آغازعملیات اجرایی و بهره‌برداری ۳ میلیارد دلار پروژه نفتی

همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان ، ۳ میلیارد دلار پروژه در صنعت نفت در قالب ۱۵ طرح افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

به گزارش شهروند آنلاین، یکی از این پروژه‌ها، احداث ایستگاه پیش تراکم کارخانه ۹۰۰ به منظور جبران کاهش فشار خوراک ورودی به کارخانه گاز و گازمایع ۹۰۰ و افزایش محصولات تحویلی به واحد‌های پایین دست، با چهار ردیف تراکم در ورودی این کارخانه می‌باشد.

احداث این ایستگاه باعث افزایش تولید محصول گاز سبک کارخانه گاز و گازمایع ۹۰۰ به میزان (۲۵۰ م ف م ر) و محصول نفتا این کارخانه به میزان حدود ۵۰۰۰ بشکه در روز می‌گردد.

عملیات تکمیل این پروژه در سال ۱۳۹۹ با سرمایه‌گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس آغاز  و اکنون راه‌اندازی شد.

همچنین به منظور جبران کاهش فشار خوراک ورودی به کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ و افزایش محصولات تحویلی به واحد‌های پایین دست، احداث ایستگاه پیش تراکم کاخانه ۱۰۰۰ با چهار ردیف تراکم در ورودی این کارخانه در دستور کار قرار گرفت.

احداث این ایستگاه باعث افزایش تولید محصول گاز سبک کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ به میزان (۳۵۰ م ف م ر) و محصول نفتا این کارخانه به میزان حدود ۶۰۰۰ بشکه در روز می‌گردد. عملیات تکمیل این پروژه نیز در سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس آغاز شد و امروز به بهره‌برداری رسید.

پروژه سوم، پست ۴۰۰ کیلوولت ایثار در منطقه امیدیه است که با هدف تامین و تثبیت برق رسانی به تاسیسات نفتی گسترده آن منطقه عملیاتی شده است. این پست به پایداری برق دو استان خوزستان و استان بوشهر کمک شایانی می‌کند. در این پست یکی از بزرگترین تراسفورماتور ساخت ایران نصب خواهد شد.

شایان ذکر است این پروژه ابتدا در اختیار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بود که بدلیل مشکلات مالی، شرکت برق و تاثیر مستقیمی که در پروژه‌های جمع‌آوری گاز‌های همراه دارد به بسته حمایتی سرمایه‌گذاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اضافه شد.

پروژه مهم و کلیدی پست برق ایثار که تا سال ۹۹ فقط ۱۷ درصد پیشرفت داشته با پرداخت مطالبه پیمانکار (برق منطقه‌ای) توسط سرمایه‌گذار به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان پروژه (با ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی) با پیمانکار قبلی در تاریخ ۶ /۱۳۹۹ خاتمه داده شد و ادامه فعالیت به سرمایه گذار فعلی یعنی بید بلند خلیج فارس واگذار شد.

این پست پس از بهره‌برداری در اختیار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان قرار گرفت.

همچنین بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۳ میلیارد دلار پروژه نفتی در قالب ۱۵ طرح همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان خوزستان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تولید بیش از ۸۰ درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز کشور در خوزستان از سوی شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت : این ۳ میلیارد دلار پروژه ظرفیت بزرگی برای ساخت داخل و تولیدکنندگان و پیمانکاران ایرانی ایجاد خواهد کرد و برای مردم شریف خوزستان نیز فرصتی مغتنی در افزایش ظرفیت اشتغال فراهم می‌کند.

خجسته‌مهر در تشریح اهم این پروژه‌ها گفت: سه طرح بزرگ جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسند که از جمله آنها طرح‌های پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ در شرکت ملی مناطق نفت‌خیر جنوب است که هر دو این پروژه‌ها در مجموع می‌توانند ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به تولید گاز کشور و تأمین خوراک شرکت بیدبلند خلیج فارس اضافه کنند.

