پاهايم روي مين جا ماند/ برجام چینی در راه است/ «رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي پاسخ رئیسی به سران رژیم صهیونیستی در روز ارتش، موسم انتخابات و بازار انبوهی از شعارها و انتقادهای درست و غلط ، توافق ايران و رياض ، نقش‌آفرینی بانک‌ها در خلق تورم ، پاسخ به چند شبهه احکام پرونده هواپیمای اوکراینی، خودکشی واشنگتن در شرق‌آسیاو… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دیدار 2.5 ساعته رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیش از هزار نفر از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي پاسخ رئیسی به سران رژیم صهیونیستی در روز ارتش، موسم انتخابات و بازار انبوهی از شعارها و انتقادهای درست و غلط ، توافق ايران و رياض ، نقش‌آفرینی بانک‌ها در خلق تورم ، پاسخ به چند شبهه احکام پرونده هواپیمای اوکراینی، خودکشی واشنگتن در شرق‌آسیاو… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

پاسخ رئیسی به سران رژیم صهیونیستی در روز ارتش

روزنامه ایران:نیروهای مسلح ایران ضامن امنیت در منطقه. این پیام و تأکید آیت‌الله رئیسی بود که روز گذشته در مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای ارسال شد. رئیس جمهور ضمن اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای منطقه امنیت ساز خواند، درعین حال قدرت‌های فرامنطقه‌ای را نیز تهدید امنیت منطقه خواند و از نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای، بویژه امریکا خواست که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.آیت‌الله رئیسی در مراسم گرامیداشت روز ارتش، خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری را از شاخصه‌های مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: خداباوری، اندیشه دفاع از مردم، وطن و حفظ ارزش‌های الهی و همچنین ایستادگی و مقاومت را در ارتش ما ایجاد می‌کند. رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه خداباوری ارتش موجب شده، امروز ارتش دلاور و شجاع ما در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، گوی سبقت را از ارتش‌های منطقه برباید، تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز ارتشی مجهز، به روز و بهنگام است و به کارگیری تجهیزات پیشرفته در ارتش از جلوه‌های روشن شعار ما می‌توانیم است که از تهدیدها و تحریم‌ها برای خود و کشور فرصت ساخته است.آیت‌الله رئیسی با اشاره به شاخصه مردم‌باوری ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران به مردم عشق می‌ورزد و هر جا حادثه‌ای در کشور رخ می‌دهد به عنوان یک خدمتگزار خود را کنار مردم می‌بیند و مردم نیز به این ارتش اعتماد دارند و به آن عشق می‌ورزند.رئیس جمهور در ادامه ارتش را سد محکمی در مقابل ضد انقلاب، گروه‌های تکفیری و اشرار عنوان کرد و افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران از مرزبانی در مرزهای کشور گرفته تا در اقیانوس‌ها از منافع کشور و مردم پاسداری و امنیت را برقرار می‌کند و مردم نیز با ارتش احساس یکی بودن دارند.

 

