای مجازی برای برگزاری دوره‌های آموزشی است. در این زمینه برای 72هزار نفر دوره «آمادگی در برابر مخاطرات» به صورت آنلاین برگزار و گواهی معتبر به شرکت‌کنندگان اعطا شد.»

افتتاح مرکز درمانی و برگزاری مانور در سیستان‌و‌بلوچستان

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در تشریح عملکرد معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی این جمعیت، گفت: «افتتاح مرکز درمانی و برگزاری مانور درمان اضطراری در سیستان‌وبلوچستان از جمله اقدامات این معاونت در 45روز گذشته است.»

مصوبه استخدام یک‌هزار امدادگر درحال اقدام است

نصیری درباره مصوبه شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر مبنی بر استخدام یک‌هزار نفر نیرو از بین امدادگران و…، گفت: «براساس اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، ماهیت کار در این جمعیت داوطلبانه است، مگر آنکه ضرورتی برای استخدام نیرو باشد. این مصوبه برای تکمیل پست‌های خالی در جمعیت هلال‌احمر است.»

او افزود: «افراد متخصص زیادی که در جمعیت هلال‌احمر مشغول به کار بوده‌اند، به سن بازنشستگی رسیده و باید بازنشسته شوند. بر این اساس لازم است تا به جای این افراد نیروی متخصص و جوان استخدام شود.»

به گفته سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، در آخرین جلسه شورای معاونان جمعیت هلال‌احمر، دکتر همتی دستور کسب مجوزهای خاص با سرعت بیشتر را برای استخدام امدادگران و نیروهای متخصص صادر کرد.

توزیع واکسن آنفلوآنزا تنها از طریق شبکه بهداشت

نصیری درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: «براساس سیاستی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شد. توزیع واکسن آنفلوآنزا صرفا برای گروهای خاص از طریق شبکه بهداشت وزارت بهداشت انجام می‌شود. طبیعتا اگر سیاست وزارت بهداشت در زمینه توزیع این واکسن تغییر کند، توزیع در داروخانه‌ها انجام ‌شود، توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های هلال‌احمر هم آغاز خواهد شد.»

در ابتدای این نشست، دکتر روح‌الله استاک مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی(ص)، گفت: «براساس فصل 3 ماده 14 به بعد این قانون، وظایف بسیار زیادی برای جمعیت هلال‌احمر درنظر گرفته شده است. این جمعیت در راستای تحقق این وظایف به صورت شبانه‌روزی درحال فعالیت است. اما برای توفیق در این تلاش‌ها، نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم.»

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: «برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل ممکن به هموطنان در حوادث و سوانح ارایه خدمات و  امدادرسانی کنیم، حتما به کمک و حمایت رسانه‌ها نیاز داریم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.