او تصریح کرد: راه‌اندازی و افتتاح فاز نخست کارخانه گاز و گازمایع ۳۲۰۰ با ارزش سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری یکی دیگر از این طرح‌های بزرگ ملی است. این طرح با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی در دو فاز تعریف شده که توان جمع‌آوری و فرآورش گاز‌های همراه نفت ۱۱ میدان نفتی که عمده آن‌ها میادین مشترک هستند را داراست. در فاز نخست خود ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت را جمع‌آوری و فرآورش می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه این پروژه ثروت‌آفرین در کمتر از یک سال بازگشت سرمایه خود را می‌تواند محقق کند، افزود: ارزش این طرح‌های ان‌جی‌ال در کنار دستاورد‌های اقتصادی خود، در جبران و کمک آنها در ناترازی گاز کشور و همچنین تأمین خوراک قابل توجه برای واحد‌های پایین دست پتروشیمی است و در مجموع با اتمام کامل پروژه‌های جمع‌آوری گاز در استان خوزستان چیزی معادل سه فاز پارس جنوبی گاز همراه تولید شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان جمع‌آوری و فرآورش خواهد شد و این یک اقدام تحولی در این صنعت خواهد بود.

خجسته‌مهر گفت: آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب نیز از پروژه‌های بسیار با اهمیت است که ۹۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و مربوط به شرکت‌های نفت و گاز اروندان و مهندسی و توسعه نفت (متن) است.

او ادامه داد: بهره‌برداری کامل از ۴۰ حلقه چاه آزادگان جنوبی که منجر به افزایش تولید ۵۰ هزار بشکه‌ای شده با ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورویی، بهره‌برداری از پست برق ۴۰۰ کیلووات ایثار که با اتصال شبکه برق استان‌های خوزستان و بوشهر و برق مورد نیاز ایستگاه‌های فرآورشی این منطقه را می‌تواند تأمین کند و افزایش ظرفیت فرآورشی نفت نمکی به میزان ۲۰ هزار بشکه در منطقه رامشیر جز این پروژه‌های ارزشمند هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین با اشاره به اقدام‌ها و موافقت‌های اولیه برای جمع‌آوری گاز مشعل مناطق دیگر، گفت: به‌زودی قرارداد انتقال گاز‌های همراه نفت تأسیسات نفتی بهره‌برداری غرب کارون به کارخانه گاز و گازمایع ۳۲۰۰ بین شرکت نفت و گاز اروندان و هلدینگ خلیج فارس امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در جریان دور دوم سفر‌های استانی هیئت دولت و رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۲ به خوزستان، کارخانه گاز و گازمایع ۳۲۰۰ برای جمع‌آوری گاز‌های مشعل غرب کارون به بهره‌برداری رسید.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این طرح یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است، افزود: در مرحله نخست این طرح روزانه می‌تواند ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز جمع‌آوری کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از بهره‌برداری از چندین پروژه دیگر با حضور رئیس جمهوری در استان خوزستان خبر داد و گفت: بهره‌برداری از دو ایستگاه پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰، پست نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی، پروژه ۴۰ حلقه چاه و آغاز فاز اجرایی توسعه میدان سهراب و چند پروژه دیگر در حوزه صنعت نفت و شرکت ملی نفت از جمله رویداد‌هایی است که در دور دوم سفر‌های استانی در خوزستان رقم خورد.

خجسته‌مهر با ابراز امیدواری از اقدام‌های انجام شده برای جمع‌آوری گاز‌های مشعل در دولت سیزدهم، ادامه داد: پروژه‌هایی که مدت‌ها غیرفعال بود با تلاش و انگیزه همکاران یک به یک محقق و افتتاح شدند.

او عنوان کرد: اقدام‌ها و موافقت‌های اولیه نیز برای جمع‌آوری گاز مشعل مناطق دیگر همچون تأسیسات نفتی بهره‌برداری غرب کارون و انتقال به کارخانه گاز و گازمایع ۳۲۰۰ بین شرکت نفت و گاز اروندان و هلدینگ خلیج فارس انجام شده است و به‌زودی شاهد امضای قرارداد آن خواهیم بود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.