تجزیه‌ تجزیه‌طلبان/ تهدید در کمین 19 میلیون تهرانی‌/ می‌خواستیم مردم را قتل‌عام کنیم!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي صدمین شهرآورد پایتخت ، چالش‌های محرومیت از تحصیل به دلیل بی‌حجابی، اپوزیسیون ایرانی ، وصله‌های نچسب روی تاریخ، اندوخته حکمرانان از ماه خدا ، اجاره نشین ها قربانی تورم افسارگسیخته و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تاكيدات رهبر انقلاب اسلامي در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي صدمین شهرآورد پایتخت ، چالش‌های محرومیت از تحصیل به دلیل بی‌حجابی، اپوزیسیون ایرانی ، وصله‌های نچسب روی تاریخ، اندوخته حکمرانان از ماه خدا ، اجاره نشین ها قربانی تورم افسارگسیخته و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

نگاه‌های مختلف مردم به مسائل محل اختلاف نشود

روزنامه اعتماد:ملت مومن و موحد ايران،روز شنبه نماز پرشكوه عيد فطر را به پاس يك ماه طاعت وعبادت، در سراسر كشور اقامه كرد و سجده شكر و سپاس به جاي آورد. در كانون معنوي اين اجتماع عظيم ملي، انبوه بي‌شمار مردم تهران، نماز عيد را به امامت حضرت آيت‌الله‌ خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در مصلاي امام خميني (ره) اقامه كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه اول نماز با تبريك عيد خجسته فطر به امت اسلامي و ملت رشيد و عزيز ايران، ماه رمضان امسال را بسيار پُر‌‌بار، با‌‌‌‌حال، پُر‌شور و سرشار از رحمت الهي خواندند و با اشاره به تضرع و توسل آحاد مردم به خصوص در شب‌هاي قدر گفتند: شب‌زنده‌داري‌هاي پُر سوز وگداز مردم و اشك‌هاي گرمي كه از چشمان جوانان پاكيزه كشور جاري مي‌شد از هميشه برجسته‌تر بود و حضور در مجالس تلاوت قرآن، هيئات، محافل معرفت‌آموزي، گلزارهاي شهدا و كمك‌هاي مومنانه به ايتام ومستمندان، رمضان امسال را پُر شكوه كرده بود. رهبر انقلاب با تجليل از حركت عظيم ملت درروز قدس، آن هم پس از شب‌زنده‌داري شب قدر، افزودند: آن اجتماعات متراكم و شكوهمند، حقيقتاً از الطاف و توفيقات الهي بود. ايشان ماه رمضان را علاوه بر ماه طاعت وتقوا، ماه جهاد و مبارزه خواندند و گفتند: روز قدس هم روز مبارزه ملت ايران است كه بحمدالله امسال با همراهي ديگر ملت‌ها در سطح بسيار گسترده‌اي برگزار شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به برخي دستاوردهاي ماه مبارك از جمله توفيق طاعت وبندگي، پاكيزگي روح، معنويت، آشنا شدن با معارف اسلامي و روحيه مبارزه و ضربه زدن به دشمن، تأكيد كردند: اين دستاوردهاي روحي و معنوي را تا رمضان سال آينده، حفظ و تقويت كنيد كه همين روحيه با رفع مشكلات، كشور را به پيش خواهد برد و ملت ايران را در اوج حركت مادي و معنوي قرار خواهد داد.

 

