خانه به خانه برای مبارزه با کرونا

داوطلبان هلال‌احمر با توزیع ماسک و آموزش بهداشت فردی در محله‌های کم‌برخوردار جنوب تهران به مقابله با کووید-19 رفتند

فاطمه عسگری‌نیا: اولین‌بار نبود که زنگ خانه‌های محله هرندی برای اهدای ماسک به صدا درمی‌آمد، اما این‌بار داوطلبانی از ساکنان همین محله چراغ این طرح را روشن کردند و ماسک‌های اهدایی کشور کره‌جنوبی را به دست مردم کم‌برخوردار مناطق جنوبی تهران رساندند. در این طرح 220‌هزار ماسک در محله‌های کم‌برخوردار هرندی‏، شمس‌آباد و ساکنان دو گرمخانه در شوش توزیع شد. توزیع این ماسک‌ها بهانه‌ای بود برای آموزش چهره‌به‌چهره شهروندان این مناطق و مرور نکته‌هایی مثل نحوه صحیح شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده.

صبح اول وقت، قرارشان خانه هلال‌احمر هرندی در بوستان ترافیک منطقه 12 بود. همه آمده بودند؛ از نوجوان‌هایی که موی سر تیمار داده بودند تا جوانانی که برای ساعتی کار داوطلبانه، از تفریح و استراحت‌شان گذشته بودند. مادران داوطلب هلال‌احمر محله هم در این کار داوطلبانه برای خود سهمی دست‌وپا کرده بودند. هدف‌شان یکی بود، کمک به اهالی محله برای مقابله با کرونا. در این گروه سی نفره از داوطلبان هرندی، بچه‌های قدونیم‌قد محله هم بودند که با خود عنوان «شهردار کوچه» را یدک می‌کشیدند. شهردارانی که بچه‌های ناف این محله‌اند، زیروبم کوچه‌پس‌کوچه‌های هرندی را مثل کف دست می‌شناسند. «مهدی احمدی» دوازده ساله یکی از این بچه‌هاست. او شهردار کوچه بابارئیسی است و می‌گوید: «شهرداران هر کوچه بانک اطلاعاتی محدوده تحت‌نظر خود را در اختیار دارند. از خانوارهایی که در کوچه زندگی می‌کنند، تا تعداد نیازمندان محله. این اطلاعات کمک می‌کند که کمک‌های نوعدوستانه به دست صاحبان اصلی‌اش برسد.» جمله‌اش که تمام می‌شود، دستی تکان می‌دهد و می‌رود انگار کار بی‌ او در کوچه رئیسی پیش نمی‌رود.

«سعید شمس»، مسئول خانه هلال‌احمر منطقه 12 شهرداری تهران در ادامه صحبت‌های مهدی می‌گوید: «خوشبختانه بچه‌های هرندی از فعالیت‌های خانه هلال‌احمر در محله خوب استقبال کرده‌اند. این مشارکت و همکاری را باید به فال نیک گرفت.»

به گفته شمس، توزیع ماسک در محله هرندی در قالب یک پهنه و 6 کوچه انجام می‌شود. با کمک داوطلبان جمعیت هلال‌احمر امروز حدود 10‌هزار ماسک در محله هرندی توزیع شد. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، خانه هلال‌احمر هرندی طی چهار مرحله نسبت به توزیع مواد ضدعفونی، شوینده‌ها، توزیع ماسک و ارایه آموزش‌های بهداشتی و درمانی بین خانواده‌ها اقدام کرده است و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.

آموزش خانواده‌ها هدف مهم ما

تیم‌های پنجگانه داوطلبان را «حسام‌الدین نراقی» هدایت و حمایت می‌کند. او مشاور رئیس سازمان داوطلبان است و خودش را یک داوطلب معرفی می‌کند و می‌گوید: «ماسک‌هایی که امروز در محله هرندی، اهالی شمس‌آباد، کوره‌پزخانه‌های آن و همچنین دو گرمخانه زنانه و مردانه در محله شوش توزیع می‌شود، اهدایی دولت کره‌جنوبی به سازمان ملل است که در اختیار سازمان داوطلبان قرار گرفته است.»

توزیع ماسک بین خانواده‌های نیازمند و تأمین نیاز آنها یک بهانه است و به نظر می‌رسد آموزش خانواده‌ها و ایجاد حساسیت برای استفاده از ماسک، هدف مهم‌تر این برنامه است.

به گفته نراقی، داوطلبان مشارکت‌کننده در این طرح همه اهالی محله هرندی بوده و اهالی آنها را می‌شناسند، همین موضوع به اثرگذاری توصیه‌هایشان کمک می‌کند و بر دل‌شان می‌نشیند.

داوطلب با عاشق کار می‌کند

مددکارانی که نراقی از آنها سخن می‌گوید هم سال‌های ‌سال است که فعالیت‌های داوطلبانه را در هلال‌احمر دنبال می‌کنند. «معصومه جلیل‌زاده» یکی از این مددکاران است. از وقتی یک دختر نوجوان بوده تا امروز که مادربزرگ چند نوه است‏، این کارهای داوطلبانه را دنبال‌می‌کند. او می‌گوید: «فعالیت‌های داوطلبانه یک حس‌وحال عجیب و عشقی وصف‌نشدنی دارد و آرامشی را که بعد از مشارکت نصیب آدم می‌شود، دوست دارم. چون با عشق و علاقه خودم به میدان می‌آیم و اجباری برای این کار ندارم‏، هرگز احساس خستگی نمی‌کنم.»

