رو در رو با رئیس‌جمهوری

نشستی صمیمانه اما صریح؛ دهه هشتادی‌ها به رئیسی چه گفتند؟

صدای‌شان باید شنیده شود. صداهایی که از دغدغه‌ها و مشکلات‌شان خبر می‌دهد.. چشم دوخته‌اند به مسئولان تا درخواست‌های‌شان را با جان دل بشنوند و  قول‌وقرارها بر محقق‌شدن دغدغه‌های‌شان باشد. شاید برای همین شنیده‌شدن دور هم جمع شدند و بی‌رودربایستی با رئیس دولت حرف زدند. برخی از دغدغه‌ها و ناگفته‌های جامعه معلولان گفتند؛ از نگاه ویژه به ورزشکاران و مدال‌آوران این جامعه. صحبت‌هایی هم از تعاونی مدارس به میان آمد؛ از اهمیت آن و ترویجش در سایر مدارس. دغدغه‌های فرهنگی هم کم نبود؛ از اینکه چرا مولانا و نظامی به نام کشورهای همسایه مصادره شده‌اند.

شهروند- صدای‌شان باید شنیده شود. صداهایی که از دغدغه‌ها و مشکلات‌شان می‌گویند. چشم دوخته‌اند به مسئولان تا درخواست‌های‌شان را با جان دل بشنوند و  قول‌وقرارها بر محقق‌شدن دغدغه‌های‌شان باشد. شاید برای همین شنیده‌شدن دور هم جمع شدند و بی‌رودربایستی با رئیس دولت حرف زدند. برخی از دغدغه‌ها و ناگفته‌های جامعه معلولان گفتند؛ از نگاه ویژه به ورزشکاران و مدال‌آوران این جامعه. صحبت‌هایی هم از تعاونی مدارس به میان آمد؛ از اهمیت آن و ترویجش در سایر مدارس. دغدغه‌های فرهنگی هم کم نبود؛ از اینکه چرا مولانا و نظامی به نام کشورهای همسایه مصادره شده‌اند.

«به عنوان یک دانش‌آموز یا جوان اینجا حاضر نشده‌ام، به عنوان جامعه معلولان آمده‌ام تا  دغدغه‌ها و مشکلات این جامعه را به گوش شما برسانم.» دارنده مدال نقره آسیایی پرتاب دیسک بر این باور است که زندگی عادی معلولان به تنهایی دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکلات عدیده است، اگرچه تحصیل، اشتغال و … این جامعه هم به‌خودی‌خود مشکلات و موانعی را به خود می‌بیند.

لطفا حواس‌مان به المپیادی‌ها باشد

«سال گذشته باشگاه دانش‌پژوهان جوان از سمپاد جدا شد تا در قامت یک سازمان مستقل  فعالیت کند.» به گفته یکی از دانش‌آموزان نخبه دارنده مدال طلای المپیاد ریاضی، این سازمان هنوز بودجه‌ای به خود نمی‌بیند، یعنی مستقل‌شدن آن بی‌مفهوم بوده. آروین طاهری با لحنی صمیمی اما مصمم رو به رئیس دولت می‌گوید: «این مستقل‌شدن پیشرفت خوبی بود، چون اهمیت به المپیاد کمتر و کمتر شد، همان‌طور که سهمیه‌ها کمتر می‌شود.»

«طاهری» دغدغه دانش‌آموزان المپیادی را دارد، شاید به همین منظور در این نشست حاضر شده تا رودرروی رئیس دولت از دغدغه‌هایش بگوید: «با ادامه این رویه به‌زودی سهمیه نقره و برنز از 20درصد به 10درصد می‌رسد و سهمیه طلا هم بی‌شک از 100درصد به پایین‌تر تمایل کند.» این دانش‌آموز نخبه بر این باور است که ریسک المپیاد بالاتر می‌رود و این یعنی کم‌شدن تعداد دانش‌آموزانی که تمایل به شرکت در المپیادها دارند: «متاسفانه این رویه باعث می‌شود المپیاد از بین برود.»