صدِ سرخ

روزنامه جام جم:دو تیم قرمز و آبی برای ماندن در کورس قهرمانی، برد می‌خواستند، اما تیمی که در صدمین شهرآورد پایتخت برای بردن بازی کرد، پرسپولیس بود. شاگردان یحیی گل‌محمدی، به‌جز ۲۰ دقیقه پایانی که برای دفاع از تک گل خود عقب نشستند، نمایشی هجومی‌تر و چشم‌نواز‌تری را در مقایسه با تیم ساپینتو ارائه کردند و مزد این برتری را هم در دقیقه۵۰ با گل تماشایی عیسی آل‌کثیر گرفتند.پرسپولیسی‌ها با پیروزی در صدمین دربی، حالا همه خوشبختی‌های عالم را برای خود می‌دانند. مهم‌تر از همه این‌که حالا تیم یحیی تا آخرین ثانیه‌ها از آخرین هفته لیگ، می‌تواند در کورس قهرمانی باقی بماند؛ یک کورس تماشایی با سپاهان برای فتح جام قهرمانی. در مقابل استقلال ساپینتو با وجود عملکرد خیره‌کننده‌اش در ۱۰بازی اخیر(۹ برد و یک تساوی) در حساس‌ترین مقطع فصل، یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشت تا امید آبی‌ها برای نخستین دبل قهرمانی تاریخ این باشگاه به یاس تبدیل شود. آبی‌ها امید بسیاری داشتند تا طلسم شش سال نبردن پرسپولیس در دربی‌ها همین یکشنبه بشکنند، اما نشد که نشد. در مقابل پرسپولیس با پیروزی در دربی، یک اتفاق تاریخی را رقم زد. آنها برای اولین بار از سال ۱۳۴۷(نخستین بازی دربی) در تعداد برد با استقلال مساوی شدند تا چیزی که سال‌ها برای هواداران یک کری بزرگ بود، درست در صدمین مصاف دو تیم از بین برود. اینها همان خوشبختی‌های پرسپولیس در پایان شهرآورد دیروز بود که احتمالا شیرینی‌اش تا مدت‌ها زیرزبان هواداران این تیم است و بیرون نخواهد رفت. درست مانند ناراحتی و غم هواداران استقلال که با شکست در این بازی خیلی موفقیت‌ها را زمین گذاشتند و رفتند. یکشنبه برای هواداران استقلال و البته ریکاردو ساپینتو «یکشنبه غم‌انگیز» بود. مرد پرتغالی، برای تبدیل شدن به اسطوره آبی‌ها نباید دربی را می‌باخت، اما باخت تا درست در روزهایی که محبوب‌ترین فرد بود، مورد انتقاد قرار گیرد. دیروز خیلی‌ها او را مسبب باخت استقلال دانستند و به عملکرد ضعیف این مربی در تقابل با دو رقیب مستقیم انتقاد کردند. ساپینتو در چهار بازی خود مقابل سپاهان و پرسپولیس فقط یک امتیاز گرفت و سه بازی را واگذار کرد و این، همان پاشنه آشیل استقلال برای دور شدن از کسب عنوان قهرمانی در این فصل است.

 

چالش‌های محرومیت از تحصیل به دلیل بی‌حجابی

روزنامه شرق:در فروردین پرحادثه امسال و اتفاقا در اولین روز سال تحصیلی در سال جدید، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دانش‌آموزان بدحجاب خدمات آموزشی ارائه نمی‌شود. اطلاعیه‌ای که 16 بند داشت و در تمامی این 16 بند تأکیدات بسیاری بر «استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب»، «رعایت پوشش مناسب اسلامی»، «درونی‌سازی حجاب و عفاف»، «آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب» و موارد مشابه شده بود.در پایان هم به‌صراحت گفته بود: «آموزش‌وپرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی بوده تا دانش‌آموزان در یک محیط بانشاط و سالم ضمن ارتقای سواد و تجربه فردی و اجتماعی، در موقعیت‌های ویژه تربیتی قرار بگیرند و فردای جامعه ایران اسلامی را از انسان‌های شریف و تربیت‌یافته در مکتب متعالی اسلام برخوردار سازند، از‌این‌رو بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت ننمایند، معذور خواهد بود».وضعیت مشابه دانشگاه‌ها:در دانشگاه‌ها هم وضعیت نسبتا مشابه است. فارغ از اینکه باوجود دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تسری عفو رهبری به احکام کمیته انضباطی دانشگاه‌ها، تعدادی از دانشجویان از عفو بی‌نصیب ماندند و با احکام مختلف تعلیق و محرومیت از دانشگاه روبه‎رو شدند، به نظر می‌رسد فصل جدیدی از محرومیت‌ها نیز به دلیل رعایت‌نشدن حجاب توسط دانشجویان در راه باشد.

