باران طلا در بهار کشتی

فرنگی‌کاران ایران با کسب ۸ مدال بر بام آسیا ایستادند

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با اقتدار قهرمانی رقابت‌های آسیایی را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، قرار گرفتن روی تشک در «آستانه» قزاقستان به خودی خود دشوار است؛ اینکه روی سکوی مسابقات کشتی هم در این کشور قرار بگیرید، افتخار بزرگی است. فرنگی‌کاران ایرانی اما کاری کردند کارستان و با اقتدار عنوان قهرمانی آسیا را به دست آوردند. عنوانی که سال گذشته در اختیار قزاق‌ها بود و امسال در کشور خود امیدوار به تکرارش بودند، اما دوبنده‌داران ایران اجازه خودنمایی به آنها ندادند تا یک عنوان تیمی جذاب در اوایل سال 1401 برای کشتی فرنگی ایران حاصل شود.

کشتی‌گیران ایران در آستانه چه کردند؟

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا طی دو روز یکشنبه و دوشنبه در آستانه قزاقستان برگزار شد. تیم ایران که با ترکیبی نسبتا متفاوت نسبت به گذشته در این تورنمنت حضور یافته بود، برای کسب بهترین مقام تلاش کرد و می‌توان گفت با مدال‌های رنگارنگ در روز اول، این قهرمانی تا حد زیادی قطعی شد.

در روز نخست مسابقات، هر 5 کشتی‌گیر ایران به فینال مسابقات راه یافتند و 5 مدال خوشرنگ کسب کردند. پویا دادمرز در 55 کیلو، ایمان محمدی در 63 کیلو، ناصر علیزاده در 87 کیلو و امین میرزازاده در 130 کیلو موفق شدند در مسابقات پایانی نیز با عملکردی فوق‌العاده عنوان قهرمانی را از آنِ خود کنند. امین کاویانی‌نژاد نیز در فینال 77 کیلو با وجود مصدومیتی که برایش پیش آمده بود، حضور یافت، اما درد امانش نداد و در نهایت کشتی را واگذار کرد تا مدال نقره را از آنِ خود کند. با این 5 مدال، قهرمانی ایران قابل پیش‌بینی بود تا اینکه ظهر روز دوشنبه و قبل از برگزاری کشتی‌های پایانی، بالا بردن جام توسط فرنگی‌کاران ایران قطعی شد.

در وزن 60 کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد بعد از شکست مقابل کشتی‌گیر قزاق در شانس مجدد قرار گرفت، اما حریف او نیز حذف شد تا از دور رقابت‌ها کنار برود. در وزن 67 کیلوگرم رضا عباسی نماینده ایران بود که در دیدار نیمه‌نهایی شکست خورد و به رده‌بندی رفت. او در این مسابقه هم شکست خورد تا دستش از مدال کوتاه بماند.

در وزن 72 کیلوگرم، سجاد ایمن‌طلب با اقتدار کامل موفق شد راهی فینال شود. او در این مرحله حریف قزاق را پیش رو داشت که نتوانست از پس او بربیاید و در نهایت شکست را پذیرا شد. در 82 کیلوگرم علیرضا مهمدی با شکست در نیمه نهایی مقابل حریف قزاقستانی به رده‌بندی رفت، اما در این کشتی جذاب نماینده هند را شکست داد و مدال برنز را به دست آورد.

در وزن 97 کیلوگرم نیز مهدی بالی با اقتدار کامل حریفانش را شکست داد و راهی فینال شد. او در این رقابت با اوزور ژوژوپبکوف، قهرمان آسیا از قرقیزستان کشتی گرفت و توانست با نتیجه 7 بر 4 این کشتی‌گیر را شکست بدهد و قهرمان آسیا شود تا پنجمین طلای ایران را به دست بیاورد.