پاهايم روي مين جا ماند

روزنامه اعتماد: اميرحسين را كه از بيمارستان فارابي به سينا منتقل كردند، ساعت شش بعدازظهر شده بود. با يك پيراهن آبي و شلوار بيمارستاني صورتي و دست‌هاي بانداژشده روي برانكارد نشسته بود. از بيمارستان گلستان اهواز تا تهران با آمبولانس منتقل شده بود كه يك چشم سالم باقي‌مانده و دست و صورت سوخته‌اش را درمان كنند. يك چشم و دو دستش را 19 اسفند از دست داده بود، وقتي كه گله را براي چرا به دشت‌هاي فكه برده بود. فصل كوچ به خوزستان بود و همه براي چرا گوسفندهاي‌شان را به صحرا مي‌برند مثل اميرحسين كه گله را تنهايي براي چرا آورده بود. لابه‌لاي چراندن گوسفندها روي زمين چيزي شبيه به قابلمه مي‌بيند. دستش كه به آن قابلمه جامانده زير خاك‌هاي فكه مي‌رسد، دشت از صداي انفجار مين پر مي‌شود، جايي كه هيچ نشانه‌ و علامت خطري نبود.اميرحسين و خانواده‌اش از تويسركان همدان براي فصل كوچ خودشان را رسانده بودند به خوزستان. او را با دو دست قطع شده از انفجار مين و چشمي كه بينايي ندارد به بيمارستاني در شوش دانيال منتقل مي‌كنند و بعد از آن هم بيمارستان گلستان اهواز براي ادامه درمان انتخاب مي‌شود. او را در مگا آي‌سي‌يوي بيمارستان بستري مي‎كنند و 15 روز همانجا بستري مي‌ماند. هزينه‌هاي درمان در بيمارستان گلستان اهواز به 68 ميليون تومان مي‎رسد و بيمه روستايي‌شان هم براي جبران خسارت‌ها پذيرفته نمي‌شود. پدرش با 13 ميليون تومان هزينه كرايه آمبولانس، او را از اهواز به تهران منتقل مي‌كند تا يك چشم باقي‌مانده را در بيمارستان فارابي درمان كنند. بعد از بيمارستان فارابي هم نوبت انتقال به سينا و امام خميني بود. درمان در تهران رايگان انجام مي‌شود، اما جراحات آنقدر زياد است كه نياز به يك تيم از چند متخصص دارد و تنها يك بيمارستان كفاف درمانش را نمي‌دهد.

 

نگران شورای نگهبان یا صندوق رای؟

روزنامه فرهیختگان: هر زمان که موسم انتخابات فرا می‌رسد بازار انبوهی از شعارها و انتقادهای درست و غلط نیز داغ می‌شود. بازاری که بخش زیادی از آن به جای استدلال، بر پایه منافع سیاسی استوار است. با نزدیک شدن به موسم انتخابات مجلس چنین اتفاقی برای فضای انتخابات 1402 نیز امری بدیهی است و باید منتظر بود که گروه‌های سیاسی یک به یک سر برآورده و دست به دامان الفاظی شوند که در فضای کشور ضریب پیدا کند. حسن روحانی و جریان سیاسی منتسب به او که 8 سال سکان مدیریتی کشور را در دست داشتند نیز احتمالا از این قاعده مستثنی نخواهند بود. ورود روحانی به عرصه فعالیت سیاسی و رسانه بعد از یک دوره رخوت چند ماهه این گزاره را پررنگ کرده که در چند ماه منتهی به اسفند باید منتظر پویایی بیشتری از وی بود. این شائبه البته مدت زیادی است که درمورد روحانی به وجود آمده و رسانه‌های مختلف نیز حضور تیم او در انتخابات را به عنوان گزاره قطعی مطرح کرده‌اند. این تقابل زودهنگام با کارزار سیاسی روحانی، زنگ خطر به انفعال کشیده شدن اعتدال‌گرایان و شکست احتمالی در انتخابات را برای روحانی به صدا درآورده و طبعا او را وادار به واکنش خواهد کرد. اظهارات چند روز اخیر روحانی درمورد لزوم برگزاری همه‌پرسی برای مسائل مهم کشور را می‌توان به نوعی واکنش به همین تقابل توصیف کرد. روحانی در جلسه‌ای که تصاویر آن نشان می‌دهد جمع زیادی از کارگزاران دولتش نیز حضور داشته‌اند، خواهان برگزاری همه‌پرسی شده و در این‌باره می‌گوید: «تحولی که مردم می‌خواهند باید ملموس باشد. اساس جمهوری اسلامی بر رضایت مردم و خدا استوار است.