 

بازار حاشیه سازان را کساد کنید

روزنامه ایران:مردم ایران در بزنگاه‌های مختلف در 44 سال گذشته درخشیده‌اند و بارها ثابت کرده‌اند که جمهوری اسلامی، چیزی جز همین باورها و ایمان‌های مردم ایران نیست. پس از فتنه بزرگ سال 88 که دشمن همه جوانب را در نظر گرفته بود و به زعم خودش می‌پنداشت که کار جمهوری اسلامی را یکسره خواهد کرد؛ فارین پالیسی به صراحت اعتراف کرد که مشکل غرب این است که نمی‌تواند مردم ایران را تحلیل کند. در اغتشاشات پاییز 1401 هم وقتی سازمان آشوب شکست خورد، از «اینترنشنال» تا «من و تو» و «بی بی‌سی» و تا بنیادها و اندیشکده‌هایی مثل شـورای آتلانتیــک، کارنگی، هریتیـج، دفــاع از موکراســی‌هــا، شــورای روابــط خارجــی اروپــا، امریکن اینترپرایز، بروکینگز و… هر چند بر نقشه دقیق آشوب و براندازی متمرکز و امیدوار بودند ولی یک محاسبه غلط داشتند و آن نقش مردم بود که فتنه و توطئه بزرگ سال گذشته را هوا کردند.مردم ایران در همین چند ماه اخیر و در پساآشوب نیز حماسه‌های بزرگی آفریدند؛ در 22 بهمن 1401 قدرت مردمی خود در دفاع از انقلاب و نظام شان را به رخ جهانیان کشاندند، در راهپیمایی روز قدس هم حماسه قدسی دفاع از فلسطین و سیلی سخت به رژیم صهیونیستی را خلق کردند و بالاخره در 2/2/ 2 در نماز عید فطر، حماسه معنوی و تاریخی ای ثبت کردند که نشان از عشق مردم به آیین دینی است و این در حالی بود که در تمام ماه‌های گذشته دشمن با تصویرسازی کاذب و با بوق‌های رسانه‌ای خود در این ادعا می‌دمید که مردم ایران می‌خواهند آزاد باشند و از دین و آموزه‌های دینی خسته شده اند!خب! این مردم را باید قدر دانست و بر صدر نشاند تا مسیر تمدنی ایران اسلامی در دوران گذار به نظم جدید جهانی با هوشمندی و صلابت طی شود. بیانات اخیر رهبر انقلاب در نماز عید فطر از همین رهگذر نیازمند تأمل و توجه ویژه است. «آقا»مثل همیشه دستِ دشمن را خواندند و در خنثی کردن راهبرد بدخواهان مردم ایران، «همکاری»، «همدلی» و «هم افزایی» سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و فرمودند: «اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.» و در امتداد این راهبرد بر خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها تأکید کردند؛ چراکه به تعبیر معظم له، «حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.»

 

می‌خواستیم مردم را قتل‌عام کنیم!

