ویدئو/ فطر، عید همبستگی

آیین‌های عید فطر در جهان

در کشورهای مسلمان عید فطر روز اول ماه شوال و پایان یک ماه روزه‌داری در ماه رمضان است، زمانی برای شادی، جشن و پایکوبی. در این روز مسلمانان برای اقامه نماز عید فطر و پرداخت زکات فطریه آماده می‌شوند. اما هر کشوری آیین‌های ویژه خود را برای جشن گرفتن این عید دارد.

در کشورهای مسلمان عید فطر روز اول ماه شوال و پایان یک ماه روزه‌داری در ماه رمضان است، زمانی برای شادی، جشن و پایکوبی. در این روز مسلمانان برای اقامه نماز عید فطر و پرداخت زکات فطریه آماده می‌شوند.

اما هر کشوری آیین‌های ویژه خود را برای جشن گرفتن این عید دارد.

در عربستان سعودی و مکه مکرمه مراسم نماز عید فطر، دعا و عبادت همراه با پخش کردن گل و گلاب در مسجدالحرام و پیرامون خانه کعبه برپا شده و در شهرهای دیگر نظیر دمام نیز مراسم آتش‌بازی برگزار می‌شود.

در مصر مردم برای برپایی نماز عید فطر در مسجد تاریخی قاهره جمع می‌شوند. آنها پس از نماز با بادکنک‌های رنگی و خوردن نوعی شیرینی به نام کاک این عید را جشن می‌گیرند.

مسلمانان روسیه در کازان این روز را با نماز عید فطر، پوشیدن لباس‌های نو، دید و بازدید با اقوام، شادی کردن و خوردن خوراکی‌های مخصوص عید جشن می‌گیرند.

در پاکستان زنان برای خریدن زیورآلات، کفش و لباس‌های نو برای شرکت در دید و بازدید عید فطر به بازار رفته و دست‌های خود را با حنا نقاشی و تزئین می‌کنند.

در اندونزی که بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان جهان را دارد، مردم جاکارتا برای برپایی نماز عید فطر در مساجد جمع می‌شوند.

در کرکوک عراق گروه‌های قومی مختلف نظیر اعراب و کردها به نشانه اتحاد ناهار عید فطر را در مرکز شهر در کنار یکدیگر صرف می‌کنند.

در اردن مردم برای جشن گرفتن عید فطر پس از طلوع خورشید از منزل خارج می‌شوند. عده‌ای به زیارت اهل قبور رفته و عده‌ای دیگر دید و بازدید عید را با خریدن شیرینی آغاز می‌کنند.

در سوریه نیز با وجود جنگ چندین ساله همچنان مردم با خرید از بازار برای دید و بازدید عید فطر آماده می‌شوند.

کودکان در ترکیه بی‌صبرانه منتظر عید یا بایرام هستند، چون اسباب‌بازی و آب‌نبات هدیه می‌گیرند.

در بازارها و پاساژهای ابوظبی در امارات تزئینات سنتی با المان‌های فرهنگ عربی و اسلامی چشم مشتریان را که برای خرید عید به بازار آمده‌اند به خود خیره می‌کند.

چندین سال است که رهبران جهان نظیر جو بایدن، جاستین ترودو، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون نیز با پیام‌هایی این عید را به مسلمانان جهان تبریک می‌گویند.

با وجود آیین‌های مختلف، عید فطر برای مسلمانان جهان پیام‌آور شادی است و هم‌بستگی.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.