 نگاه ویژه به جامعه معلولان را دریغ نکنیم

«به عنوان یک دانش‌آموز یا جوان اینجا حاضر نشده‌ام، به عنوان عضوی از  جامعه معلولان آمده‌ام تا دغدغه‌ها و مشکلات این جامعه را به گوش شما برسانم.» دارنده مدال نقره آسیایی پرتاب دیسک بر این باور است که زندگی عادی معلولان به تنهایی دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکلات عدیده است، اگرچه تحصیل، اشتغال و… این جامعه هم به‌خودی‌خود مشکلات و موانعی را به خود می‌بیند.

«امیرمهدی ابوالحسنی» معتقد است حتی عبور از خیابان هم در شرایط کنوی جامعه برای معلولان کاری بس سخت و طاقت‌فرساست: «در مسابقات پاراآسیایی بعد از چهار سال ایران قهرمان شد. دو سال از این قهرمانی می‌گذرد و هنوز کوچک‌ترین تجلیلی از این قهرمانان نشده و دادن پاداش هم به بهانه‌های مختلف تا به امروز به تعویق افتاده است.»

«ابوالحسنی» از شرایط ورزشکاران معلول می‌گوید، ورزشکارانی که زمینی برای تمرین ندارند: «زمین بازی است که دو قسمت شده. زمین سمت چپ شامل رستوران، کافه و … است و زمین سمت راست به معلولان اختصاص دارد که چند نیزه و سه دیسک برای تمرین دارد، هرچند همین نیزه‌ها و دیسک‌ها هم مناسب تمرین‌کردن نیستند.»

دارنده مدال نقره آسیایی پرتاب دیسک معتقد است ورزشکاران معلول بی‌هیچ ادعایی تمرین می‌کنند تا برای ایران و ایرانی افتخارآفرین باشند: «تنها درخواست‌مان این است که به ما اهمیت داده شود. ما ملتی هستیم که توجه و کمک به مستضعفان همیشه سرلوحه کارهایمان بوده. آقای رئیس‌جمهوری جامعه معلول در حال حاضر نیازمند توجه ویژه است.»

به باور «نیک‌مهر» ایجاد و حمایت از چنین فضایی در آینده می‌تواند به پرورش مهندسان پویا و استارتاپی کمک کند. دارنده مدال نقره المپیاد نجوم درخواستی هم از رئیس‌جمهوری داشت: «ما از شما به عنوان رئیس‌جمهوری پرمشغله انتظار نداریم که شخصا در حل این مشکلات ورود پیدا کنید، از شما می‌خواهیم با حمایت‌های مالی، رسانه‌ای و ساختاری کمک کنید تا مشکلات به دست خود ما حل شوند.»     

آقای رئیس‌جمهوری حمایت کنید تا مشکلات‌مان را حل کنیم

«تا حدی قبول دارم بسیاری از نخبگان ما به اندازه پتانسیل‌شان بعد از فارغ‌التحصیلی نتیجه نگرفته‌اند، اما بعد از مهاجرت کمال استفاده را از استعدادشان داشتند.» به باور دارنده مدال نقره المپیاد نجوم همه اینها به دلیل مهیانبودن بسترها و حمایت‌هاست. به اعتقاد «ساینا نیک‌مهر» می‌توان با ایجاد بسترهای لازم برای ارتباط دانش‌آموزان المپیادی با فضای صنعت و دانشگاه کاری کرد تا دانش‌آموزان بتوانند آموخته‌هایشان را در فضای واقعی محک بزنند: «بچه‌های ما در المپیادها در بخش تئوری خیلی قوی‌تر از سایر کشورها هستند، اما به علت ضعف در کارهای آزمایشگاهی و علمی به عنوان مثال در المپیاد فیزیک جایگاه مطلوبی کسب نمی‌کنند.»

به باور «نیک‌مهر» ایجاد و حمایت از چنین فضایی در آینده می‌تواند به پرورش مهندسان پویا و استارتاپی کمک کند. دارنده مدال نقره المپیاد نجوم درخواستی هم از رئیس‌جمهوری داشت: «ما از شما به عنوان رئیس‌جمهوری پرمشغله انتظار نداریم که شخصا در حل این مشکلات پیش‌قدم شوید از شما می‌خواهیم با حمایت‌های مالی، رسانه‌ای و ساختاری کمک کنید تا مشکلات به دست خود ما حل شوند.»     