 

برجام چینی در راه است

روزنامه آرمان امروز: معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور خاور نزديک توافق ايران و رياض را براي ازسرگيري روابط ديپلماتيک که اخيرا با ميانجيگري چين انجام شد، لحظه‌اي بسيار مهم تلقي کرد.«ليف» گفت که اين توافق يک تنش‌زدايي است نه صميميت يا مصالحه. اين توافق ازسرگيري روابطي است که تا رخدادهاي ژانويه 2016 پابرجا بود. او در ادامه گفت که اين اتفاق مي‌تواند نشانه‌اي از تنش‌زدايي گسترده‌تري باشد.معاون وزير امور خارجه آمريکا درباره حمايت آمريکا از اين موضوع گفت: آمريکا به طور فعالانه سعودي‌ها را تشويق مي‌کرد تا با ايراني‌ها تعامل کنند. اين چيزي بود که خودشان هم به آن فکر مي‌کردند و وقتي دولت ما روي کار آمد، مشتاقانه به آن اقدام کردند.او همچنين درباره اهميت اين توافق گفت: ما فکر مي‌کنيم اين اتفاق خيلي خوب و بزرگي است. اگر ايران به تعهداتش عمل کند، يک گشايش مهم خواهد بود.ليف گفت اين توافق مي‌تواند منجر به عبور از فعاليت‌هاي ايران در حوزه سياست خارجي آن در مدتي بيش از چهل سال باشد که منجر به ايجاد ناامني در مناطق خارجي نزديک به آن مي‌شد و به نوعي هدف بالابردن امنيت خود آن را دنبال مي‌کرد. او درباره نقش چين در انجام شدن اين توافق، گفت که پکن نقش ميزبان را داشت نه ميانجي. اين اشاره اما گمانه زني هايي جدي را درپي داشت به شکلي که اين ذهنيت ايجاد شده است که در وراي اين کتمان نقش چين به نظر مي رسد مطالبي نهفته شده است. از جمله اين که در سفر مقامات اروپايي و مکرون به چين، احتمالا در خصوص برجام و ايران نيز گفت و گوهايي شده است و شايد در فاز بعدي چين به محور احيا کننده برجام تبديل شود. سفر سه روزه ابراهيم رئيسي، رئيس‌جمهور ايران به پکن، پس از عقب‌گردي که در پي سفر شي جين پينگ، رهبر چين به عربستان سعودي در ماه دسامبر رخ داد، نقش متعادل‌کننده چين در خليج  فارس  را احيا کرد. به طور نمادين، پکن خواست به ايران اطمينان دهد که شريکي است که ارزش آن براي چين در حدود عربستان سعودي و امارات متحده عربي است اما شواهد کمي وجود دارد که پيشرفت اقتصادي که بار ديگر مقامات ايراني تبليغ آن را مي‌کنند، پس از امضاي ده‌ها يادداشت تفاهم براي چندمين بار بين دو کشور اتفاق بيافتد. در واقع، مانع اصلي اجراي مشارکت استراتژيک جامع 25 ساله چين و ايران که در سال 2021 امضا شد، وجود تحريم‌هاي ثانويه ايالات متحده است.

 

وقتی شریعتمداری نقشه ترور خاتمی را خنثی کرد

روزنامه کيهان:به گزارش فارس، روزنامه شرق در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ خاطره‌ای از مرحوم ‌هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۹ را منتشر کرد که در آن به نقشه ترور آقای خاتمی توسط یکی از محافظانش اشاره شده است.درخاطره آیت‌الله‌ هاشمی آمده است: «پیش از ظهر دکتر حسن روحانی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) آمد. دو ساعتی درباره مسائل مهم کشور و انقلاب مذاکره کردیم. ایشان از قول آقای علی ربیعی گفت یکی از محافظان آقای خاتمی، قصد ترور ایشان را داشته و دستگیر شده است. می‌گویند به خاطر مشاهده جریان‌های غیراسلامی و عدم قدرت و تحلیل وضع موجود، به این فکر افتاده و از یکی از مراجع هم سؤال کرده است. گرچه ایشان، او را نصیحت کرده که این افکار را از سر بیرون کند ولی او منع را نفهمیده است».از آن‌جا که پیش از این در برخی محافل درباره نقشه ترور آقای خاتمی و نقش حسین شریعتمداری در خنثی کردن این نقشه گزارش و مطالبی مطرح شده بود، به سراغ مدیرمسئول کیهان رفتیم و از وی خواستیم چگونگی آن ماجرا را برای اطلاع بیشتر مردم و ثبت در تاریخ مطرح کند. شریعتمداری ابتدا مایل نبود در این باره صحبت کند ولی در مقابل اصرار خبرنگار ما و این که توضیح ماجرا می‌تواند عبرت‌انگیز باشد، به درخواست فارس پاسخ مثبت داد.شریعتمداری گفت: روایت مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی که در روزنامه شرق و برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از قول ایشان نقل شده است، صحت دارد ولی تمام ماجرا نیست و به قول کلیم کاشانی «اول و آخر این کهنه کتاب افتاده ست»؛ اما آن ماجرا این‌گونه بود:

 

«رفراندوم» چگونه بامبول می‌شود

روزنامه جوان:«رفراندوم» در نظام‌های مردم‌سالار و پارلمانی تعریف و کاربرد خاص خود را دارد، اما همیشه در ترفند‌های سیاسی یک نواله و طعمه اساسی است که خارج از تعریف و سازوکار پذیرفته‌شده آن در دست بازیگران سیاسی قرار می‌گیرد، زیرا ظرفیت آن را دارد که مزه‌ها و طعم‌های متنوعی از آن بروز داده شود. با آنکه بسیاری از شاخص‌های دموکراسی از جمله همین رفراندوم فراوان نقد شده و نقاط ضعفش مشخص شده است، اما چون مردم‌سالاری و رأی مردم در این نظام‌ها مسئله‌ای قطعی و پذیرفته شده است، همواره این امید و ادعا وجود دارد که نظام‌های مردم‌سالار و دموکراتیک سرانجام در داخل خود نقاط ضعف را برطرف کنند و بنابراین پذیرفته شده است در هر شرایط نظام‌های مردم سالار از نظام‌های غیرمردم‌سالار بهتر خواهند بود. اما به‌هرحال در همین نظام‌ها گاهی رفراندوم به‌عنوان بامبول و ترفندی کاملاً تبلیغاتی در دست کسانی قرار می‌گیرد که در حاکمیت نیستند و می‌خواهند مشروعیت حاکمیت را زیرسؤ‌ال ببرند یا در اقلیت حاکم هستند و برای بی‌اعتبارکردن یا تضعیف اکثریت حاکم تلاش می‌کنند. در ایران، اصلاح‌طلبان هرگاه در قدرت نیستند علیه کل دولت و حاکمیت، رفراندوم را پیش می‌کشند و هرگاه دولت و مجلس را به‌دست گرفته‌اند فقط علیه آن بخش از حاکمیت که در دست‌شان نیست یا در فقره‌هایی می‌تواند قدرتمندتر از دولت و مجلس عمل کند، یعنی نهاد رهبری و دستگاه قضا، طالب رفراندوم می‌شوند. رؤسای جمهور سابق و اسبق نیز در وضعیت «خارج‌ازقدرت‌بودن» به قدرت «بامبول رفراندوم» در تحریض و اغوای افکارعمومی متوسل می‌شوند که بیش‌از هرچیز نشانه ضعف آنان در برانگیختگی عقلانی و ملی مردم است.

 

