هیتلر زمانه‌ات رو بساز/ مردانی که هیچ کاری نمی‌کنند/ جیغ مریم!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت ، دگردیسی منطقه‌ای در شرق آسیا ، بلاتکلیفی «بازرگانی» با تردید بهارستان، برگزاری اجلاس‌های متعدد وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان ، جزئیات مذاکرات محرمانه ایران با اروپایی هاو… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت ، دگردیسی منطقه‌ای در شرق آسیا ، بلاتکلیفی «بازرگانی» با تردید بهارستان، برگزاری اجلاس‌های متعدد وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان ، جزئیات مذاکرات محرمانه ایران با اروپایی هاو… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

در هیچ مرحله‌ای نباید از طراحی دشمنان غافل شد

روزنامه تجارت:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر دیروز (یکشنبه) در دیدار فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح این نیروها را به فرموده امیرمومنان(ع) حصارهای مستحکم کشور و ملت خواندند و تاکید کردند: این جایگاه بسیار بزرگ، مسئولیت‌های سنگینی به همراه می‌آورد که بحمدالله نیروهای مسلح با قدرشناسی این موقعیت پرافتخار، مشغول عمل به وظایف خود هستند.ایشان با ابراز خرسندی از حرکت و پیشرفت مستمر در نیروهای مسلح گفتند: به هیچ حدی از استحکام و پیشرفت قانع نباشید و بدون توقف به جلو بروید. فرمانده کل قوا با استناد به آیه قرآن کریم آمادگی همیشه را فرمان پروردگار و مایه ترس دشمنان خدا و ملت خواندند و افزودند: تهدید، هیچگاه به طور کامل از بین نمی‌رود بنابراین باید هرچه می‌توانید بر آمادگی‌‎های مختلف بیفزایید. رهبر انقلاب همچنین نفس آمادگی نیروهای مسلح را برای دشمنان بازدارنده و هوشیاری در مقابل طراحان پشت صحنه حوادث را کاملاً ضروری خواندند. ایشان با اشاره به حرف و اقدام احتمالی عناصر کم قدرت، گفتند: نباید ذهن‌ها را بر اینگونه اقدامات و حرفها متوجه و متمرکز کرد بلکه باید طراحان اصلی و پشت صحنه را دید.فرمانده کل قوا با اشاره به جنگ ‌افروزی‌های نیروهای شریر بین‌المللی در مناطق مختلف جهان گفتند: استکبار هرجا منافعی ببیند از پشت صحنه درگیری راه می‌اندازد. تمرکز و دقت بر برنامه‌های بلند مدت دشمن نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح تاکید کردند. ایشان در همین زمینه گفتند: دقت بر برنامه‌های پنج یا ده ساله دشمن خوب و لازم است اما باید برنامه‌های میان مدت و بلند مدت او را مدنظر و تحت رصد داشت.

 

مردانی که هیچ کاری نمی‌کنند

روزنامه شرق:چند روز پیش گاردین گزارشی منتشر کرد که درباره زندگی شش زن در گوشه و کنار جهان بود. درباره زندگی روزمره آنها. از بوگوتا تا داکا، زنان بی‌تردید بخش عمده‌ای از کارها و مراقبت از کودکان را به دوش می‌کشند؛ اما از آن مهم‌تر تیتری است که برای این گزارش در نظر گرفته شده است: «آنها مرد هستند… هیچ کاری نمی‌کنند» در ادامه به بخشی از این گزارش درباره سه رویکرد و نحوه زندگی اشاره می‌شود.بعضی روزها، ابها کوجور، 39‌ساله، احساس می‌کند که «خدمتکار» خانواده است. کارهای خانه در آپارتمان اجاره‌ای کوچک در دهلی نو که او با همسر و سه فرزندش در آن زندگی می‌کنند، پایان‌ناپذیر به نظر می‌رسد. پسرش، نیتس، 18‌ساله، به کالج می‌رود و دخترانش، نها، 23 و نیشا، 20‌ساله به‌عنوان شاگرد کار می‌کنند؛ اما کارهای روزانه کوجور همیشه زیاد است.ابها می‌گوید: «وقتی آنها کوچک بودند، ساعت 5:30 صبح بیدار می‌شدم تا صبحانه‌شان را درست کنم و تیفین (ناهار بسته‌بندی‌شده) آنها را برای مدرسه و یک تیفین برای شوهرم درست کنم. الان هم همین روال است، با اینکه مدرسه خیلی وقت است تمام شده است. همسرم –آمریت- به مدت 25 سال برای آژانسی کار کرده که سیلندرهای گاز پخت‌و‌پز را توزیع می‌کند و سابقه‌ای طولانی در انجام «هیچ» کاری در خانه دارد».پخت‌وپز، تمیزکردن، گردگیری، شستن لباس با دست، اتو‌کردن و شستن ظروف بر عهده ابها است؛ اگرچه فرزندان‌شان در‌حال‌حاضر در آخر هفته‌ها کمک می‌کنند. تنها باری که از مشقت این‌همه کار خانگی رهایی یافت، وقتی بود که بعد از عمل دو هفته بستری شده بود و دخترش «نها» مدیریت خانه را بر عهده گرفت. هرروزه بعد از توفان صبحگاهی روزمره، ابها سوار اتوبوس می‌شود تا برود و خانه شخص دیگری را به مدت سه ساعت تمیز کند. او حدود ساعت سه بعدازظهر برمی‌گردد، چرت کوتاهی می‌زند، سپس شروع به اتوکردن لباس‌هایی که صبح شسته، می‌کند و پختن شام را آغاز می‌کند.