روزنامه کیهان:انتشار تصاویر ویدئویی از اعترافات دو تن از عوامل گروهک تروریست‌های جیش‌الظلم یک‌بار دیگر خباثت این گروه در قربانی کردن مردم بی‌گناه را به نمایش گذاشت.در ویدئوی منتشرشده اخیر، تروریست‌هایی که قصد بمب‌گذاری در کشور و به رگبار بستن مردم را داشتند، در اعترافات خود از برنامه‌ریزی برای این اقدام جنایتکارانه می‌گویند.دفتر امام جمعه مشهد و استانداری خراسان رضوی هدف ابتدایی این گروه تروریستی بوده است. براساس آنچه تروریست‌های دستگیر شده می‌گویند پیش از اقدام تروریستی برای شناسایی دفتر امام جمعه مشهد و استانداری خراسان رضوی به این محل‌ها رفته بودند.این تروریست‌ها از اعضای گروهک جیش‌الظلم بودند که توسط سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی زیر نظر بوده و در زمانی که قصد داشتند دست به اقدامات تروریستی بزنند، دستگیر شده‌اند.اعضای این گروه تروریستی در فیلمی که در ادامه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رگبار بستن مردم و بمب‌گذاری، اشاره می‌کنند.این افراد با اشاره به در اختیار داشتن انواع مهمات همچون سلاح کلاشنیکوف با پنج خشاب، پنج نارنجک، دو کلت و… به صراحت اعتراف می‌کنند که طبق نقشه ابلاغ‌شده از سوی سران این گروهک تروریستی، قرار بوده با ورود به استانداری خراسان رضوی هر کسی را که می‌دیده‌اند به رگبار ببندند و تا تیر آخر دست از کشتار افراد بی‌گناه برندارند.این اعترافات آشکار و نگاهی به کارنامه ننگین این گروهک تروریستی مورد حمایت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر نشان از بی‌ارزش بودن جان انسان‌ها در مسیر اهداف شوم سردمداران غرب و پوچ بودن نطق‌ها و مواضع حقوق بشری آنهاست. مدعیانی که پیش از این هم با حمایت از تروریست‌هایی همچون گروهک تحت هدایت عبدالمالک ریگی و یا داعش و منافقین ذات و باطن خود را نشان داده بودند.

 

تجزیه‌ تجزیه‌طلبان

روزنامه فرهیختگان:اپوزیسیون ایرانی توانستند بخشی از شبکه غرب را گول بزنند اما تنها برای چند هفته. عیارشان که مشخص شد، مثل خیلی‌های دیگر کنار گذاشته شدند. در راس این اپوزیسیون، ائتلاف نامتجانس و زشتی قرار داشت که در یک سوی آن یک خبرنگار معمولی نقش ایفا می‌کرد و در سوی دیگر آن، یک بازیگر فراری. از زمان تشکیل، تمامی رسانه‌های فارسی‌زبان که نقش اتاق عملیات ضدایران را ایفا می‌کردند به صورت پرحجم به تبلیغ این گروه پرداختند تا نقش لیدری به این گروه بدهند و سایر اپوزیسیون را ذیل آن متحد کنند اما این طفل، در کمتر از 4 ماهگی‌اش، سقط شد تا ولیعهدی وامانده از قدرت، به نیم قرن دوری از تاخ و تخت هم فکر کند. شامگاه جمعه حامد اسماعیلیون یکی از اعضای ائتلاف یا گروه موسوم به «همبستگی» از حضور در این ائتلاف کناره‌گیری کرد. کمی پیش از او نیز نازنین بنیادی -که اصلی‌ترین نقش‌آفرینی‌اش ارائه خدمات مختلف به تام کروز بوده است- با دی‌اکتیو کردن حساب توییترش، تلویحا از این ائتلاف جدا شده بود. به جز رضا پهلوی که به صورت شخصی دوره‌گردی را با سفر به سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد، سایر اعضا فاقد علائم حیاتی هستند. آنها دی ماه سال گذشته در شب آغاز سال نو میلادی در توییترشان وعده داده بودند که سال 2023 با «سازماندهی» و «همبستگی» به استقبال «پیروزی» خواهند رفت اما کمتر از 4 ماه بعد، نه‌تنها موفق به ساماندهی نشدند که همبستگی شکننده بین خودشان را نیز از دست دادند و علیه یکدیگر هم سخن می‌گویند.