نقش‌آفرینی بانک‌ها در خلق تورم

روزنامه تجارت: نقش بانک‌ها در تورم‌زایی در اقتصاد کشور چقدر است؟ طی سال‌های اخیر برخی اقتصاددان‌های صاحب نام مهمترین عامل تورم در کشور را به نقش بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی نسبت می‌دهند. بانک‌هایی که در یک فرایند پیچیده و چند مرحله‌ای به طور مداوم اقدام به خلق پول می‌کنند ولی سیاستگذاران فکری به حال آن‌ها نمی‌کنند. حالا ولی صحبت از انحلال برخی موسسات و بانک‌هایی شده است که در این زمینه نقش داشته‌اند. به گزارش «تجارت»، اقتصاد ایران سال‌هاست که درگیر تورم های دورقمی مزمن شده است. چه علت آن را در کسری بودجه دولتها جست و جو کنیم، چه در فروش نفت و بیماری هلندی ناشی از آن، نمی توانیم نظام بانکی و خلق پول بانکها و علی الخصوص بانکهای خصوصی را نادیده بگیریم. دست کم شماری از اقتصاد دانان عامل اصلی تورم های افسارگسیخته دو دهه اخیر را خلق پول نظام بانکی می دانند. اقتصاد ایران با تورم خو گرفته‌ و تورم تک‌رقمی طی 40 سال گذشته تنها در چند مقطع کوتاه ثبت‌شده که پایدار نمانده است. متوسط نرخ تورم بلندمدت در اقتصاد ایران نزدیک به 20 درصد بوده و این وضعیت در 10 سال اخیر بحرانی‌تر شده است. به‌طوری‌که در سال‌های 91 و 92 دو تورم پی‌درپی بالای 30 درصدی را تجربه کرده و درحال تکرار این پدیده از سال 98 به بعد قرار داریم.

 

بدبینی به خود؛راهبرد دشمن

روزنامه خراسان:رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیداری 2.5 ساعته با بیش از هزار نفر از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی، دانشجو و فعالیت‌ها و مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن برای بدبین‌‌کردن ملت ایران به خود و توانایی‌های خود، گفتند: برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌های خود قرار دهد. رمضان برای جوانان بهار در بهار است  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای ماه رمضان را بهار معنویت و عبادت دانستند و گفتند: جوانی هم بهار عمر است؛ بنابراین رمضان برای جوانان بهار در بهار است که این دوگانه زیبا در دفاع مقدس هم وجود داشت. یعنی زمینه و فرصت عروج و تعالی برای همه رزمندگان فراهم بود اما جوانان رزمنده به علت فرصت جوانی، از فرصت تعالی و عروج، بیشترین بهره را بردند و چنان اوج گرفتند که امام راحل با عمری سلوک و عرفان به آنان غبطه می‌خورد. جوانان دانشجو باید روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند ایشان با تأکید مجدد بر ضرورت استحکام مبانی زیربنایی معرفتی دانشجو و مجموعه‌های دانشجویی افزودند: در این صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگی‌ناپذیر خواهد شد. بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌های اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.رهبر انقلاب عدالت را یکی از مبانی معرفتی دانستند و گفتند: مصداق مهم عدالت، رفع نابرابری است اما گستره وسیع عدالت از ذهن و قلب و عقیده و قضاوت‌های شخصی شروع می‌شود و به مبارزه با استکبار برای عدالت بین‌المللی کشیده می شود که متأسفانه برخی‌ها با شعار عدالت‌طلبی، مبارزه با ظالمان جهانی را مصداق عدالت‌خواهی نمی‌دانند.

 