ترویج تعاونی دانش‌آموزی درخواست ما از رئیس‌جمهوری است

«مدرسه، جامعه کوچک خوبی است، بنابراین فرصت خوبی است جامعه آینده با تعاونی آشنا شود.» «محمد امین‌برزگر» با اشاره به اینکه تعاونی در مدرسه راه‌انداخته‌اند، می‌گوید: «اولین تعاونی دانش‌آموزی کشور را در سال 96 افتتاح کردیم.»

«امین‌برزگر» از زیرمجموعه‌های این تعاونی می‌گوید؛ خبرگزاری دانش‌آموزی، اتاق بازی فکری، کافی‌شاپ، تیم‌های استارتاپی که مقام‌هایی را هم در الکاپ کسب کرده‌اند: «این تجربه می‌تواند به دانش‌آموزان روحیه کار جمعی را بیاموزد. در حال حاضر روحیه کار جمعی در جامعه  بسیار کمرنگ شده، بنابراین الزام به تقویت روحیه تعاونی برای رسیدن به کسب‌وکار وجود دارد.»

این فعال دانش‌آموزی از رئیس دولت درخواستی هم داشت: «درخواست ما از شما به عنوان رئیس‌جمهوری حل مشکلات مالیات تعاونی دانش‌آموزی است.» «امین‌برزگر» با اشاره به اینکه محصولات شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی چون توسط دانش‌آموزان بی‌تجربه تولید می‌شود، شاید از پنج محصول، دو محصول به نتیجه برسد، بنابراین مالیات می‌تواند مشکل مضاعف آنها باشد، گفت: «امید داریم با مجوز آموزش‌وپرورش مکان‌های بدون‌استفاده مدارس در اختیار تعاونی‌ها قرار داده شود. یک درخواست هم از شما داریم اینکه در روز جهانی تعاونی در تیرماه نشستی با اعضای تعاونی‌ها داشته باشید، چون من به تنهایی نمی‌توانم از مشکلات بیش از 800تعاونگر بگویم.»

«سیما سرخابی»، رئیس‌جمهوری را مخاطب قرار داد و پرسید: «نمی‌دانم شما اطلاع دارید یا نه. کشورهای همسایه ما خیلی جدی در زمینه فرهنگ تلاش می‌کنند. مولانا و نظامی برای ما بودند و هستند و اشعارشان فارسی است، ولی اگر از یک خارجی سوال کنید مولانا اهل کجاست، می‌گوید ترکیه یا در شهر گنجه جمهوری آذربایجان مجموعه‌ای را تدوین کرده‌اند که اشعار نظامی به زبان ترکی است.»

لطفا کاری کنید فرهنگ‌مان بیش از این پاره‌پاره نشود

«به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده غنی ادبیات ایران وظیفه دارم یکی از مشکلات این حوزه را به گوش شما برسانم.» یکی از فعالان حوزه ادبیات در محضر رئیس‌جمهوری اعلام کرد تجزیه کشور صرفا به معنای حمله کشور متجاوز نیست: «ما کسانی را داشتیم که از کشور دفاع کردند تا ذره‌ای از این خاک کم نشود، اما کسانی را نداریم که از فرهنگ ما دفاع کنند تا فرهنگ‌مان پاره‌پاره نشود.»

«سیما سرخابی»، رئیس‌جمهوری را مخاطب قرار داد و پرسید: «نمی‌دانم شما اطلاع دارید یا نه، کشورهای همسایه ما خیلی جدی در زمینه فرهنگ تلاش می‌کنند. مولانا و نظامی برای ما بودند و هستند و اشعارشان فارسی است، ولی اگر از یک خارجی سوال کنید مولانا اهل کجاست، می‌گوید ترکیه یا در شهر گنجه جمهوری‌آذربایجان مجموعه‌ای را تدوین کرده‌اند که اشعار نظامی به زبان ترکی است.»

