چرا باید از غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنیم؟

دستگاه گوارش و بدن ما در ماه مبارک رمضان روزه‌دار و در حال استراحت بوده است، پس باید در روز‌های بعد از ماه رمضان نکاتی را رعایت کنیم.

به گزارش شهروند آنلاین،ماه مبارک رمضان به پایان رسید و همه چیز به حالت عادی خود برگشت، اما کاش برخی از موارد از جمله پرهیز و محدودیت در خوردن که در ماه رمضان داشتیم با پایان ماه رمضان حفظ کنیم، زیرا که در یک ماه سیگارنکشیدیم، نوشابه و فست فود و غذا‌های سنگین و چرب نخوردیم؛ بدن و دستگاه گوارش ما حالت روزه‌دار و استراحت دارد و پس باید در چند روز اول از خوردن غذا‌های سنگین و چرب خود داری کنیم.

صبحانه نمی‌خورید؟ این ۷ مورد را حتما بخوانید

دراین راستا زهرا فرهناک، کارشناس ارشد تغذیه ضمن تاکید بر این‌که باید عادت‌های غذایی مثبتی را که طی این ماه به دست آورده‌ایم، حفظ کرده و به همان روال ادامه دهیم اظهار کرد: با اینکه خیلی‌ها از افزایش وزن پس از ماه رمضان شکایت می‌کنند، خوب است بدانید اگر روزه‌داری اصولی و با رعایت نکات صحیح تغذیه‌ای انجام شود، می‌تواند به کاهش وزن مختصر افراد چاق منجر شده و میزان چربی خون مبتلایان به چربی خون را نیز کاهش دهد. کاهش وزن و کنترل قند و چربی‌های خون در محدوده مجاز، یکی از نتیجه‌های مثبت روزه‌داری است که می‌تواند عاملی برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند چاقی، فشار خون، دیابت و مشکلات قلبی ـ عروقی باشد.

این کارشناس تغذیه افزود: در صورتی که روزه‌داری به شکل صحیح انجام شود، موجب سم‌زدایی از بدن شده، فرصت استراحتی در اختیار دستگاه گوارش قرار می‌دهد و باعث می‌شود برنامه غذایی افراد نظم پیدا کند؛ تمام این موارد موجب حفظ سلامت جسم روزه‌دارانی خواهد شد که یک ماه با رعایت اصول و نکات تغذیه‌ای، روزه گرفته‌اند.

از مصرف غذا‌های چرب و سنگین در روز‌های اول پس از پایان ماه رمضان پرهیز کنیم، زیرا که دستگاه گوارش ما در حال روزه‌داری و استراحت بوده و برای تغییر عادت غذایی به زمان نیاز دارد و برای نظم‌دهی به باید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش و حجم مصرفی در هر وعده را کاهش دهیم.

در این موضوع فرهناک با اشاره به مشکلات گوارشی و سوءهاضمه‌ای که به دلیل پرخوری بعد از ماه رمضان ایجاد می‌شود، بیان کرد: بهتر است سه وعده غذای اصلی و دو تا سه میان وعده در نظر بگیرید و در هریک از این وعده‌ها، حد اعتدال را رعایت کنید تا احتمال بروز مشکلات گوارشی ناشی از پرخوری به حداقل برسد.

او گفت: مصرف مقدار کافی مایعات را نباید فقط مخصوص ماه رمضان بدانیم، به هیچ وجه نباید مصرف مایعات را کنار بگذاریم؛ بنابراین توصیه می‌شود به مقدار کافی از آب و شربت‌های خانگی کم‌شیرین استفاده کنید و سبزیجات آبدار مختلف مانند کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و… را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید.

او تاکید کرد: با توجه به این‌که میوه‌ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر است و منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم به شمار می‌آید، انتخاب بسیار مناسبی برای میان‌وعده‌ها بوده و کودکان و بزرگسالان باید به مقدار کافی از آنها استفاده کنند.

یادتان باشد همیشه باید از مواد لبنی مختلف مانند شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک استفاده و به کمک آنها نیاز بدن را تامین کنید. این روز‌ها هم فرصت خوبی است که این مواد را در برنامه غذایی خود قرار داده و آنها را هم به مقدار کافی مصرف کنید.

فرهناک با اشاره به اینکه مواد لبنی حتما باید در طول روز به مقدار کافی مصرف شود، بیان کرد: لبنیات منبع خوب کلسیم بوده و به همین دلیل مصرف آن هم به کودکان که در سنین رشد و استخوان‌سازی هستند و هم به افراد بزرگسال توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود لبنیات نیاز بدن به پروتئین و ویتامین‌های گروه B را نیز تامین می‌کند.

به گفته او، بهتر است از مواد لبنی کم‌چرب استفاده کنید و همچنین یادتان باشد در کنار مصرف این مواد، برای تامین کلسیم می‌توانید از انواع کلم‌ها، بادام‌زمینی، کنجد و ماهی‌هایی که با استخوان می‌توان آنها را مصرف کرد نیز کمک بگیرید.

کمتر فست‌فود بخورید

فرهناک ضمن مثبت دانستن چنین تغییری عنوان کرد: پس از پایان این ماه هم خوب است مصرف فست‌فود‌ها را به حداقل برسانید و از مصرف غذا‌های کنسرو شده، شور یا چرب خودداری کنید.

به گفته او، چون مواد نگه‌دارنده مختلفی به این نوع غذا‌ها افزوده می‌شود، مصرف بیش از حدشان برای همه افراد و بخصوص کودکان خطرناک است و همچنین به دلیل زیاد بودن نمک موجود در آنها، برای بزرگسالان و کسانی که دچار بیماری‌های مختلف هستند، می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها و مشکلات قلبی ـ عروقی و فشار خون نیز بشود. همچنین نباید فراموش کنیم این غذا‌ها معمولا بسیار چرب‌تر از غذا‌های معمول بوده و از این نظر هم می‌تواند دردسرساز شود بنابراین با توجه به این‌که فست‌فود‌ها حاوی مقدار زیادی چربی، سدیم و مواد نگه‌دارنده است، مصرف آنها توصیه نمی‌شود و بویژه در روز‌های اول پس از پایان ماه مبارک رمضان بهتر است خیلی سراغ آنها نرویم و با استفاده از غذا‌های سالم از خانواده‌مان پذیرایی کنیم.

 آش و سوپ بهترین غذا برای روز‌های بعداز ماه رمضان

این کارشناس تغذیه ادامه داد: انواع آش‌هایی که در ترکیبات آنها از سبزیجات و حبوبات استفاده شده، سوپ‌هایی بر پایه سبزیجات و جو، خورش‌های ایرانی که کم‌چرب آماده شده است و همچنین خوراک‌هایی که با مرغ یا گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود نیز انتخاب‌های مناسبی برای این روز‌ها به حساب می‌آید./برنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.