 

معمای کارت سوخت

روزنامه همشهری:قانون بودجه 1402وزارت نفت را مکلف کرده تا پایان تابستان امسال از طریق شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با هدف بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، تدبیری به‌کار گیرد که دست‌کم 90درصد خودروهای بنزین‌سوز و 95درصد خودروهای نفت گاز سوز یا همان گازوییل فقط با کارت سوخت مختص خودرو به سوخت‌گیری از جایگاه‌ها اقدام کنند.به گزارش همشهری، هنوز سال شروع نشده، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توقف تدریجی عرضه بنزین با کارت جایگاه را کلید زده و انتظار می‌رود در روزهای آینده سوخت‌گیری با کارت جایگاه متوقف و محدود به شرایط اضطراری شود. تصمیمی که البته ممکن است در کوتاه‌مدت یک شوک در عرضه بنزین را به همراه داشته باشد چرا که هنوز بسیاری از شهروندان منتظر دریافت کارت سوخت خود هستند. با این حال هدف کنترل قاچاق سوخت است و بنابر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۱ قاچاق بنزین در کشور رشد ۲۵۰درصدی و قاچاق گازوییل ۶۹درصد افزایش داشته و حجم روزانه قاچاق بنزین و گازوییل به 50میلیون لیتر رسیده است یعنی معادل 2500دستگاه تانکر سوخت‌رسان با ظرفیت 20هزار لیتر!از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم تصمیم به اصلاح فرایند عرضه سوخت به‌صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور به اجرا درآمد ازجمله در برخی مناطق آزاد ازجمله کیش عرضه سوخت به سرپرست خانوار به اجرا گذاشته شد، اما درنهایت دولت به این تصمیم رسید که این طرح در کل کشور قابل اجرا نیست. مجلس و دولت تأکید دارند که قرار نیست قیمت بنزین و گازوییل تغییر کند و حتی قرار هم نیست که سهمیه سوخت خودروها کم شود و امیدواری قوای یادشده این است که با جمع‌آوری کارت‌های سوخت و عرضه بنزین به کارت‌های شخصی افراد دارای خودرو می‌توان تاحدودی از قاچاق جلوگیری کرد.

 

