سهل‌انگاری؛پاشنه آشیل سلامت مردم در مواجهه با کرونا

وضعیت مرگ و میر و مبتلایان به بیماری کرونا در ابتدای سال جدید به هشدار وضعیت قرمز رسیده است به طوری که بعد از مدت‌های طولانی، میزان جان‌باختگان به ۴۲ نفر در روز گذشته نگران کننده بوده و بیش از گذشته ضرورت همراهی مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی را می‌طلبد.

به گزارش شهروند آنلاین، در حال حاضر ۱۸ شهرستان وضعیت قرمز، ۷۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۱۲۷ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند و روز گذشته ۴۲ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۵ هزار و ۶۱۳ رسید.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، پایین و بالغ بر ۳۲.۶۸ درصد بوده است.

همچنین به گفته سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، زیر سویه XBB.۱.۵ از مجموعه سویه امیکرون XBB است که قبلا در ایران آن را نداشتیم و این همان سویه‌ای است که در اروپا و آمریکا موج گسترده‌ای ایجاد کرد و در ایران هم روند افزایشی اخیر بیماری مربوط به همین زیر سویه است.

او افزود: وقتی سویه‌ای سرایت‌پذیری بالایی دارد، کسانی که آسیب‌پذیر باشند و به آن مبتلا شوند ممکن است جان خود را از دست بدهند. از این جهت کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید خود مراقبتی کرده و حتما استفاده از ماسک در فضای سربسته، حفظ فاصله فیزیکی، رعایت نکات بهداشتی را رعایت کنند.

کریمی خاطرنشان کرد: حدود ۱۳ هزار مراجعه روزانه مشکوک به کرونا به مراکز درمانی داریم که با علائم تنفسی و علائم مشابه سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: بسیاری از مردم تزریق دز یادآور واکسن کرونا را فراموش کردند. با توجه به ۲ رقمی شدن مرگ و میر کرونایی، تقاضا می‌شود کسانی که ۶ ماه از آخرین دریافت واکسن آنها گذشته است، سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

او تصریح کرد : این ایام مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است. با توجه به دید و بازدیدها و سفرهای که در نوروز انجام شده ، از افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند، درخواست می‌شود اصول بهداشتی را رعایت کنند و در مکان‌های بسته حتما ماسک بزنند و در جمع حاضر نشوند.

فرشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به ۲ رقمی شدن آمار مرگ و میر کرونایی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و سربسته ضرورت دارد. اکنون در مرحله شیب ملایم موج کرونا هستیم و در صورت بی توجهی به اصول بهداشتی ممکن است شاهد پیک نهم هم باشیم.

سهل انگاری‌ها باعث افزایش مرگ و میر کرونا

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز معتقد است: اکنون وضعیت کشور به دلیل استفاده درست از طرح سراسری واکسیناسیون کنترل شده است اما این روزها تعداد موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است؛ اگر سهل‌انگاری‌ها در رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم انجام شود، ویروس دوباره جان می‌گیرد.

او اظهار داشت: بنابراین باید در محیط‌های بسته و پرازدحام از ماسک استفاده شود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار جدی مردم باشد چون کرونا نشان داد که در محیط‌های بسته امکان انتقال این ویروس بیشتر وجود دارد.

جماعتی تاکید کرد: همه اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر نشان داد که واکسیناسیون راه مهمی برای نجات کشور از این وضعیت و پایدار ماندن کشور در برابر کرونا است، از مردم می‌خواهیم برای تزریق واکسن کرونا زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا دوباره به روزهای تلخ مرگ و میر کرونایی و اعمال محدودیت‌ها برنگردیم.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: در واقع توصیه‌های جدی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بهتر این ویروس است و باید این موضوعات از سوی مردم جدی گرفته شود زیرا کرونا ثابت کرد با هیچ کسی شوخی ندارد و ممکن است به نوعی همه را درگیر این بیماری کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.