ایران؛ قهرمان مقتدر فرنگی آسیا

تیم ایران در نهایت 5 مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز در این مسابقات کسب کرد. ایران در جدول امتیازی 185 امتیاز به دست آورد و بالاتر از قزاقستان و قرقیزستان در صدر جدول تیمی قرار گرفت تا عنوان قهرمانی را از آنِ خود کند. عنوانی که اولین قهرمانی شاگردان حسن رنگرز در سال جدید محسوب می‌شود و نوید روزهای بهتری را می‌دهد.

رنگرز: این قهرمانی تقدیم به مردم ایران

حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران، بعد از قهرمانی در رقابت‌های آسیایی این‌طور درباره این تورنمنت صحبت کرد: «خدا را شکر بچه‌ها نمایش خوبی در این رقابت‌ها داشتند و موفق شدیم قزاقستان میزبان را با اقتدار پشت سر بگذاریم و به عنوان نخست آسیا برسیم. قزاق‌ها سال گذشته بالاتر از ایران به عنوان نخست آسیا رسیدند، اما امسال با اختلاف، پایین‌تر از ایران قرار گرفتند.»

او ادامه داد: ‌«ما از قبل پیش‌بینی شرایط سخت مبارزه در قزاقستان را داشتیم و خدا را شکر با نتایج خوبی همراه شد و موفق شدیم قزاقستان را که با همه توان برای دفاع از عنوان قهرمانی به میدان آمده بود، ناکام بگذاریم.»

رنگرز در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت‌: «این قهرمانی را به مردم عزیز ایران تقدیم می‌کنم. افتخار می‌کنیم که می‌توانیم با کسب نتایج خوب باعث خوشحالی مردم ایران شویم. امیدوارم در مدتی که در خدمت کشتی فرنگی ایران هستم، بتوانم وظیفه‌ خودم را به بهترین نحو انجام دهم و دِینم را به کشتی فرنگی ایران ادا کنم.»

***

قاسم رضایی در گفت‌وگو با «شهروند»:

رنگرز مسیر محمد بنا را ادامه می‌دهد

قاسم رضایی، ستاره سابق کشتی فرنگی ایران، که یک مدال طلا و یک مدال برنز در رقابت‌های المپیک به دست آورده و سابقه سال‌ها همکاری با محمد بنا را دارد، درباره قهرمانی ایران در آسیا به خبرنگار ما گفت: «فکر می‌کنم اتفاقات خوبی از چند ماه قبل در کشتی فرنگی در حال رخ دادن است. کارهایی که کادر فنی تیم ملی و در رأس آن آقای رنگرز انجام دادند، باعث شده تا رقابت نزد کشتی‌گیران بالاتر برود. اینکه انتخابی تیم ملی ملاک حضور کشتی‌گیران شده، اتفاق مثبتی است و نتیجه‌اش را هم می‌بینیم. الان کشتی‌گیران زیادی در ایران حضور دارند که برای تیم ملی تلاش می‌کنند و این را باید به فال نیک بگیریم.»

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «خاطرم هست چنین رویه‌ای را در گذشته آقای بنا نیز در کشتی فرنگی پیاده کردند و نتیجه‌اش را در المپیک 2012 و 2016 همه مشاهده کردیم. آقای رنگرز نیز همان مسیر را ادامه می‌دهند و بدون تردید باعث خواهد شد تا اتفاقات بهتری را برای کشتی فرنگی متصور باشیم. البته قهرمانی در آسیا برای کشتی ایران واقعا کوچک است، اما فکر می‌کنم این جام پیش‌زمینه‌ای برای آینده و تورنمنت‌های بزرگ خواهد بود.»

رضایی در پایان افزود: «به جامعه کشتی و هواداران این رشته ورزشی تبریک می‌گویم. از کاد رفنی می‌خواهم همین رویه را ادامه بدهند و فدراسیون هم پشت آنها باشد تا شاهد اتفاقات بهتری برای کشتی فرنگی ایران باشیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.