كاتبِ هزار شمايل

روزنامه اعتماد:فروردين ماه با مناسبت‌هاي تقويمي زيادي در حوزه هنر و ادبيات همراه است. خصوصا كه در دو نوروز گذشته، درگذشت رضا براهني و احمد سميعي گيلاني هم به آن افزوده شد. يكي از مشهورترين اين مناسبت‌ها به 72 سال پيش برمي‌گردد: 19 فروردين 1330 و درگذشت صادق هدايت. روزي كه هدايت تصميمش را براي گذاشتن نقطه پاياني بر زندگي‌اش عملي كرد و جهان ما را بدرود گفت. او از جمله معدود نويسندگان و روشنفكران ايراني است كه شهرتي عالمگير دارد و خيلي از آثارش به زبان‌هاي مختلف ترجمه و منتشر شده‌اند. با اين حال، نمي‌توان به آمار دقيقي از شمارگان انتشار آثار هدايت دست يافت. چرا كه اگرچه ناشران متعددي تاكنون آثارش را منتشر كرده‌اند، بخش ديگري از آثار او نيز – كه نسخه بي‌كم و كاست‌شان مجال انتشار رسمي ندارد- به صورت افست دربازار زيرزميني كتاب عرضه مي‌شود و اين، امكان بررسي دقيق تعداد نسخه‌هاي فروش‌رفته از كتاب‌هاي او را ناممكن مي‌كند.نظرسنجي‌اي كه دو سال پيش از جمعي از نويسندگان براي انتشار در مجله چامه انجام دادم، نشان مي‌داد كه آثارش در شمار بهترين و تاثيرگذارترين آثار ادبيات داستاني ايران است؛ اما در عين حال مي‌توان اين ادعا را نيز مطرح كرد كه با وجود شهرت اين نويسنده، آثارش همچون شعرهاي نيما يوشيج، همچنان در ايران خوب خوانده نشده‌اند! قدر مسلم هدايت با نوع زيست و آثارش و عصري كه در آن زيست، بر ذهن و انديشه نويسندگان ايراني تاثير بسزايي گذاشته است؛ اما آيا اين تاثير صرفا منحصر به نويسندگان و جامعه ادبي است؟ طبعا نه. دست‌كم تاثيرگذاري انكارناپذير هدايت بر جامعه هنرهاي تجسمي ايران، نشان از گسترش دامنه حضور او و آثارش در فضايي فراتر از صرفا ادبيات دارد. نقاشان و طراحان بي‌شماري در ايران متاثر از جهان داستان‌ها و عكس‌هاي به جا مانده از او، هدايت را به تصوير كشيده‌اند و از اين‌رو مي‌توان از هدايت به عنوان نويسنده هزارچهره ايران ياد كرد.

 

دگردیسی منطقه‌ای در شرق آسیا: کنشگری و نهادسازی

روزنامه اطلاعات:یکی از پرماجراترین و در عین حال آموزه‌ترین مناطق دنیا، شرق آسیاست. توجه به شرق آسیا مخصوصاً در عصر خیزش آسیایی، بسیار پرنکته و پرعبرت است. بیش از ۵۰ سال پیش شرق آسیا خونین‌ترین منطقه دنیا بود. شرق آسیا بود و دود و خون و کشتار میلیون‌ها انسان در این منطقه سرسبز در رقابت‌های جهانی تحمیل شده در جنگ سرد بین کشورهای این منطقه و همچنین رقابت‌های درونی در بین کشورهای منطقه شرق آسیا نابود شدند. اما پنج دهه است این منطقه از آرامش و رشد اقتصادی قابل توجهی برخوردار است. آخرین تنش خونین این منطقه تنش ویتنام و چین در ۱۹۷۹ بود و از بعد از آن علیرغم افزایش توجه جهانی مخصوصاً بروز رقابت استراتژیک بین چین و آمریکا، شرق آسیا همچنان از آرامش و رشد برخوردار است. چگونه می‌توان ماهیت این دگردیسی منطقه‌ای را فهمید؟ در پاسخ باید گفت عوامل و متغیرهای گوناگونی در برپائی این شرایط قابل شناسائی هستند که ماهیت‌های متفاوت جهانی، منطقه‌ای و ملی در کشورهای این حوزه دارند. اما از بین آنها سه پدیده که در درون خود بسیاری از این متغیرها و عوامل را جای می‌دهند جلب توجه می‌کنند: «نهادسازی منطقه‌ای»، «فرهنگ منطقه‌ای» و «نظریه‌پردازی منطقه‌ای».شرق آسیا توانسته است، نهاد منطقه‌ای مؤثر، پایدار و البته کم سروصدایی نسبت به سایر گردهمایی‌های منطقه‌ای را بسازد و این نهاد، در به‌هم پیوستگی، کنترل مناقشات و ایجاد توازن منطقه‌ای نقش بسزایی داشته است: این نهاد، آسه‌آن یا اتحادیه کشورهای شرق آسیاست. آسه‌آن، متشکل از ۱۰ کشور جنوب شرقی آسیاست که در ۱۹۶۷ (۱۳۴۶)، در اوج جنگ سرد با دیده کاهش تنش و برقراری ثبات منطقه‌ای راه‌اندازی شد.