«فاطمه جزی» داوطلبی است که با وجود سه فرزند کوچک‏، دست از فعالیت‌های عام‌المنفعه برنداشته. او می‌گوید: «قبلا در مسجد الهادی محله هرندی فعالیت‌های داوطلبانه انجام می‌دادیم و دو ماهی می‌شود که به‌عنوان داوطلب هلال‌احمر در خانه هلال هرندی فعال هستم.»

او هم مانند دیگر دوستان داوطلبش خانه‌به‌خانه سراغ هم‌محلی‌هایش می‌رود و همزمان با اهدای بسته‌های ماسک‏، توصیه‌های بهداشتی لازم را با همسایه‌ها در میان می‌گذارد.

شبکه مویرگی داوطلبان

کوچه‌های محله هرندی پر شده از داوطلبانی که با لباس‌های سرخ و سفید هلال‌احمر‏، ماسک به دست، زنگ خانه‌ها را می‌زنند و با مردم حرف می‌زنند. ریحانی مهندس‌ آی‌تی است. او که هفده سالی می‌شود به‌عنوان داوطلب جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند، امدادگر جاده هم هست. او می‌گوید: «هر کشوری که داوطلبان فعالی دارد، دوره‌های بحران را بهتر پشت‌سر می‌گذارد. نیروهای آموزش‌دیده داوطلب شبکه مویرگی‌ از افراد آموزش‌دیده هستند که در هر حادثه‌ای می‌توانند ناجی جان خود و اطرافیان‌شان باشند.»

او با اشاره به مشارکت خوب مردم ایران در فعالیت‌های داوطلبانه می‌گوید: «در مناطق محروم‌تر مردم نیازمند آموزش هستند و بخشی از این وظیفه برعهده داوطلبان است تا آنچه را آموزش دیده‌اند، به مردم یاد بدهند.»

در میان داوطلبان باسابقه کم نبود تعداد بچه‌هایی که امروز برای اولین‌بار طعم فعالیت‌های داوطلبانه را می‌چشیدند. «محمد حق‌شناس» دوازده ساله یکی از این بچه‌ها بود که حالا در کنار داوطلبان باتجربه آموزش می‌دید و از تن‌کردن رخت داوطلبی خوشحال بود. او می‌گوید: «دوست دارم در کارهای بزرگ مشارکت داشته باشم. برای همین هلال‌احمر را انتخاب کرده‌ام و می‌خواهم در دوره‌های امدادونجات هم شرکت کنم.»

نمی‌توانستیم ماسک تهیه کنیم

درِ هر خانه‌ای که باز می‌شود‏، چهره متعجب صاحبخانه خیلی زود به لبخند می‌نشیند و با روی باز ماسک‌های اهدایی را می‌گیرد. مریم خوش‌اندام که خانواده‌اش همراه سه خانوار دیگر در کوچه رئیسی زندگی می‌کنند، می‌گوید: «در این محله اغلب مردم به خاطر ناتوانی در خرید ماسک از آن استفاده نمی‌کنند. خیلی از اهالی این محله می‌دانند که برای مقابله با کرونا باید از ماسک استفاده کنند، اما چون توان خریدِ آن را ندارند، ماسک نمی‌زنند و ممکن است به همین دلیل حتی جرأت خروج از خانه را هم نداشته باشند. اما با توزیع ماسک رایگان دیگر هراسی از حضور در جامعه نداریم.»

«رضا غفاری» یکی دیگر از اهالی هرندی می‌گوید: «من و همسرم هر دو باید سرکار برویم، اما تأمین ماسک برای هر دو ما واقعا کار سختی است. با گرانی‌هایی که شاهدش هستیم و هزینه‌های سنگین زندگی‏، جایی برای خرید ماسک برای بسیاری از خانواده‌ها باقی نمی‌ماند.»

او می‌گوید: «خیلی از افرادی که بدون ماسک در شهر دیده می‌شوند، توان خرید ماسک را ندارند یا ضرورت این کار را درک نمی‌کنند که این آموزش‌ها ما را امروز هوشیار‌تر کرد.»

مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد ضروری است

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ایران نیز در حاشیه طرح اهدای ماسک در هرندی گفت: «در دوره‌ای به سر می‌بریم که شیوع ویروس کرونا هر روز بر تعداد مبتلایان و کشته‌شدگان ناشی از این بیماری در کشور می‌افزاید و به نظر می‌رسد بخش عمده این اخبار تلخ در سایه ناآگاهی مردم و رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد. اجرای طرح توزیع رایگان ماسک و همچنین آموزش خانواده‌ها کمک می‌کند تا ما ضریب امنیت سلامت افراد را بالا ببریم.»

دکتر فاطمه رفیعی با اشاره به نتایج مثبت اجرای این طرح‌ها بر ضرورت فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد تأکید می‌کند و می‌افزاید: «خوشبختانه با انجام این طرح‌ها در مناطق محروم و توجیه مردم ما شاهد فعالیت داوطلبانه آنها در بخش تولید ماسک و توزیع بین اهالی هر محله بودیم.»

طرح توزیع بالغ بر 220‌هزار ماسک رایگان و سبدهای کالا با حضور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در محله هرندی، شمس‌آباد و دو گرمخانه فعال در هرندی اجرا شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.