«سرخابی» هم به مثابه سایر نوجوانانی که در این دورهمی شرکت داشتند، از رئیس‌جمهوری درخواست داشت: «مسئولی باید پیگیر باشد برای ثبت مشاهیرمان. اگر این رویه ادامه پیدا کند، 500سال بعد نوجوان و جوان ایرانی هیچ تاریخ و هویتی ندارد، برای همین مهاجرت می‌کند و توانایی‌اش را در اختیار کشور میزبان قرار می‌دهد. لطفا کاری کنید فرهنگ‌مان بیش از این پاره پاره نشود.»

آقای رئیس‌جمهوری لطفا بت ساختار اداری، بوروکراسی را بشکنید

«نوجوانان شبهات و سوالاتی دارند که داخل آموزش‌وپرورش کمتر به آنها پاسخ داده می‌شود.» یکی از فعالان فرهنگی استان خراسان‌رضوی هم در این دورهمی شرکت کرده بود تا از دغدغه‌هایش در حوزه فرهنگ به رئیس دولت بگوید. «مهدیار سپهرزاده» صحبت‌هایش را اینگونه شروع کرد: «تمام فضایی که نوجوان در آن نفس می‌کشد، فضای آموزش‌وپرورش است. آموزش‌وپرورشی که رهبر معظم انقلاب هم به تحول در آن اشاره داشته است.»

«سپهرزاده» با اشاره به اینکه در صفحه اول سند از تحول در آموزش‌وپرورش گفته شده است، گفت: «صدای نوجوانان باید شنیده و به شبهات‌شان پاسخ داده شود. آقای رئیسی، دولت شما کارهای خوبی انجام داده، اما متاسفانه از رسانه جداست. درواقع دولت شما رسانه‌ای کار نمی‌کند، باید بیشتر با مردم حرف بزنید.» این فعال فرهنگی استان خراسان‌رضوی رو به رئیس‌جمهوری گفت: «ما شما را قبول داریم، اما نیروهایی اطراف‌تان هستند که از تراز انقلاب نیستند. لطفا این بت ساختار اداری، بوروکراسی را بشکنید و از مدیران قوی بهره ببرید.»

«داریم به سمتی می‌رویم که اهمیتی به نوجوانان فعال در حوزه هنر و فرهنگ داده نمی‌شود. ناراحتی ما این نیست که چرا به بچه‌های ورزشی بیشتر توجه می‌شود، بلکه ناراحت می‌شویم که چرا به ما فعالان فرهنگی و هنری اهمیتی داده نمی‌شود.»

درخواستم از رئیس‌جمهوری مربوط به گازهای سمی است، لطفا مجدانه پیگیری کنید

«قبل از هر چیز به عنوان یک نوجوان و برادر برای خواهرانم در ایران‌زمین درخواستی دارم که مربوط به گازهای سمی است. ما همه نگرانیم. لطفا مجدانه پیگیر این مسأله باشید تا هرچه سریع‌تر این حرکت تمام شود.» این فعال رسانه‌ای با این درخواست از بی‌توجهی به نوجوانان فعال حوزه هنر و فرهنگ گلایه کرد. «حاجم‌زاده» گفت: «داریم به سمتی می‌رویم که اهمیتی به نوجوانان فعال در حوزه هنر و فرهنگ داده نمی‌شود. ناراحتی ما این نیست که چرا به بچه‌های ورزشی بیشتر توجه می‌شود، بلکه ناراحت می‌شویم که چرا به ما فعالان فرهنگی و هنری اهمیتی داده نمی‌شود.»

این فعال رسانه‌ای در ادامه عنوان کرد امروز می‌خواهم از یک قرارگاه رسانه‌ای و فضای مجازی صحبت کنم که کمتر به آن پرداخته شده، اما تاثیرگذاری بالایی دارد: «خبرگزاری پانا به عنوان تنها خبرگزاری دانش‌آموزی امروز پرچمدار آموزش به بیش از 60هزار دانش‌آموز در سراسر کشور در مهارت‌های خبرنگاری و فضای مجازی است و این شروع کار است.»