 

بلاتکلیفی «بازرگانی» با تردید بهارستان

روزنامه ایران:رأی منفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو فوریت لایحه دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی، بار دیگر سرنوشت تشکیل وزارتخانه یا سازمان بازرگانی را با ابهام روبه‌رو کرد. این ابهام درحالی است که دولت به دو دلیل، چشم‌انداز متفاوتی را نسبت به لایحه خود پیش‌بینی کرده بود. نخست، اهمیت تنظیم بازار و تلاش برای مدیریت تورم، و دیگری پیشنهاد برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس مبنی بر تشکیل «سازمان بازرگانی» به جای «وزارت بازرگانی». اما در نهایت، این دو دلالت واقعیت نیافت و دو فوریت این لایحه از سوی نمایندگان، رد شد.وزارتخانه یا سازمان؟دولت سیزدهم در دوره فعالیت خود، بویژه پس از اجرای طرح کلان اقتصادی مردمی‌سازی یارانه‌ها که ضرورت مدیریت و تنظیم بازار را دوچندان کرد تا فشار کمتری به مردم وارد شود،  اهمیت تشکیل مجموعه‌ای مستقل برای هدایت بازار را یادآور شد. این مجموعه مستقل مورد نظر دولت، وزارت بازرگانی بود که می‌توانست به صورت مستقل، هم در تأمین داخلی و واردات و هم در نظام توزیع، مدیریت بهینه‌ای را اعمال کند. درحالی که امروز وظیفه مدیریت مجموعه‌ها و بخش‌های کاملاً ناهمگونی چون صنایع، معادن و بازار برعهده یک وزارتخانه، یعنی صمت قرار دارد. اما این ایده با مخالفت نمایندگان مواجه شد. باوجود این، اواخر سال گذشته، پس از رایزنی‌های گسترده دولت با نمایندگان مجلس، دولت لایحه‌ای با دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه داد و در آن پیشنهاد کرد که به جای تشکیل وزارت بازرگانی، سازمان بازرگانی ایجاد شود.

 

بی‌عملی خطرناک

روزنامه جمهوری اسلامی :برگزاری اجلاس‌های متعدد وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و مطرح کردن سخنان تکراری در این اجلاس‌ها، برای مردم این کشورها و مردم خود افغانستان ملال‌آور شده است. نتیجه مورد انتظار از این اجلاس‌ها اینست که کشورهای همسایه نظر نهائی خود را درباره موجودیت حکومت خودخوانده طالبان به صورت شفاف اعلام کنند و راهی را برای آینده مردم افغانستان مشخص نمایند. متاسفانه نه‌تنها چنین اتفاقی در این اجلاس‌ها نمی‌افتد، بلکه هر بار امتیاز جدیدی به گروه تروریستی طالبان داده می‌شود که موجب تقویت و حکومت غیرمردمی، متحجر و غیرقانونی آنان می‌گردد.روش جمهوری اسلامی ایران، روشن‌ترین نمونه سیاست غیرشفاف در قبال طالبان و در عین حال امتیاز دادن‌های پیاپی به آنهاست.با اینکه مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام کرده‌اند فقط دولتی را در افغانستان به رسمیت خواهند شناخت که براساس انتخابات، آراء مردم، همه‌شمول، دربرگیرنده اقوام و پیروان مذاهب باشد، وزارت امور خارجه کشورمان، سفارت افغانسان را در اختیار طالبان قرار داده، راه را برای فعالیت‌های این‌ گروه در ایران بازگذاشته، در بالاترین سطح واقعی و البته ظاهراً در سطحی پائین‌تر نمایندگی‌های سیاسی و سفارت خود در افغانستان را فعال کرده است. در زمینه رفتار طالبان با زنان و دختران به ویژه تحصیل آنان نیز سخنانی از بعضی مسئولین ایرانی نقل شده که اگر واقعاً این سخنان را گفته باشند، موجب تاسف شدید است.

