در خارطوم چه می‌گذرد؟

سودان برای دومین روز متوالی شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز و اتهامات متقابل بین نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» و نیروهای ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» است.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از شبکه الجزیره قطر، فرماندار ایالت دارفور شمالی با اشاره به کشیده شدن درگیری‌ها از شهر خارطوم پایتخت به دیگر مناطق سودان گفت که درگیری بین نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع هم‌اکنون در مرکز این ایالت در جریان است.

او با هشدار درباره تبعات انسانی درگیریها گفت: وضعیت انسانی در مرکز ایالت دارفور شمالی بسیار بد است و ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که شرایط انسانی را در نظر بگیرند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر سودان نیز با بیان اینکه از “طرف‌های درگیری می‌خواهیم متعهد به حفظ جان پرسنل پزشکی باشند”، افزود: از همه آنها می‌خواهم به بیمارستان‌ها و کادر درمان کمک کنند.

او با اشاره به اینکه “تعداد مجروحان درگیری کم نیستند و آمار مشخصی نداریم”، افزود: از کمبود کادر درمانی و تخت رنج می‌بریم و برق هم قطع شده است.

محمد الفحل از پزشکان اورژانس در وزارت بهداشت سودان نیز با بیان اینکه در انتقال مجروحان به بیمارستان مشکل وجود دارد، گفت که تعداد زیادی از مجروحان در لیست انتظار قرار دارند.

در همین حال، مشاور سیاسی نیروهای پشتیبانی سریع در گفت وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد: ما در همه محورها می‌جنگیم و بر اساس طرحی که از قبل تصویب شده است، «حمیدتی» جنگ را فرماندهی می‌کند.

او همچنین گفت که نیروهای پشتیبانی سریع مقر رادیو و تلویزیونی و مقر لشکرها در مناطق دارفور، الابیض ، کردفان و برخی مواضع در خارطوم را به کنترل خود درآورده‌اند.

مشاور حقوقی نیروهای پیشتیبانی سریع هم به شبکه الجزیره “خارج شدن این نیروها از پادگان کرری در «ام درمان» را تاکتیکی” دانست و افزود: ما بر منطقه وسیعی از ایالت دارفور سیطره داریم .

او گفت که نیروهای پیشتیبانی سریع در پادگان صالحه در «ام درمان»‌ با بمباران سنگین مواجه شدند و با جنگنده‌های متجاوز مقابله کردند.

مشاور حقوقی نیروهای پشتیبانی سریع ادعا کرد که ۹۰ درصد از منطقه خارطوم در کنترل این نیروها است و نیروهای پشتیبانی سریع بر تعدادی از پایگاههای مهم از جمله فرماندهی کل سیطره پیدا کرده‌اند.

این درحالی است که سخنگوی ارتش سودان گفته‌های نیروهای پشتیبانی سریع مبنی بر تصرف پایگاه‌ها و مقرهای مهم را رد و آن را دروغ پردازی «حمیدتی» خواند.

در همین حال، شبکه المیادین به نقل از ارتش سودان اعلام کرد که کنترل مقرهای نیروهای پشتیبانی سریع در بندر سودان،‌ کسلا، القضارف، الدمازین، کاستی، کادوگلی و اردوگاه کرری در دست گرفته است.

از سوی دیگر، شورای مرکزی حزب نیروهای تغییر و آزادی سودان (ائتلاف جامعه مدنی و سیاسی) از فرماندهان نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع خواست عقلانی رفتار کنند و با توقف درگیری‌ها به پای میز مذاکره بازگردند.

این شورا در بیانیه خود اضافه کرد که تنها گزینه حل مسائل معلق مانده، حل مسالمت‌آمیز آنها از طریق گفت‌وگوی سیاسی است.

در همین حال، یک منبع آگاه به شبکه الجزیره قطر گفت که جلسه شورای صلح و امنیت وابسته به اتحادیه آفریقا برای بررسی تحولات جاری سودان امروز برگزار می‌شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.