عید استقلال و پرسپولیس یکشنبه است!

صدمین دربی پایتخت آخرین روز تعطیلات در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود

دربی به اندازه خودش حساسیت و حاشیه دارد، اما نگاهی به جدول رده‌بندی لیگ بر حساسیت این بازی خواهد افزود.

امیر صادقی‌پناه| شمارش اعداد همیشه جذاب است؛ اما در فوتبال این جذابیت به اوج می‌رسد. سر و کار اهالی فوتبال همیشه با اعداد است؛ نتایج بازی‌ها با شماره‌ها رقم می‌خورد، رکوردها با عددها ثبت می‌شود و بسیاری از اتفاقات در این فضا شمرده می‌شوند و هواداران را به وجد می‌آورند. دربی‌ها نیز همیشه با همین اعداد شمرده می‌شوند. مثلا کسی یادش نیست استقلال و ملوان در طول تاریخ چندبار با هم دیدار کرده‌اند یا پرسپولیس و پیکان چندبار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند، اما درباره دربی همیشه اعداد در ذهن‌ها باقی می‌ماند. حالا هم قرار است صدمین دربی پایتخت میان استقلال و پرسپولیس روز یکشنبه 3 اردیبهشت برگزار شود. مسابقه‌ای که احتمالا با توجه به شرایط دو تیم در جدول رده‌بندی، پر از اتفاقات هیجان‌انگیز خواهد بود.

این دربی با بقیه فرق دارد

صدمین رویارویی استقلال و پرسپولیس در طول تاریخ را می‌توان حساس‌ترین بازی‌ آنها دانست. شاید در هیچ‌کدام از ادوار مختلف شرایطی پیش نیامده که تساوی دربی به درد هیچ‌یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس نخورد. این‌بار اما به واسطه خیز سپاهان برای کسب جام قهرمانی لیگ برتر، فقط پیروزی در دربی است که می‌تواند یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس را در کورس قهرمانی نگه دارد. به همین دلیل سرخابی‌ها با شرایط خاصی وارد این بازی می‌شوند. دو تیمی که بدون تردید حسرت بازی‌ها و امتیازات از دست رفته خود را اکنون بیش از هر زمان دیگری می‌خورند، حالا به دنبال جبران هستند تا بتوانند ضمن باقی‌ماندن در کورس قهرمانی، هواداران خود را راضی و خشنود نگه دارند.

استقلال؛ پشت به مشکلات، حمله به جام

دیگر کمتر کسی وجود دارد که از مشکلات مالی و مدیریتی باشگاه استقلال بی‌خبر باشد. پرداخت نشدن بدهی‌های سنگین به خصوص طلب استراماچونی، حذف از لیگ قهرمانان آسیا و تغییرات مدیریتی به خودی خود شوکی بزرگ برای استقلال محسوب می‌شود، اما بازیکنان و کادر فنی تصمیم گرفته‌اند بدون توجه به این مسائل، برای شادی هواداران و نشان‌دادن توانایی‌های فنی خود با قدرت جلو بروند و برای کسب موفقیت تلاش کنند. استقلال بعد از شکستی که در هفته شانزدهم مقابل سپاهان تجربه کرد، از این رو به آن رو شد و حالا در 10 بازی گذشته، شاگردان ساپینتو 9 برد و یک تساوی کسب کرده‌اند. آبی‌ها هفته پیش هم با 6 گل مقابل هوادار به برتری رسیدند تا با روحیه‌ای فوق‌العاده در مسابقه با پرسپولیس شرکت کنند.

نکته قابل توجه درباره استقلال این است که آنها چندین سال است در لیگ برتر نتوانسته‌اند پرسپولیس را شکست بدهند، اما امیدوارند در این دربی طلسم را بشکنند و شرایط جدیدی را برای خود در جدول لیگ رقم بزنند.

پرسپولیس؛ این تیم دیگر باج نمی‌دهد

پرسپولیس مشکلات مالی استقلال را ندارد، اما آنها نیز از نظر دریافتی، کمی عقب افتاده‌اند. مدیران باشگاه پرسپولیس وعده داده‌اند تا قبل از دربی، مبلغی به بازیکنان پرداخت کنند. با این حال، تنها مساله‌ای که در ذهن یحیی گل‌محمدی و شاگردانش وجود دارد برد در دربی و جبران اختلاف یک امتیازی با صدر جدول است.

