سخنان خواندنی آیت‌الله جوادی آملی درباره قرآن،فقر ومردم

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: این ماه که ربیع‌القرآن است باید خود حوزه‌ها را هم بهار کند، این حوزه چه نجف چه قم، نور است ولی با فقه و اصول تنها نمی‌توان با جامعه ارتباط برقرار کرد. آنچه حوزه و جامعه را نگه می‌دارد، قرآن کریم است.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، او در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی افزود: اساس کار، قرآن کریم است، خطاب اصلی قرآن کریم هم بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، بخشی دیگر از پیام قرآن به حوزه اسلامی بر می‌گردد، لذا جامعه، چاره ندارد مگر اینکه به آموزه‌های قرآنی برگردد، جامعه وقتی می‌تواند خوب زندگی کند که جهانی فکر کند، نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.

او گفت: ما نه کلمه‌ای از «شیء» جامع‌تر داریم و نه جمعی از «اشیاء» کامل‌تر و جامع‌تر، و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ برای مردم هیچ چیز کم نگذارید، یعنی اگر شما استاد هستید حق ندارید بدون مطالعه سر کلاس حاضر شوید، اگر سخنران هستید همینطور، اگه می‌خواهید گزارشی به مردم بدهید، حق ندارید بدون مطالعه باشد، بلکه باید محققانه و مدبرانه بیان کنید.

آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: در تمامی مراحل زندگی باید به فکر آخرت بود، چراکه ما یک مرگ داریم و یک زندگی؛ قرآن کریم می‌فرماید که کفار می‌گفتند طبیعت است که مرگ و حیات را به ما می‌دهد، این یک سوال جدی است که آیا با مرگ می‌پوسیم یا از پوست به در می‌آییم؟ قرآن کریم می‌فرماید شما مثل درخت نیستید که پس از ثمردهی، هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده‌ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می‌شوید، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به درآمدن است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور ما همه چیز دارد، امام معصوم هم فرمود: ملتی که زمین دارد آب دارد خاک کافی دارد، اقتصادش درست نباشد از رحمت خدا دور است. این نفرین امام معصوم علیه‌السلام است، لذا اگر ما درست عمل کنیم، نجومی نباشد، اختلاسی نباشد، گرانی نباشد، مردم مودب هستند و به قانون احترام می‌گذارند.

او اضافه کرد: با قرآن کریم و معارف بلند الهی می‌توان مشکلات جامعه را حل نمود و حوزه ما نیز وقتی زنده است که به قرآن برگردد.

با کمک به مردم، توشه‌ای برای آخرت خود تهیه کنیم

آیت‌الله جوادی آملی همچنین در دیدار شهردار قم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شهرداری قم بیان داشت: این جلسات برای ترمیم کمبودهاست و اگرنه کارهای خیلی خوبی در شهرداری انجام شده که خداوند انشاء‌الله این کارهای مثبت را از شما و همه همکارانتان قبول کند.

او ادامه داد: مشکل اساسی این است که گاه ما شهری حرف می‌زنیم ولی شخصی فکر می‌کنیم، اینکه در برخی موارد بخش خصوصی از بخش دولتی جلوتر هست نه این است که آن آقا درس بیشتر خوانده و یا کوشش بیشتری کرده، بلکه دیدش فرق می‌کند، چراکه فکر می‌کند و می‌داند که تا زنده است باید کار خوب انجام دهد.

او گفت: کارمندان شهرداری نیز باید اینگونه بیاندیشند که تا زنده‌ایم شهری فکر کنیم و نه شخصی و لذا اگر اینگونه بود وقتی مردم مراجعه می‌کنند برای طرحهای خودشان آنها را معطل نکرده و کار امروزشان را به فردا نمی‌سپارند، لذا اگر کسی فرصت دارد و می‌تواند کار مردم را انجام دهد، باید کار آنها را راه بیاندازد و در غیر این صورت شخصی عمل کرده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: ما خیال نکنیم که کار را برای دولت انجام می‌دهیم، بلکه باید باور کنیم که زنده‌ایم که هستیم و هستیم، باید با کمک کردن به مردم و معطل نکردن کار آنها، توشه‌ای برای آخرت خود تهیه کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: ای کاش هر شب قرآن به سر می‌گذاشتیم از بس معارف قرآن کریم زنده است، معارف الهی به ما می‌گوید اگر می‌خواهید آدم باشید، اگر می‌خواهید رشد کنید، باید جهانی فکر کنید، ما در یک دهکده هستیم که با مردم ارتباط داریم و باید خیر همگان را از خداوند بخواهید.

او افزود: در بیان اهل بیت علیهم السلام آمده که اگر کسی یک درخت تشنه‌ای را سیراب کند همانند این است که یک مومن تشنه‌ای را سیراب کرده است؛ آیا این دین بوسیدنی نیست؟! این معارف قبل از درج در حقوق‌های بین‌المللی در مکتب ما وجود داشته که باید آنها را بشناسیم و به آنها عمل کنیم.

او در ادامه سخنان خود تصریح کرد: فقر دو گونه است، فقر اقتصادی و فقر طبیعی؛ جلوی فقر طبیعی را نمی‌شود گرفت، فقر طبیعی ننگ نیست؛ اما فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد، نه اینکه فقیری نباشد، همانگونه که امیرالمومنین علی (ع) فرمود: من اگر فقر را ببینم، گردن فقر را می زنم! من نیامدم به فقیر کمک کنم، من آمده ام جلوی فقر را بگیرم! وظیفه اصلی ما این است که جلوی فقر گرفته شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.