این، دربی بود یا جنگ؟!

گزارش «شهروند» از حواشی جنجالی دربی شماره 100

بررسی حواشی عجیب و پرتکرار شهرآورد یکصدم تهران در این گزارش از “شهروند”

به گزارش شهروند آنلاین، روز یکشنبه، صدمین دربی پایتخت در حالی برگزار شد که برای نخستین‌بار بود مصاف دو تیم در فوتبال ایران، سه‌رقمی می‌شد. تقابل این دو تیم از ابتدا تا به امروز همواره جذابیت، حساسیت و البته حواشی بسیاری داشته است. شهرآورد صدم هم از این قاعده مستثنی نبود و از همان ابتدا با حواشی بسیاری همراه بود که چند ساعت قبل از آغاز بازی در خیابان‌ها شروع شد و تا چند ساعت پس از پایان مسابقه نیز ادامه داشت. در این گزارش به چند حاشیه پررنگ جدال یکشنبه خواهیم پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

سکوهای ملتهب در روز عجیب «آزادی»

روز چهارشنبه، 30 فروردین، سازمان لیگ رسما اعلام کرد که به دلیل مطلوب‌نبودن شرایط استادیوم آزادی و امکان خرابی سکوها، فقط 15 هزار بلیت برای دربی شماره 100 به فروش می‌رسد. این موضوع با واکنش منفی هواداران دو تیم روبه‌رو شد و در روز مسابقه هم با توجه به ترافیک اطراف ورزشگاه، می‌شد حدس زد که جمعیتی فراتر از این عدد در استادیوم حاضر خواهند شد. در نهایت هم طبق معمول، شاهد بی‌نظمی‌های رایج بودیم و بعد از پر شدن 40 هزار سکوی طبقه پایین، در برای ورود تماشاگران به طبقه دوم نیز باز شد. تصمیمی عجیب که با توجه به تصاویر منتشرشده از شرایط سکوها، می‌توانست به فاجعه‌ ختم شود. در اواسط نیمه نخست هم مسئولان با دیدن وضعیت خطرناک سکوهای طبقه دوم، سعی کردند آنها را تخلیه کنند. کاری غیرحرفه‌ای، که نمایش آن در سال 2023 آن هم در بالاترین سطح فوتبال ایران، مضحک به نظر می‌رسد.

جیمی جامپ؛ آفت دربی‌های تهران

هنوز داور در سوت آغاز بازی ندمیده بود که فضای مجازی مملو از تصاویر دو جیمی جامپ شد؛ یکی در کنار بازیکنان استقلال و دیگری در آغوش علیرضا بیرانوند. این پایان کار نبود و در آخر بازی هم جیمی جامپی دیگر با حضور در زمین و تلاش برای شرکت در جشن پیروزی پرسپولیس، مهدی عبدی را به دردسر انداخت. عبدی که برای رهایی این هوادار، با ماموران امنیتی درگیر شده بود، بعید نیست با محرومیت یا جریمه انضباطی روبه‌رو و در ادامه فصل دچار دردسر شود. نکته قابل توجه این است که اگرچه در تمام جهان شاهد حضور جیمی‌جامپ‌ها در برخی از مسابقات حساس هستیم، اما جیمی‌جامپ در همه جا حامل پیامی ویژه برای مخاطبان میلیونی مسابقات حساس است. 3 جیمی‌جامپ حاضر در دیدار دیروز، جز اختلال در نظم و برگزاری مسابقه و ایجاد حاشیه برای تیم محبوب خود، هیچ دستاورد‌ دیگری نداشتند؛ هرچند به نظر می‌رسد با بی‌توجهی رسانه‌ها به آنها، بخشی از این مشکل نیز به مرور زمان حل شود.

ساپینتو؛ جنجالی‌ترین مربی تاریخ ایران!

ریکاردو ساپینتو هر چند از نظر فنی موفق شده است استقلال را به روزهای خوب خود نزدیک کند، اما از نظر اخلاقی همواره این تیم را وارد حاشیه کرده است. سرمربی استقلال که از ابتدای لیگ بیست‌ودوم، بارها آبی‌پوشان را دچار حاشیه کرده است، در شهرآورد یکصدم هم آرام و قرار نداشت و از ابتدای مسابقه با اعتراضات مکرر به داوری، توجه‌ها را به سمت خود جلب ‌کرد. در پایان این مسابقه هم ساپینتو خودش را به تیم داوری رساند و با دست‌زدن‌های کنایه‌آمیز و در نهایت پرتاب آب دهان به نشانه اعتراض، پرونده جدیدی را در کمیته انضباطی باز کرد. اگرچه هنوز کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص نظری نداده است، اما بعید نیست که این مربی بار دیگر با محرومیت یا تنبیه انضباطی روبه‌رو شود. ابوالفضل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی، هم درباره تخلفات رخ‌داده در دربی پایتخت گفته است: «یکسری گزارش‌ و مطالبی درباره تخلفات در این دیدار مطرح شده است. با توجه به اینکه این دیدار علاوه بر مقامات رسمی، ناظر ویژه انضباطی داشت، منتظر گزارش از سوی ایشان به کمیته انضباطی هستیم و به محض وصول گزارش، موارد را بررسی می‌کنیم و به فوریت تصمیم می‌گیریم.»

بازی بیانیه‌ها یا مسابقه فوتبال؟!

هنوز شهرآورد صدم آغاز نشده بود که کورس دو تیم برای انتشار بیانیه علیه یکدیگر آغاز شد. در پایان این مسابقه هم سرمربی استقلال در نشست خبری حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نشد، اما صفحه رسمی این باشگاه با انتشار یک ویدیو و چند تصویر، اعتراض خود را نسبت به قضاوت پیام حیدری اعلام کرد. پرسپولیس هم در این زمینه کوتاه نیامد و در بیانیه‌ای پاسخ استقلال را داد و با انتشار یک تصویر، مدعی شد که پنالتی آنها نیز اعلام نشده است. هر چقدر کیفیت این شهرآورد چنگی به دل نمی‌زد، اما بازار بیانیه‌نویسی و حواشی همواره در تقابل این دو تیم داغ بوده است.

بیرانوند و قایدی هم ساکت نماندند

خوشحالی جنجالی علیرضا بیرانوند و نشان‌دادن علامت بریدن سر، از آن حواشی‌ای بود که باشگاه استقلال بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داد و با اعلام شکایت علیه این بازیکن، اعلام کرد که این حرکت را توهین تلقی می‌کند. در مقابل، مهدی قایدی هم در میکسدزون ورزشگاه آزادی در برابر خبرنگاران، پیام حیدری را به عنوان برترین بازیکن شهرآورد صدم معرفی کرد تا این‌گونه به قضاوت او کنایه زده باشد.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.