 

هیتلر زمانه‌ات رو بساز

روزنامه فرهیختگان:ما عموما با دو هومن سیدی مواجه بودیم؛ یکی بازیگر و دیگری فیلمساز. بازیگری او اوج و فرودهایی داشته و به کسی تبدیلش کرده که تقریبا همه مخاطبان ایرانی نام و تصویرش را می‌شناسند. با این حال او نه تضمین گیشه است، نه شاهکاری ماندگار و بی‌مثال از خودش به ثبت رسانده. شاید سیدی هنوز بهترین بازی عمرش را نکرده باشد. اما در مقام کارگردان اولین چیزی که با شنیدن نامش به ذهن مخاطبان پیگیر سینما می‌رساند، ماجراجویی‌های فنی و تکنیکی اوست. تصاویر خوش‌شکل و چندرنگ و باشکوه، تا مدت‌ها امضای کار او در کارگردانی بود. جالب است که خودش هیچ‌وقت در فیلم‌هایی که ساخت بازی نکرد و احتمالا تا ابد این کار را نمی‌کند. کار هومن سیدی به آنجا رسیده بود که نه‌تنها روایت، بلکه دلالت را هم رها می‌کرد و سراغ قشنگی قاب‌ها می‌رفت. «اعترافات ذهن خطرناک من» رادیکال‌ترین نمونه در این زمینه است. فضای سورئال فیلم و سکرات نشئگی شخصیت اصلی‌اش بهانه‌ای دست‌وپا کرده بود تا فیلمساز به‌طورکل قصه گفتن را رها کند و دنبال خلق صحنه‌های محیرالعقول و خوش‌رنگ‌ولعاب برود. او نه‌تنها روایت را رها کرده بود، بلکه دلالت هم رها شد، یعنی این تصاویر جاه‌طلبانه به چیز خاصی دلالت نمی‌کردند و صرفا باحال و جذاب بودند. بعد از این تجربه رادیکال، سیدی کم‌کم به‌سمت قصه‌گویی آمد و دو فیلم بعدی‌اش هرکدام مقداری روایی‌تر شدند. بعد او سریال «قورباغه» را هم ساخت و از آنجا که سریال‌ها معمولا برای مخاطب خاص ساخته نمی‌شوند، فیلمسازی او باز هم به فضای روایی نزدیک‌تر شد. حالا «جنگ‌جهانی سوم» داستانگوتر از همه فیلم‌های قبلی سیدی است.

 

جزئیات مذاکرات محرمانه ایران با اروپایی ها

روزنامه آرمان امروز: تهران به بازي خود با وارد شدن به مذاکرات جداگانه با کشورهاي اروپايي بر سر توافق هسته اي ادامه مي دهد. امريکايي ها، چيني ها و روس ها به اين گفتگو دعوت نشدند اما وزارت امور خارجه روسيه اطمينان مي دهد که همه چيز تحت کنترل است.چندي پيش نشست غيرعلني در اسلو ميان علي باقري کني، معاون وزير امور خارجه ايران و مسئول مذاکره کننده ايراني در مذاکرات هسته اي يا رفع تحريم و نمايندگان وزارت امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان برگزار شد. در اين نشست، انريکه مورا نيز حضور داشت. اين در حالي است که مذاکره کنندگان روسيه و چين در نشست اسلو حضور نداشتند.به طور کلي، برگزاري جلساتي با اين فرمت در نروژ نادر است، اگرچه، اين اولين بار نيست که يک کشور اسکانديناوي که بخشي از اتحاديه اروپا نيست، به عنوان بستري براي مذاکرات ميانجي گري ميان اروپا و ايران عمل مي کند. گفته مي شود که اعضاي اروپايي بدون انجام رايزني ‌هاي قبلي با واشنگتن و دور زدن روسيه و چين، پيش‌ نويس توافقنامه خود را به طرف ايراني پيشنهاد کردند.بنابراين، با توجه به اينکه تهران با ميانجيگري برخي کشورهاي عربي، در حال انجام مذاکرات بسته با امريکاست، اين احساس به وجود مي آيد که ايران بر اساس سناريوهاي مختلف کار مي کند: با امريکايي ها – جداگانه، با اروپايي ها – جداگانه. با اين وجود، سرگئي ريابکوف گفت: «هيچ چيز شگفت ‌انگيزي در اين واقعيت وجود ندارد که ايران در حال گفت ‌و گو با کشورهاي غربي درباره توافق هسته ‌اي است و ما کاملا در جريان هستيم.»

 

دور باطل جریان غربگرا در مسئله مقابله با بدحجابی!

