هلال‌احمر متولی امدادونجات در داخل و بیرون مرزهاست

«شهروند» از نقش‌آفرینی هلال‌احمر در زلزله ترکیه و همراه ساختن تیم‌های اورژانس با خود در این بحران گزارش می‌دهد

ترکیه لرزید. خانه‌ها به ویرانه بدل شدند و از زیبایی شهرها چیزی جز تلی از خاک و آوار باقی نماند. اتفاقی تلخ که توجه کشورها را به سمت ترکیه جلب کرد. جان انسان‌های بسیاری در خطر بود و باید کاری می‌کرد. جمعیت هلال‌احمر ایران اعلام آمادگی کرد برای امدادرسانی به کشور همسایه که در سوگ هموطنانش نشسته بود.

لیلا مهداد- شهروند آنلاین؛ وقت تعلل نبود؛ عملیات بزرگی در پیش بود و باید تیم‌ها تشکیل و هدایت می‌شدند. هدایت و تشکیل تیم‌ها مثل همیشه بر دوش جمعیت هلال‌احمر بود. تجربه‌های مشابه هم به کمک آمدند تا تیم‌ها با تخصص‌های مختلف کنار هم قرار بگیرند و در امدادرسانی مکمل یکدیگر باشند.

تیم‌هایی که قبل از لرزیدن ترکیه، بحران‌ها و حوادث مختلف را در مقیاس‌های گوناگون پشت‌سر  گذاشته بودند.

 

حضور هلال‌احمر از ابتدای هر بحران

به وقت بحران، جمعیت هلال‌احمر حاضر است تا در راستای ماموریت‌هایی که به دوش دارد، ایفای نقش کند. به گفته سرتیم عملیات اورژانس در زلزله ترکیه، جمعیت هلال‌احمر ایران در اولین گام، امدادونجات را کلید می‌زند، چه بحران‌های مرزی، چه بیرون از مرزها: «در این مرحله جمعیت هلال‌احمر مایحتاج اولیه بحران‌زده‌ها و آسیب‌دیدگان را فراهم می‌آورد تا در گام‌های بعدی مسائل ریز و درشت دیگر حل‌وفصل شوند.»

«جواد حسن‌زاده»، کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس کشور اشاره‌ای به پایگاه‌های جاده‌ای جمعیت هلال‌احمر دارد که اغلب در حدفاصل شهرهای دور از هم قد علم کرده‌اند تا امدادرسان آسیب‌دیدگان باشند: «در این بخش جمعیت هلال‌احمر پیش‌بیمارستان‌هایی دارد که کمک‌های درمانی را در این قالب انجام می‌دهد.»

کمک‌های درمانی که در قالب گروه‌های داوطلب قبل از رسیدن به پایگاه‌های جاده‌ای، آموزش‌های درمانی بلندمدتی را گذرانده‌اند: «مربی این گروه‌های آموزشی عمدتا از متخصصان اورژانس هستند که آموزش‌های لازم را به داوطلبان هلال‌احمر می‌دهند.»

هرچند به وقت بحران بیرون از مرزها مسئولیت کمک‌های درمانی به دوش اورژانس گذاشته می‌شود تا هم جمعیت هلال‌احمر در نقش خود بهترین‌ها را ارائه دهد، هم اورژانس کشور، تا نام ایران سر زبان‌ها بیفتد.

 

همیشه با افتخار کنار هلال‌احمر بودیم

جمعیت هلال‌احمر چه بیرون از مرزها، چه در مرزهای کشور، متولی امدادونجات است، اگرچه پای بحران که به میان می‌آید، اورژانس هم کنار این نهاد مردمی قرار می‌گیرد تا دوش‌به‌دوش آن، کار درمانی را به نحواحسن انجام دهد. به باور «حسن‌زاده»، معمولا کار درمانی در بحران‌ها با همکاری جمعیت هلال‌احمر و سازمان اورژانس کشور به سرانجام می‌رسد.

این کارشناس فوریت‎های پزشکی اورژانس کشور با اشاره به اینکه سازمان اورژانس کشور در همه نقاط اورژانس را دارد که از اتاق هدایت عملیات‌ها، بحران‌ها را مدیریت می‌کند، می‌گوید: «اورژانس کشور همیشه در صحنه بوده، اگرچه در بحران‌ها و موارد خاص هلال‌احمر از اورژانس خواسته تا نقشی را در امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به‌عهده بگیرد.

در موارد خاص و بحران‌ها، جمعیت هلال‌احمر برای انجام عملیات امدادونجات به نیروهای بیشتر یا خاص‌تری نیاز پیدا می‌کند یا امداد هوایی و دریایی اورژانس کشور می‌تواند گره‌ای از کار جمعیت هلال‌احمر باز کند. در این موارد اورژانس با افتخار همیشه در کنار جمعیت هلال‌احر بوده و خواهد بود.»

