هشدار بهداشت جهانی درباره زخم «خارطوم»

سازمان بهداشت جهانی شمار قربانیان غیرنظامی ۱۰ روز درگیری بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع« به فرماندهی محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» را ۴۲۰ نفر اعلام کرد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از شبکه الجزیره، سازمان بهداشت جهانی امروز دوشنبه اعلام کرد: ۴۲۰ غیرنظامی در جریان درگیری‌ها در سودان کشته و ۳۷۰۰ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.

این سازمان در عین حال افزود که آمار تلفات با توجه به عدم امکان دسترسی به مناطق بالاتر از این میزان است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین هشدار داد که بیمارستانها با توجه به کمبود کادر پزشکی و نیروهای امدادرسانی و جریان آب و برق در معرض بسته شدن قرار دارند.

این آمار درحالی اعلام می‌شود که اتحادیه پزشکان سودان امروز دوشنبه در جدیدترین گزارش خود شمار کشته‌های غیرنظامی را ۲۷۳ نفر و شمار زخمی‌های غیرنظامی را ۱۵۷۹ نفر اعلام کرد.

در طول ۱۰ روز گذشته همواره آمار اعلامی وزارت بهداشت جهانی به نسبت اتحادیه پزشکان سودان بیشتر بوده است.

اختلاف میان البرهان فرمانده نیروهای مسلح و رئیس شورای حکومتی سودان، از یکسو و حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع از سوی دیگر، پس از امضای «توافقنامه چارچوب» آشکار شد. این توافقنامه در دسامبر گذشته شامل ایجاد دوره انتقالی بین بخش نظامی و غیرنظامی در دسامبر و خروج ارتش از سیاست و واگذاری قدرت به غیرنظامیان بود اما در جریان ادغام نیروهای پشتیبانی سریع با ارتش، میان دو طرف اختلاف افتاد.

استقرار نیروهای پشتیبانی سریع در مناطق اطراف فرودگاه و پایگاه مروی از چهارشنبه گذشته عامل بروز درگیری نظامی بین دو طرف شد. ارتش خواستار عقب‌نشینی پشتیبانی سریع طی ۲۴ ساعت شد اما این نیرو به آن تن نداد.

قرار بود توافقنامه نهایی سیاسی برای پایان دادن به بحران سودان علاوه بر امضای سند قانون اساسی در ۶ آوریل جاری امضا شود اما به دلیل اختلافات بین دو طرف بخصوص درباره جدول زمانی ادغام نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش، این اتفاق نیفتاد.

درگیری‌ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» از شنبه گذشته بویژه در شهر خارطوم آغاز شد و تمرکز درگیری‌ها در روزهای اخیر در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری و فرماندهی کل بود و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌‌وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان و ارتش سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که از صبح جمعه آغاز شد، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داده بود.

براساس اعلام رسانه‌ها، هم‌اکنون مدت آتش‌بس ۷۲ ساعته پایان یافته و تمدید نشده است و با این حال، آرامش شکننده‌ای همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی پراکنده در شهر خارطوم برقرار است. این درحالی است که کار خارج کردن اتباع خارجی از سودان همچنان ادامه دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.