 

رفراندوم؛ متن یا حاشیه

روزنامه خراسان:دیدار رمضانی با دانشجویان، معمولا یکی از مهم ترین دیدارهای هرسال رهبری است  دیداری که رهبر انقلاب اصولا   شنیدن دیدگاه دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی و حتی پاسخگویی به بخشی از این مطالبات را در بخشی از بیانات خود می گنجانند. امسال نیز سخنان ایشان خطاب به این دانشجویان راهبردی و دارای نکات مهمی بود که با جنجال دروغین مسئله همه پرسی به حاشیه رانده شد. درحالی که رهبری همه پرسی درباره «مسائل گوناگون کشور» را غیرمنطقی و نادرست دانسته و آن را غیرممکن خوانده بودند، ضدانقلاب با تقلبی آشکار، موضوع اصل جمهوری اسلامی، اصل رای و نظر مردم و انتخاب‌های کلی مانند ریاست جمهوری را به آن متصل و شروع به فضاسازی کردند که پس نظر و رای مردم چه می‌شود؟پیش از هر گونه داوری، «متن» دقیق بیانات رهبری را در این جلسه با هم بخوانیم:«یکی از برادرها گفت رفراندوم؛ این‌جوری گفتند که اگر چنان چه شما از اوّل در همه مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم می کردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را می کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت می کنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور می شود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات می شود کرد، از همه طرف حرف می شود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفت وگو و دوقطبی‌سازی می کنند برای این که یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه مسائل رفراندوم بکنیم؟ یعنی قضایا این‌جوری نیست که آدم این‌جور ساده از رویشان [عبور کند].رهبر انقلاب – ۲۹ فروردین ۱۴۰۲.»این نشان می دهد که گوینده در مقام واکنش به یک گفته دیگر است، نه در مقام بیان درباره  اصل موضوع. دانشجویی گفته : «باید از روز اول درباره مسائل مختلف همه پرسی برگزار می‌کردیم تا حساسیت به وجود نیاید.در44 سال گذشته مواردی از مسائل بسیار مهمی وجود داشته که در صورت رجوع به همه پرسی بسیاری از نابسامانی ها به وجود نمی آمد.همچنین اگر همه پرسی تبدیل به رویه ای در تصمیم گیری های مهم می شد امروز امکان سوءاستفاده از این کلیدواژه از جانب برخی ورشکستگان سیاسی برای کسب اعتبار مجدد به وجود نمی آمد.» رهبری جواب داده‌اند که این در باره همه مسائل شدنی نیست (قابل رفراندوم نیست).

 

وصله‌های نچسب روی تاریخ

روزنامه همشهری:1-صبح‌ شنبه سوم خرداد ۱۳۷۶، دفتر رهبر انقلاب. خبر رسیده بود که مردم روز قبل آقای خاتمی را به ریاست جمهوری انتخاب کرده‌اند. جناح راست آن روزها که به لحاظ تاریخی و سیاسی خود را به آیت‌الله خامنه‌ای نزدیک‌تر می‌دانست در انتخابات از آقای ناطق نوری حمایت کرده بود. یک شکست سخت ۲۰ بر ۷ آن هم برای کاندیدایی که تا یک‌ماه قبل از نظر نخبگان سیاسی و حکومتی قطعا رئیس دولت بعدی بود و حتی کابینه خود را انتخاب کرده بود.عباس آخوندی، باجناق این کاندیدای شکست خورده که از قضا وزیر مسکن هاشمی رفسنجانی یعنی دولت وقت بود خود را به بیت رهبری رساند و پیشنهاد ابطال انتخابات و مردود دانستن رای ۲۰ میلیونی مردم را مطرح کرد. پاسخ منفی آیت‌الله خامنه‌ای به او آن‌قدر تند و با عتاب بود که بعدها خود ایشان گفت آقای آخوندی از همان موقع دلش با ما صاف نشد. به عصر نکشیده پیام تبریک رهبری به مردم و کاندیدای منتخبشان در رسانه ملی قرائت شد و آن انتخابات پرشور از سوی ایشان حماسه دوم خرداد نام گرفت و همه تلاش‌ها برای بازگشت از رای مردم خنثی شد. 2-این خاطره و آن دلخوری را رهبری کجا تعریف کرد؟ روز دوشنبه ۲۵خرداد سال ۸۸ در جلسه با نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری همان سال؛ انتخاباتی که چند روز قبل در ۲۲ خرداد برگزار شده بود و این‌بار از طرف جناح چپ یا همان اصلاح‌طلبان مورد خدشه واقع شده بود؛ چراکه برعکس دوم خرداد این‌بار جناح چپ یک شکست بزرگ ۲۴ به ۱۳ را تجربه می‌کرد. کاندیدای شکست‌خورده هوادارانش را با همان تقاضای تکراری ابطال انتخابات به خیابان کشانده بود. رهبری که مثل سال‌۷۶ همان فردای انتخابات پیام تبریک داده بود در این جلسه هم بر همان موضع همیشگی و چندباره اصرار کرد: رای مردم را ابطال نمی‌کنم. سال‌۸۸  از این جهت ویژه بود که بخش مهمی از نخبگان ارشد سیاسی کشور به دنبال ابطال انتخابات بودند و این مطالبه تا روزها در کف خیابان ادامه داشت و از سوی دولت‌ها و رسانه‌های بیگانه حمایت می‌شد وگرنه در حالی محدودتر در سال‌۸۴  هم 2کاندیدای شکست خورده یعنی آقایان مهدی کروبی و هاشمی رفسنجانی ادعاهایی درباره صحت انتخابات داشتند اما با واکنش تکراری رهبر انقلاب در حفظ حرمت رای مردم مواجه شدند.