پاسخ به چند شبهه احکام پرونده هواپیمای اوکراینی

روزنامه همشهری:همانطور که پیش‌بینی می‌شد با اعلام اولیه احکام متهمان پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی قوه قضاییه، موجی از شبهه‌پراکنی پیرامون این حکم در فضای مجازی غیررسمی و رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد‌. با این حال، بسیاری از شبهات مطرح‌شده پیرامون مجازات متهمان این حادثه با کمی بررسی و تحقیق در حوزه علوم قضایی و نیز بررسی سیر پرونده به‌راحتی قابل پاسخ‌دادن است. از این‌رو در گزارش پیش‌رو به چند شبهه پربازدید مطرح شده و پاسخ‌های مربوط به آن پرداخته‌ایم.چرا حکم اعدام صادر نشد؟ براساس قانون صدور حکم اعدام برای هر متهمی نیازمند شروط تحقق وقوع جرم است. ازجمله این شروط قصد و نیت قبلی برای ارتکاب جرم است. در روند بررسی پرونده هم خانواده شکات و هم ادله ارائه‌شده به دادگاه نشان داد که متهمان شلیک به هواپیما قصد و نیتی برای هدف قراردادن هواپیمای مسافربری نداشته و دچار خطای انسانی شده‌اند. از سوی دیگر شکات پرونده اعلام شکایتی نسبت به متهمان نداشتند و از این‌رو موضوع قصاص متهمان این پرونده منتفی است.چرا اسامی متهمان اعلام نشد؟براساس عرف قانونی و شرعی تا زمانی که متهم به شکل قطعی محکوم نشده باشد، انتشار اسامی متهمان در رسانه‌ها یا انتشار عکس آنان ممنوع است. رأی صادر شده اخیر برای متهمان این پرونده رأی قطعی و نهایی نیست و هر یک از طرفین آن می‌توانند در مهلت قانونی ۲۰روزه بعد از ابلاغ رسمی رأی به آن اعتراض و درخواست تجدید‌نظر کنند. پس از صدور حکم نهایی دادگاه انتشار اسامی و تصویر متهمان مجاز خواهد بود.

 

خودکشی واشنگتن در شرق‌آسیا

روزنامه جام جم:مداخله‌گرایی آمریکا در شرق آسیا، خصوصا تایوان روز به روز گسترده‌تر می‌شود. اعزام مربیان نظامی آمریکایی به تایپه از یک سو و تلاش واشنگتن برای تنظیم بیانیه‌ای ضد چینی در نشست کنونی گروه هفت در ژاپن، نقاط آشکارساز مداخله‌جویی سلبی و بازدارنده غرب در محیط پیرامونی چین محسوب می‌شود.درچنین شرایطی، قطعا پکن در برابر تحرکات خاص بازیگران غربی بی‌تفاوت نخواهدماند. در مقابل، برخی بازیگران اروپایی مانند فرانسه معتقدند همراهی با سیاست‌های کاخ‌سفید در شرق آسیا، حکم یک تله راهبردی را برای متحدان آمریکا ایفا می‌کند؛ زیرا خروج از این بحران ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. همزمان با تشدید تنش چین با جزیره تایوان و افزایش کمک نظامی آمریکا به این جزیره، گزارش‌ها حکایت از آن دارد  آمریکا بیش از ۲۰۰ مربی نظامی را برای آموزش به نیروهای مسلح تایوان به این جزیره اعزام کرده‌است.وبگاه تایوان نیوز نوشت فرماندهی اقیانوس هند و آرام آمریکا بیش از ۲۰۰ مربی نظامی را برای کمک و آموزش به تایوان اعزام کرده‌است. بیشتر مربیان نظامیان آمریکایی در مراکز آموزشی جدید و تیپ‌های ذخیره ارتش تایوان مستقر هستند.جو بایدن، جانشین دونالد ترامپ در کاخ‌سفید در اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی مدعی شد کشورش در صورت جمله نظامی چین، از تایوان دفاع خواهدکرد. این سخنان که بخشی از آن ساعاتی بعد از طرف کاخ‌سفید تکذیب شد، با سیاست قدیمی واشنگتن در قبال تایوان یعنی «ابهام راهبردی» همخوانی نداشت. واقعیت امر این است که آمریکا اساسا از سیاست ابهام راهبردی فاصله گرفته و به منبع اصلی ایجاد بحران در حیاط‌خلوت چین تبدیل شده‌است. رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در آگوست سال ۲۰۲۲ در جریان سفر آسیایی خود، به تایوان رفت. ارتش چین در واکنش به این سفر، رزمایشی گسترده‌ در اطراف جزیره تایوان اجرا کرد. چین علاوه بر «محاصره کامل» تایوان در جریان این رزمایش آزمایش‌های موشکی نیز انجام داد. پکن در این رزمایش‌ از هواپیماهای جنگنده‌ و کشتی‌های جنگی استفاده کرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.