پرسپولیس در این فصل گاهی اوقات نتایجی گرفت که حالا بیش از هر زمان دیگری حسرت آن را می‌خورد. سرخ‌پوشان که در مقطعی 5 امتیاز با تیم‌های استقلال و سپاهان فاصله داشتند، چند هفته متوالی تمرکز خود را از دست دادند و امتیازات حساسی از چنگ آنها رفت. آخرین بازی‌ای که حسرت آن بر دل پرسپولیسی‌ها مانده، شکست لحظه‌ آخری مقابل هوادار بود که 3 امتیاز آنها را از رقبا عقب انداخت. با این حال، این تیم اکنون شرایط مناسبی دارد و با بردی که هفته پیش در کرمان با نتیجه 3 بر یک مقابل مس کسب کرد، روحیه خوبی به دست آورده است.

پرسپولیسی‌ها دیگر نمی‌خواهند در 4 هفته باقیمانده به تیمی باج بدهند. اگرچه بازنده دربی هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی دارد، اما با توجه به فاصله یک امتیازی سرخ‌پوشان، آنها خودشان هم می‌دانند فقط پیروزی می‌تواند شانس قهرمانی‌شان را در لیگ برتر زنده نگه دارد.

بدون محروم، با تمام قوا در دربی

یکی از اتفاقات ویژه در این دربی برای کادر فنی دو تیم حضور همه بازیکنان تاثیرگذار است. استقلال دو هفته پیش نگران محرومیت احتمالی رافائل سیلوا و کوین یامگا، دو ستاره خارجی خود بود، اما آنها با اخطاری که مقابل آلومینیوم گرفتند از بازی با هوادار محروم شدند و می‌توانند مقابل پرسپولیس بازی کنند. از طرفی، آرش رضاوند، هافبک استقلال هم با وجود دردی که در مچ پای خود دارد، می‌تواند تیمش را در دربی همراهی کند.

درباره پرسپولیس نگرانی‌ها بیشتر بود. این تیم تا قبل از بازی با مس کرمان، 10 بازیکن داشت که اگر یک اخطار دریافت می‌کردند دربی را از دست می‌دادند. آنها اما با شرط احتیاط در این بازی حضور یافتند و در نهایت هم هیچ‌کدام محروم نشدند تا این تیم بتواند با همه نفرات در دربی حضور یابد. سرخ‌پوشان پایتخت بازیکن مصدومی نیز برای دربی ندارند و آنها نیز مثل استقلال می‌توانند با شرایط خوب از نظر تعداد بازیکن در دربی به میدان بروند.

جنگ قهرمانی از این مسابقه می‌گذرد

دربی به اندازه خودش حساسیت و حاشیه دارد، اما نگاهی به جدول رده‌بندی لیگ بر حساسیت این بازی خواهد افزود. در حال حاضر استقلال با 55 امتیاز صدرنشین است، سپاهان با همین امتیاز و تفاضل گل کمتر در رده دوم ایستاده و پرسپولیس هم با 54 امتیاز سوم است. این فشردگی باعث می‌شود تا این‌طور تصور کنیم که برنده دربی با سپاهان کورس را ادامه می‌دهد و تساوی همه شرایط را به سود رقیب اصفهانی می‌کند. نکته قابل توجه این است که سپاهان یک پوئن مثبت دیگر نسبت به دو رقیب خود دارد. قوانین امسال به‌گونه‌ای است که اگر امتیاز 2 یا 3 تیم در نهایت برابر شود، بازی رودررو، قهرمان لیگ را تعیین می‌کند. سپاهان رفت و برگشت استقلال را شکست داده و مقابل پرسپولیس هم یک برد و یک تساوی به دست آورده است. بنابراین اگر در روز آخر مسابقات لیگ، امتیاز سپاهان با هر دو تیم استقلال و پرسپولیس برابر شود،‌ آنها جام را بالای سر می‌برند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.