روزنامه کيهان:نیازی به توضیح نیست که مسئله حجاب و پوشش اسلامی امروزه به یکی از مسائل داغ و مورد توجه افکار عمومی بدل شده است. چنین وضعیتی از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود. چرا که دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به رواج فرهنگ غربی در کشور و بروز پوشش‌های نامتعارف در عرصه عمومی و در مقابل حساسیت‌هایی که در میان جامعه متدینین برانگیخته می‌شد، اگر نگوییم بی‌توجه، لااقل کم‌توجه بود و تلاشی برای حل این مسئله نمی‌کرد. ولی دولت فعلی عزم خود را برای حل این مسئله جزم کرده است.اما در این میان طبق معمول جریان غربگرای داخلی ساز مخالف کوک کرده است و با اتخاذ رویکردی دوگانه سعی در منصرف ‌کردن مسئولین کشور از این موضوع دارد. افراد مشهور و رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان از طرفی مسئولین را از عواقب و هزینه‌های سنگین مقابله با بدحجابی می‌ترسانند و این‌گونه القا می‌کنند که جامعه تاب اجرای هیچ‌گونه برخوردی در این خصوص را ندارد و التهاب و خشم عمومی مردم دامن مسئولین و کشور را خواهد گرفت! اما همین افراد و رسانه‌ها از سوی دیگر با برجسته‌کردن مسئله حجاب و تمرکز بر برخوردهای قانونی دولت در این زمینه و همچنین بازتاب گسترده برخی تنش‌ها میان عموم مردم- که نمونه متاخر آن در طرقبه بود- اقدام به حساسیت‌زایی و تحریک افکار عمومی می‌نمایند و سپس دوباره به دولتمردان درباره ایجاد التهاب و آشوب در جامعه هشدار می‌دهند! این دور باطل به همین شکل ادامه می‌یابد تا اراده مسئولین در اجرای حکم خدا و جلوگیری از شیوع فساد در جامعه سست شود و وضعیت تاسف‌بار فعلی استمرار یابد.

 

عربستانی‌ها باور نمی‌کردند یک ایرانی اول شود

روزنامه خراسان:  قاری 21 ساله کشورمان که سبک و سیاقی خاص، منحصر به فرد و البته اصیل در تلاوت دارد، شاهکاری را رقم زد که توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های‌اجتماعی را جلب کرد. «یونس شاهمرادی» قاری ایرانی قرآن‌کریم موفق شد تا بالاتر از «عبدالعزیز الفقیه» رقیب عربستانی خود، عنوان نخست دومین دوره مسابقات بین‌المللی «عطرالکلام» عربستان را از آن خود سازد. شاهمرادی جایزه 3میلیون ریال سعودی معادل۸۰۰ هزار دلار خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رئیس کمیته سرگرمی عربستان دریافت کرد. او متولد زنجان، ساکن تهران و دانشجوی ترم سه رشته مدیریت امور بانکی است. در پرونده امروز زندگی‌سلام به بهانه کسب رتبه برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عربستان و همچنین رقم چشمگیر جایزه دریافتی از این رویداد، گفت‌و‌گویی با او داشتیم که در ادامه خواهید خواند. یونس درباره شروع تلاوت و اولین استادانش می‌گوید: «یونس شاهمرادی هستم، متولد 1381 از استان تهران. من از 12 سالگی تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای نزد استاد منصور کاظمی در یکی از مناطق محروم استان تهران، منطقه شهرک ولیعصر در جنوب تهران فرا گرفتم. ایشان یکی از استادان با اخلاق و متعهد و کاربلد آموزش قرآن هستند که بدون هیچ چشمداشتی در این سال‌ها به من لطف کردند و من همیشه سپاس‌گزار ایشان هستم. این را هم بگویم که هنوز هر هفته سر کلاس‌های تلاوت ایشان حاضر می‌شوم و کسب فیض می‌کنم. بعد از 3 یا 4 سال یعنی در 15 یا 16 سالگی‌ام، نزد استاد محرابی رفتم که به جرئت می‌توانم بگویم ایشان بهترین استاد تلاوت قرآن برای نوجوانان و جوانان در سطح کشور و شاید جهان هستند. شیوه تدریس ایشان با همه استادان جهان فرق دارد و خروجی‌هایش هم تمام تلاوت‌های قرآنی است که از نوجوانان در تلویزیون و رسانه‌ها می‌شنوید.»