 

اندوخته حکمرانان از ماه خدا

روزنامه جمهوری اسلامی: تعبیراتی که در قرآن و روایات منقول از پیامبر و ائمه علیهم‌السلام برای تشریح فلسفه روزه ماه رمضان بکار رفته‌اند، همگی شامل عموم اعم از حکمرانان و مردم عادی می‌شوند. شاخص اصلی در این زمینه «تقوا»ست که با عبارت «لَعَلَّکُم تَتَّقُون» مطرح شده است.تجربه نشان داده است مردم همیشه در ماه رمضان به درجه‌ای از خلوص و پالایش روحی موفق می‌شوند و به مراتبی از تقوا می‌رسند. آمارهائی که مراکز اطلاعاتی و امنیتی هر ساله از کاهش میزان جرائم در ماه مبارک رمضان می‌دهند، این واقعیت را تایید می‌کند. بطور کلی، عموم مردم ذاتاً از مصونیت‌هائی برخوردارند که در مجموع باید گفت شایستگی بالائی دارند و ماه مبارک رمضان، زمینه‌ساز تقویت این شایستگی‌ها و مقابله با ناهنجاری‌ آن بخش کوچک از مردم است که به ساخته شدن و نزدیک شدن به فضایل انسانی احتیاج دارند.بنابراین، حکمرانان بیش از مردم به ساخته شدن در ماه مبارک رمضان نیازمند هستند. این واقعیت را دلسوزان، هر ساله در آستانه ماه خدا به دولتمردان گوشزد می‌کنند اما اینکه آنان چه مقدار به این هشدار توجه می‌کنند و از این ماه پرفضیلت بهره می‌برند، معلوم نیست. اینکه همیشه بعد از ماه رمضان هم دیده می‌شود دولتمردان و حکمرانان، اسب خود را می‌تازند و حرف‌های قبلی خود را تکرار می‌کنند، می‌توان به این نتیجه رسید که از ماه خدا توشه‌ای برنگرفته‌اند و تصورشان اینست که مخاطب خدا در «لَعَلَّکُم تَتَّقُون» مردم هستند نه حکمرانان!اگر حکمرانان اندوخته‌ای معنوی از ماه خدا داشته باشند، مهم‌ترین و مفیدترین اقدامی که خواهند کرد اینست که کارنامه خود در دوران مسئولیتشان را بررسی خواهند کرد و بی‌طرفانه و صادقانه به خود نمره خواهند داد. در این ارزیابی، نظر مردم درباره خود را نیز جویا خواهند شد و حاصل جمع این ارزیابی همه‌جانبه را معیار تصمیم‌گیری برای ادامه کار در مسئولیتی که دارند و یا کنار رفتن و واگذار کردن مسئولیت به دیگرانی که توان و تجربه لازم را برای حل مشکلات و پیشبرد امور دارند، قرار می‌دهند. تقوا را باید اینگونه معنا کرد نه ظاهرسازی‌های متدینانه و شعار دادن‌های عوام‌پسندانه فاقد نتیجه عملی و ملموس برای مردم.

