گره کور پارکینسون در شیب تند پیری جمعیت

نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران گفت:حمایت و پوشش‌دهی کامل داروهای بیماری پارکینسون از سوی سازمان‌های بیمه‌گر ضرورت دارد زیرا اکثر این بیماران توان مالی کافی برای پرداخت هزینه داروهای خود را ندارند.

به گزارش شهروند آنلاین، محسن میرمحمدی روز یکشنبه در بیمارستان نور افشار در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت پیر شدن با شیب تند حرکت می‌کند و اوج جمعیت ما متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ هستند، احتمال افزایش پارکینسون با توجه به مقوله سالمندی وجود دارد، به همین خاطر باید تسهیلات حمایتی در جهت کنترل و درمان این بیماری از هم‌اکنون ایجاد شود.

او اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۵۰ هزار بیمار مبتلا به پارکینسون در کشور وجود داشته باشد و چهار هزار بیمار عضو این انجمن هستند و مشکلات زیادی در تهیه داروهای خود دارند که ضرورت همکاری بیشتر سازمانهای بیمه‌گر را می‌طلبد، زیرا این بیماران باید مادام‌العمر دارو مصرف کنند تا بیماری‌شان کنترل شود.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: حداقل ۶ میلیون هزینه درمانی ماهانه یک بیمار پارکینسون است و بیمه‌ها از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی برای بیماران پارکینسون حمایت نمی‌کنند.

او با بیان اینکه اولویت ما آگاه‌سازی در افزایش موارد ابتلا به پارکینسون است، از همفکری با فراکسیون سالمندی در مجلس شورای اسلامی برای توجه به وضعیت بیماران پارکینسون خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم بیماران پارکینسون پیش از موعد بازنشسته بشوند و شهرداری‌ها نیز باید نسبت به مناسب‌سازی معابر و فراهم کردن امکانات ورزشی در شهرهای مختلف برای این بیماران اقدام کنند.

نایب رئیس انجمن پارکینسون تصریح کرد: بیماران مبتلا به پارکینسون با مراجعه به سایت این انجمن می‌توانند ثبت نام کرده و عضو آن شوند تا اقدامات حمایتی برای آنها فراهم شود.

مهری سالاری متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش نیز در ادامه با اشاره به افزایش شیوع موارد ابتلا به پارکینسون در کشور، اظهار داشت: این بیماری افراد بالای ۵۵ سال را درگیر می‌کند و در مردان شایع‌تر است، اما هنوز علت بروز آن مشخص نیست و لرزش دست‌ها، کندی حرکت و اختلال در راه رفتن از علایم این بیماری بشمار می‌رود.

او ادامه داد: این بیماری خاموش بوده و مبتلایان متوجه بیماری خود نمی‌شوند، بهتر است با کوچکترین علایم مشکوک از جمله لرزش دست یا کندی حرکت سریع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود و علل بیماری مشخص شود.

سالاری با بیان اینکه پارکینسون درمان قطعی ندارد، تصریح کرد: با مصرف دارو و انجام جراحی می‌توان روند پیشرفت بیماری را کنترل کرد و عمل جراحی در مواقعی انجام می‌شود که بیمار کم کم دچار عوارض شده و دیگر درمان دارویی جوابگو نیست.

به گفته این پزشک، هزینه جراحی پارکینسون در کشور هزار دلار است و بیمه‌ها این هزینه را پوشش می‌دهند. اما در مورد داروها بیمه‌ها پوشش کاملی ندارند در حالی که بعضی از بیماران به تعداد بیشتری قرص نیاز دارند که مجبورند آنها را آزاد تهیه کنند.

سالاری افزود: به عنوان مثال سهمیه قرص لوودوپا در ماه یک بسته ۱۰۰ تایی است که هر بسته آن خارج از پوشش بیمه‌ای بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه برای بیمار دارد، از همین رو، بیماران پارکینسون در شهرستان‌های کوچک، با مشکلات زیادی مواجه هستند./.ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.