 

جمع کردند و رفتند

روزنامه جوان:نازنین بنیادی، بازیگر موزیک‌ویدئو‌های لس‌آنجلسی که با همکاری دولت‌های غربی به عنوان یکی از لیدر‌های براندازان طی آشوب‌های پاییز گذشته معرفی شد، از توئیتر رفت. حذف اکانت او باعث توجه بیشتر کاربران فضای مجازی به موج اختلافات لیدر‌های براندازان شد. برخی کاربران ضدانقلاب، زورگویی مصی علینژاد به بنیادی و اصرار او برای تحت کنترل گرفتن بنیادی را باعث این قهر دانستند. کسی دیگر اختلافات فیمابین و حملات حامیان سایبری هر یک از اعضای شورای چندنفره براندازان به دیگری و بی‌بهره بودن نازنین بنیادی از داشتن لشکر سایبری فحاش را دلیل این امر دانسته است. به گفته او، پهلوی و رجوی و مصی علینژاد هر کدام تیم سایبری خود را برای فحاشی به دیگری دارند، لذا در جدل‌های پر از ناسزا بین همدیگر، کم‌نمی‌آورند!ثنا ابراهیمی، یکی از این لیدر‌های مجازی است که اکانتش را بسته و رفته است. او قبل از این کار، در توئیتی در پاسخ به اینکه او را مشکوک نامیده بودند، نوشت: «آره بابا، مشکوک چیه، من خود اطلاعات سپاهم، خبر نداشتی اصلن. خدا عاقبتتونو بخیر کنه، برید به این داستانا ادامه بدید، منم جمع می‌کنم برم به زندگیم برسم. انقلابم نخواستیم اصلن، مال خودتون.»یکی از ناسزا‌های براندازان به همدیگر هم همین «نفوذی جمهوری اسلامی» بودن است. شاید برای برخی از آن‌ها این موضوع فقط یک ناسزاگویی و تهمت باشد، اما در واقع امر، چنین ناسزایی خودزنی محسوب می‌شود، چون به طیف زیادی از براندازان که فقط بیننده این جدل‌ها هستند، القا می‌کند که چقدر میان ما نفوذی وجود دارد و احتمال جاسوس بودن هر یک از لیدر‌ها را تبدیل به کابوس دائمی آن‌ها می‌کند.اما به نظر می‌رسد ماجرا فقط اختلافات فیمابین نیست و این جنگ و جدل‌ها بخشی از دلیل کم شدن فعالیت لیدر‌های برانداز است و دلایل دیگری هم وجود دارد.

 

جیغ مریم!

روزنامه وطن امروز: در اغتشاشاتی که سال گذشته به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، شاهد خشونت حداکثری از سوی جریان آشوب بودیم به طوری که این جریان تولید خشونت و ترور را در دستور کار خود قرار داده بود. در همین رابطه می‌توان به ده‌ها نفر از نیروهای مدافع امنیتی اشاره کرد که در ناامنی‌های سال گذشت، توسط جوخه‌های ترور آشوبگران به شهادت رسیدند. اگرچه در اغتشاشات اخیری که در کشور به راه افتاد، اغلب گروه‌های ضدایرانی، از سلطنت‌طلبان گرفته تا  تروریست‌های تجزیه‌طلب حضور فعالی داشتند اما بسیاری گمانه‌زنی‌ها حاکی از میدان‌داری و فعالیت گسترده سازمان منافقین، چه در آشوب‌ها و ناامنی‌های داخل کشور و چه در ائتلاف‌سازی در خارج از کشور بود. چنانکه در همان روزهای اغتشاشات، دستگاه‌های امنیتی کشورمان تیم‌های متعددی از تروریست‌ها و خرابکارهای وابسته به منافقین را کشف و منهدم کردند. در روزهای اخیر، در حالی که دیگر خبری از اغتشاشات نیست و سطح براندازی جریان ضدانقلاب از ترور نیروهای مدافع امنیت به انتشار تصاویر رقص و ناهنجاری تقلیل پیدا کرده، اختلافات گروه‌های ضدایرانی نیز بالا گرفته و هر کدام از افراد و گروه‌های اپوزیسیون، مشغول افشاگری علیه یکدیگر هستند اما این افشاگری‌ها نشان‌دهنده صحت نقش و میدان‌داری منافقین در اغتشاشات سال گذشته است. البته بهمن‌ماه سال قبل که بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای کنگره آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی ضمن طرح اتهامات تکراری درباره اغتشاشات اخیر در ایران به حمایت از گروهک تروریستی منافقین پرداختند، میدان‌داری منافقین در آشوب موسوم به‌ زن، زندگی و آزادی اثبات شد. اعضای کنگره آمریکا در قطعنامه مذکور، جمهوری اسلامی ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم و در ادامه از طرح مریم رجوی برای آینده ایران حمایت کردند!

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.