«حاجم‌زاده» ادامه داد: «آقای رئیسی قرار است بیش از 110دانش‌آموز در 110 مدرسه خبرنگار شوند و زیر نظر این خبرگزاری، آموزش ببینند. این خبرگزاری به عنوان بازوی قدرتمند در کنار نظام تعلیم‌وتربیت با کمترین امکانات، بیشترین خدمات را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.» این فعال رسانه‌ای در انتهای صحبت‌هایش درخواستی هم از رئیسی داشت: «از شما خواهش می‌کنم در جهت عدالت آموزشی و سند آموزشی برای ارتقای بیشتر، بسترهای لازم را فراهم بیاورید.»  

پیش بردن درس و ورزش سخت است

«چند سالی است عضو تیم‌ملی والیبال هستم و همزمان درس هم می‌خوانم.» «لیالی حجازی»، عضو تیم ملی والیبال، یکی از مهمانان این دورهمی بود: «از یک جایی به بعد ما محکوم بودیم تک‌بعدی شویم. زمانی که در تیم‌ملی هستیم 8-9ماه سال تحصیلی را در تیم حضور داریم، البته باید در کنارش درس هم بخوانیم، برای همین سال دهم از مدرسه جدا شدم، چون نمی‌شد این دو کار را با هم پیش برد.»  عضو تیم‌ملی والیبال ادامه داد: «زمان انتخاب رشته، من پزشکی را دوست داشتم، اما گفتند باید تربیت‌بدنی انتخاب کنم، در کنکور هم سهمیه نداریم.»

«برخی مسئولان خسته شده‌اند و می‌گویند مردم خسته شده‌اند. نه مردم خسته نشده‌اند. مردم در صحنه آماده کارند، باید میدان را برای آنها باز کرد، آنگاه می‌بینیم مردم هرجایی که احساس کنند وظیفه‌ای وجود دارد، با عزم راسخ وارد میدان می‌شوند.»

ما نوجوانان راویان انقلاب‌ هستیم، ما به شما خیلی امید داریم

«شما آقای رئیسی نماینده مردم‌ هستید.» «سیداحمدرضا قائمی»، مهمان دیگر این دورهمی بود. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «رهبر فرزانه می‌فرمایند هر حرکتی که آحاد مردم در آن وارد می‌شوند و مقاومت می‌کنند، هدف آنها محقق می‌شود و خلاف آن هیچ کجای تاریخ اثبات نشده است. همچنین ایشان می‌فرمایند هر کجا مسئولان کشور توانایی‌های مردم را شناختند و به کار گرفتند، ما موفق شده‌ایم.»

«قائمی» ادامه داد: «برخی مسئولان خسته شده‌اند و می‌گویند مردم خسته شده‌اند. نه مردم خسته نشده‌اند. مردم در صحنه آماده کارند، باید میدان را برای آنها باز کرد، آنگاه می‌بینیم مردم هرجایی که احساس کنند وظیفه‌ای وجود دارد، با عزم راسخ وارد میدان می‌شوند.»

«قائمی» با صراحت اعلام کرد: «من به نمایندگی از مردم می‌گویم، مردم خسته نیستند. مردم از مسئولان ناتوان خسته‌اند. از تکرار و از نگاه غرب‌زده خسته‌اند. کشور به تغییر نیاز دارد، به اعتماد به نوجوانان.» او با اشاره به اینکه پیر حکیم می‌فرمایند باید به جوان مومن انقلابی اعتماد کرد، گفت: «ما در باشگاه نوجوانان تحول به دنبال بسترسازی برای نقش‌آفرینی مردم با محوریت نوجوان هستیم. ما برای رسیدن به تحول نیاز به بازآفرینی هویت داریم. ما نوجوانان راویان انقلاب‌ هستیم، ما به شما خیلی امید داریم.»

استعدادهایی که در سمپاد ابتر می‌مانند

«مسأله مهم، استعدادیابی است.» «فاطمه ساعدی»، فعال در حوزه هنرهای تجسمی، با اشاره به اینکه دانش‌آموزی هستم که به رشته تحصیلی‌ام علاقه ندارم، گفت: «در سال 86 طرح شهاب کلید خورد. رویه کار این بود که معلمان، مسئول شدند دانش‌آموزان را براساس استعدادی که دارند، غربال کنند. این طرح با وجود برقرار بودن، شکست خورد، چون کیفیت لازم را نداشت.»

