محور گفت‌وگوی وزرای خارجه عربستان وپاکستان چه بود؟

وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگو تلفنی با همتای سعودی‌ خود به مناسب عید سعید فطر، ابراز اطمنیان کرد که ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران-ریاض به صلح و شکوفایی منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش شهروند آنلاین، وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه این کشور با فیصل بن فرحان همتای سعودی‌ او درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای خبر داد که در آن به موضوع توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک نیز پرداخته شده است.

در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف در خصوص تاثیرات مثبت ازسرگیری روابط دوجانبه میان تهران-ریاض بر صلح منطقه تاکید کردند.

تهران و ریاض که از سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک‌ میان دو کشور به حال تعلیق در آمده بود، در ماه گذشته با میانجیگری چین توافق کردند که روابط دوجانبه را مجددا آغاز کنند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه ۱۴۰۱ «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهوری، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران – ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران – ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.