«حسن‌زاده» با تکیه بر این نکته که بیرون از مرزها متولی امدادونجات ایران، جمعیت هلال‌احمر است، می‌گوید: «هیچ سازمان درمانی و امدادی به‌صورت مستقل فعالیتی بیرون از مرزها انجام نمی‌دهد، حتی در زمان‌های بحران.»

او  ادامه می‌دهد: «در همه بحران‌ها هلال‌احمر ابتدای امر وارد عمل می‌شود. سازماندهی و تشکیل تیم‌ها در همه بحران‌ها به عهده هلال‌احمر است و تیم‌های مورد نیازش را در همه بحران‌ها با خود همراه می‌کند.»

سرتیم عملیات زلزله ترکیه با اشاره به اینکه در زلزله ترکیه، جمعیت هلال‌احمر از ارگان‌های مختلف یاری خواست، می‌گوید: «در بخش‌های اورژانس تکمیل‌کننده فعالیت‌ها و عملیات، جمعیت هلال‌احمر بود که پای کار آمد. ارتش و ارگان‌های دیگر هم بودند. به عنوان مثال در بحث هلی‌برد، هلال‌احمر از ارتش کمک گرفت. گروه‌های امدادونجات هم بودند.»

 

هوشمندی این عملیات؛ تیم‌هایی که به زبان ترکی تسلط داشتند، اعزام شدند

عملیات امدادونجات ترکیه که کلید خورد تیمی 10 نفره از اورژانس به درخواست هلال‌احمر عازم ترکیه شد. به گفته «حسن‌زاده»، طی 24ساعت تیمی 15نفره از پزشکان و پرستاران اعزام شدند: «اغلب اعضای این تیم از افرادی بودند که در اورژانس کشور اشتغال داشتند.»

به گفته او، امدادرسانی به ترکیه شرایط خاص خودش را داشت. یکی از نکاتی که باید به آن توجه می‌شد، زبان بود: «این هوشمندی وجود داشت و بیشتر هموطنانی که به زبان ترکی تسلط داشتند، در این عملیات مشارکت داشتند. داوطلبانی از آذربایجان‌شرقی، اردبیل و… این هوشمندی نیاز بود تا ارتباط‌گیری سهولت بیابد. خودم هم به عنوان سرتیم و نماینده در این عملیات حضور داشتم.»

تیمی در شهر «آدی‌یامان» ترکیه مستقر شد، البته استقرار در فضایی موقت: «تیم‌های نجات هلال‌احمر از همان ساعات اولیه مشغول عملیات زنده‌یابی بودند، البته در کنارشان تیم‌های اورژانس‌ هم حاضر می‌شدند. هلال‌احمر در این عملیات‌ها با تجهیزات خاص خودش ابتدای امر سراغ آواربرداری و بعد زنده‌یابی می‌رفت.»

به گفته این کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس کشور، کسانی که از زیر آوار بیرون می‌آیند، از نظر پزشکی مشکلاتی دارند به دلیل فشارهایی که روی اندام‌شان بوده.

به عنوان مثال کسی که دو روز زیر آوار بوده، بعد از نجات نیاز به مراقبت‌هایی دارد، حتی سرعت بیرون آوردن او از زیر آوار می‌تواند منجر به مرگش شود: «در کنار تیم‌های زنده‌یاب لازم است تیم پزشکی حضور داشته باشد تا مصدوم زنده، قبل از هر اقدامی، از اقدامات مراقبتی، حرکتی مانند آتل‌بندی، پانسمان و… بهره‌‌مند شود. «به همت تیم‌های جمعیت هلال‌احمر کار نجات خوب پیش رفت و ما برای مفیدتربودن در حیاط بیمارستان شهر «اصلاحیه» مستقر شدیم و در شیفت‌هایی که تیم‌های هلال‌احمر بودند، کنارشان حاضر می‌شدیم.»

 

تفاهمنامه‌ای بدون مفاد، ماده و تبصره

ترکیه در زلزله‌ای که تجربه کرد ون‌های درمانش را به کار بست تا به نقاط دورافتاده و روستاها امدادرسانی کند. ون‌هایی با یک پزشک، پیراپزشک و راننده: «بچه‌های ما هم کنار این ون‌ها به این نقاط سرکشی می‌کردند تا هر کمکی که نیاز است، دریغ نکنند.»

«حسن‌زاده» ادامه می‌دهد: «تفاهمنامه خاصی میان اورژانس و جمعیت هلال‌احمر بسته نشده و از ابتدای امر اینگونه بوده که هر جا بحرانی پیش آمده، جمعیت از اورژانس درخواست نیرو داشته و در کمترین زمان ممکن این امر صورت گرفته است. شاید تفاهمنامه‌ای وجود داشته باشد که مربوط به زمان‌های دور باشد، ولی تا جایی که اطلاع دارم تفاهمنامه‌ای که بند و مفادی داشته باشد، وجود ندارد.»

// انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.