پیشنهاد معاون اول رئیس‌جمهوری برای تدوین نقشه راه جامع همکاری‌های تهران و آستانه

مخبر: تسهیل تجارت برای شرکتها و بخش خصوصی دو کشور یک اولویت اساسی است

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه زمینه های فراوانی برای گسترش همکاریهای ایران و قزاقستان وجود دارد، بر لزوم تدوین نقشه راهی جامع برای توسعه مناسبات و همکاری‌های طولانی مدت میان دو کشور برای رسیدن به سقف مبادلات سه میلیارد دلار در سال تاکید کرد.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، مخبر عصر امروز پس از برگزاری دیدار محدود با نخست‌وزیر قزاقستان، در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، اظهار داشت: سه دور ملاقات روسای‌جمهوری دو کشور در مدتی کوتاه موضوعی کم‌نظیر و بسیار پراهمیت و پشتوانه‌ای برای گسترش روابط تهران- آستانه است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به زمینه‌های متعدد همکاری میان دو کشور نظیر حمل و نقل، ترانزیت، انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی تصریح کرد: ایران از توانمندی و تجربیات فراوانی در زمینه سدسازی، احداث نیروگاه، تجهیزات پزشکی و سلامت و فعالیتهای دانش‌بنیان برخوردار است و آمادگی داریم این توانمندی را در اختیار قزاقستان قرار دهیم و سطح همکاریهای خود را در این زمینه ها ارتقاء دهیم.

مخبر با تاکید بر لزوم گسترش همکاریهای فرهنگی تهران – آستانه، به ظرفیت‌های گسترده دو کشور در حوزه گردشگری اشاره و تصریح کرد: باید با ایجاد تسهیلاتی نظیر پروازهای مستقیم و ایجاد جاذبه‌های گردشگری، زمینه سفر متقابل مردم و گردشگران دو کشور را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره ظرفیت‌های منطقه‌ای نظیر اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای، گفت: باید با اتکاء به این ظرفیت‌ها و از طریق تسهیل تجارت برای شرکتها و بخش خصوصی دو کشور مناسبات تجاری فیمابین را توسعه دهیم. مخبر با توجه به اهمیت کریدور شمال جنوب و انعقاد توافقات منطقه‌ای برای حمل و نقل کالا اظهار امیدواری کرد با یکسان‌سازی تعرفه‌ها و بهره‌برداری مناسب در این زمینه بتوان ضمن گسترش تبادلات تجاری، در زمینه سوآپ کالاهای اساسی خصوصا گندم و تامین امنیت غذایی در دنیا نیز پیشگام شد.

نخست‌وزیر قزاقستان نیز در این نشست با استقبال از پیشنهاد معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان برای تدوین نقشه راه جامع همکاری‌های دو کشور، گفت: توسعه مناسبات و حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران یکی از اولویت‌های اصلی در سیاست خارجی قزاقستان است و سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری قزاقستان به تهران نقطه عطفی در روابط دو کشور بود و سفر آینده رئیس‌جمهوری ایران به قزاقستان نیز می‌تواند تحرکی جدی در مناسبات فیمابین ایجاد کند.

علی‌خان اسماعیلف از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین شریک تجاری قزاقستان در منطقه خلیج فارس یاد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰شرکت ایرانی در قزاقستان فعالیت دارند و آستانه آمادگی دارد در تمامی زمینه‌ها، همکاریهای خود را با تهران گسترش دهد تا حجم مبادلات تجاری فیمابین به ۳میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند.

او خواستار حضور و فعالیت شرکتهای ایرانی در قزاقستان شد و افزود: قزاقستان از مشارکت شرکتهای ایرانی برای فعالیت در بخش‌های مختلف همچون انرژی، صنایع، معادن و حمل‌ونقل استقبال می‌کند.

گفتنی است در پایان این جلسه معاون اول رئیس‌جمهوری از نخست‌وزیر قزاقستان خواست تا سفر همکاران خود به ایران را برای تکمیل توافقات صورت گرفته تمدید کند که با موافقت او برخی از اعضای هیات عالی‌رتبه قزاقستان مذاکرات را با همتایان خود در روزهای آتی برای نهایی‌سازی پیشنهادات و توافقات ادامه می‌دهند.

امضای پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری بین ایران و قزاقستان

همچنین به منظور توسعه و تحکیم روابط و گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

مراسم امضای این اسناد میان ایران و قزاقستان در زمینه‌های ورزش، گمرک، مناطق آزاد، جوانان و گردشگری عصر امروز و پس از پایان مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با حضور مخبر و علی خان اسماعیلف برگزار شد.

در این مراسم یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ایران به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و وزیر صنعت و توسعه زیرساخت جمهوری قزاقستان به امضا رسید.

همچنین یادداشت تفاهم متقابل همکاری در زمینه ورزش و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه جوانان میان وزارت ورزش و جوانان ایران با وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان از سوی معاون توسعه و منابع وزارت ورزش و سفیر قزاقستان در ایران امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری نیز میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان از سوی معاون وزارت میراث ایران و سفیر قزاقستان در ایران به امضا رسید.

همچنین رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و سفیر قزاقستان در ایران نیز یادداشت تفاهم همکاری در امور آموزش کارکنان میان گمرک ایران با وزارت دارایی قزاقستان را امضا کردند.

توافقنامه همکاری میان دو شرکت ایرانی و قزاقستانی نیز از سوی مدیران عامل این دو شرکت به امضا رسید./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.