«فاطمه ساعدی» معتقد است بچه‌های مدرسه سمپاد در فضای درسی غرق هستند و در این میان یکسری استعدادهای درخشان را داریم که ابتر می‌مانند: «درخواست من از شما آقای رئیسی این است که در خانه ملت البرز ما بتوانیم کارگروه دانش‌آموزی راه‌اندازی کنیم تا هم استعدادیابی کنیم و هم برخی علوم را تدریس کنیم.»

پاسخ رئیس دولت به دغدغه‌ دانش‌آموزان: گره‌های ذهنی نسل جوان را  رفع کنید

جمعی از نوجوانان و دانش‌آموزان دهه هشتادی که در نشستی صمیمی با سیدابراهیم رئیسی با حضور سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، دستیار رئیس‌جمهوری در امر مردمی‌سازی دولت، معاونان علمی و فناوری و اجرایی و همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت برگزار شد، به بیان نظرها و دیدگاه‌های خود درباره موضوعات مختلف پرداختند.

سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد هزینه‌کردن برای رشد و تعالی دانش‌آموزان در مدارس و پژوهشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری برای شکوفایی آینده کشور است و دولت در همین راستا فعال‌تر شدن سازمان دانش‌پژوهان جوان را با جدیت در دستور کار قرار داده و پیگیری می‌کند.

رئیسی حمایت دولت از افتخارآفرینان در المپیادهای علمی، مدال‌آوران و حتی شرکت‌کنندگان در المپیادها را جزو مفاخر کشور دانست و با اشاره به سرعت رشد علم و فناوری در دنیا گفت: «گستردگی و فراگیری فناوری در جهان امروز ایجاب می‌کند مربیان و معلمان نظام آموزشی نیز متناسب با رشد فناوری به‌روز شوند.»

رئیس‌جمهوری در واکنش به اظهارات یکی از دانش‌آموزان مدال‌آور دارای معلولیت در عرصه ورزشی جهانی درباره عدم توجه به مدال‌آوران معلول، گفت: «افراد دارای معلولیت به دلیل همت و تلاش مضاعف باید نمره مضاعف دریافت کنند و اگر سال‌های گذشته به دلایلی در این زمینه کم‌کاری شده، باید با فوریت قضای آن را به جا آوریم و از آنها تجلیل کنیم.»

رئیسی همچنین به سازمان بهزیستی تکلیف کرد که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت آموزش‌وپرورش، شورای‌عالی جوانان و معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری تدابیر لازم را برای تسهیل تحصیل و اشتغال افراد دارای معلولیت اندیشیده و زمینه‌ حضور آنها در عرصه‌های فرهنگی و ورزشی را فراهم کنند.

«ایجاد شورای نوجوانان»، «تشکیل اتاق اندیشه‌ورزی برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرهای نوجوانان و دانش‌آموزان در اداره امور کشور» و «استعدادیابی برای تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های مورد علاقه‌شان» از نکات مطرح در اظهارات حاضران در جلسه بود که مورد استقبال رئیس‌جمهوری قرار گرفت و دستورات لازم در این‌خصوص به مسئولان ذی‌ربط صادر شد.

به گفته رئیسی  رفع گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه بسیار خطیری است که باید در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد تا یک شبهه تبدیل به مسأله لاینحل نشود. درواقع برگزاری دوره‌های تخصصی احصا و پاسخ به شبهات و تربیت مربیانی متخصص، از جمله پیشنهادهای رئیس‌جمهوری در این زمینه بود.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اظهارات دانش‌آموزی که تغییرات مدیریتی را باعث تزلزل و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری و اقدامات دستگاه‌ها می‌دانست هم گفت: «بنای دولت ثبات مدیریت است، نه جابه‌جایی، مگر در مواردی که جابه‌جایی و تغییر دلایل کافی داشته باشد. دولت برنامه‌ای برای تغییر و جابه‌جایی ندارد، ولی گاهی دلیل تغییر از دلیل ثبات محکم‌تر است و چاره‌ای نیست که برای تداوم و تسریع پیشرفت یک مجموعه، مدیریت آن تغییر کند.»

  

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.