 

اجاره نشین ها قربانی تورم افسارگسیخته

روزنامه تجارت: طبق آمار مرکز آمار، 24 میلیون و 420 هزار نفر د ر ایران مستاجر هستند  و این افراد  د ر پاییز سال 1401 نسبت به سال قبل، با رشد  46 د رصد ی اجاره‌بها مواجه شد ه و از ناحیه تورم مسکن، ضربه سختی د ریافت کرد ه‌اند .یه گزارش تجارت به نقل از فارس طبق آمار مرکز آمار، 24 میلیون و 420 هزار نفر د ر ایران مستاجر هستند  و این افراد  د ر پاییز سال 1401 نسبت به سال قبل، با رشد  46 د رصد ی اجاره‌بها مواجه شد ه و از ناحیه تورم مسکن، ضربه سختی د ریافت کرد ه‌اند .همزمان با نزد یک شد ن به فصل تابستان بازار نقل و انتقال مسکن استجیاری همزمان با د ما هوا گرم می‌شود  و د ر این مد ت مستاجران د ر همه شهرهای کشور همواره اضطراب انعقاد  قرارد اد  جد ید  اجاره‌بهای خود  را د ارند .د ر این راستا، بررسی د قیق و تحلیل بازار اجاره د ر خبرگزاری فارس د ر قالب سلسله گزارشاتی تحت عنوان «خانه به د وش» د ر د ستور کار قرار گرفته و اولین گزارش این این مجموعه به مسئله رصد  مستاجران د ر کشور می‌پرد ازد .

 

تهدید در کمین 19 میلیون تهرانی‌

روزنامه آرمان امروز: جمعيت تهران طبق آخرين گفته‌هاي استانداري به 19 ميليون نفر رسيده و اين موضوع از تراکم مردم در ساختمان‌ها و تجمع آنها در مراکز اداري و سازماني و… خبر مي‌دهد، در چنين شرايطي نزديک به 19 سال از وقتي که رئيس مرکز مطالعات زيست‌محيطي و زلزله تهران، اطلاعات و ارقام شوک‌آور از پيامدهاي زلزله احتمالي در تهران را عنوان کرد، مي‌گذرد. از آن هنگام،‌ برآيند سخنان مقامات و کارشناسان درباره ايمني ساختمان‌هاي پايتخت در برابر زلزله و خطرات وقوع يک زلزله قوي در تهران، حکايت از آن دارد که بسياري از مشکلات همچنان پابرجاست و وضعيت از نظر امدادرساني حتي بدتر هم شده است. سال 1383، دو سال پس از اينکه گروه مطالعاتي جايکا ژاپن براي برآورد وضعيت تهران از نظر مقابله در برابر زلزله، امدادرساني و اقدامات ضروري کار خود را با شهرداري تهران آغاز کرد، «فريد مهديان»، رئيس سابق مرکز مطالعات زيست‌محيطي و زلزله تهران، هشدار داد که وقوع يک زلزله به‌شدت 7 در پايتخت، حدود نيم ميليون کشته به‌جاي خواهد گذاشت و آواربرداري از پايتخت 14 سال طول مي‌کشد. او گفته بود که با فعال شدن گسل ري، زلزله مهيبي رخ خواهد داد که پنج ميليون نفر را بي‌خانمان خواهد کرد، نيمي از ساختمان‌هاي دولتي، بيمارستان‌ها، ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني، مدارس و دانشگاه‌ها ويران خواهند شد، بيش از 18 کيلومتر کابل برق فشار قوي از مسير خارج و لوله‌هاي گاز دست‌کم در 500 نقطه شکسته خواهد شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.