هراتیان: می‌توانستیم از مرگ جوان بابلسری جلوگیری کنیم!

بررسی دلیل مرگ دلخراش فوتبالیست جوان در گفت و گوی «شهروند» با زهره هراتیان رییس مرکز پزشکی _ ورزشی ایفمارک

بعد از گذشت چهار روز از مرگ دلخراش جوان بابلسری در جریان یک دیدار فوتبال؛ رئیس ایفمارک نسبت به این اتفاق تلخ موضع گیری کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، بود که خبر مرگ جوان 22ساله بابلسری در جریان مسابقه‌ای در لیگ دسته دو کشور، جامعه ورزش را متاثر کرد؛ مرگی تلخ بر اثر نارسایی قلبی! حالا چند روز از مرگ غم‌انگیز امیرحسین شیرچی، بازیکن تیم شهدای بابلسر، که در مصاف با نفت گچساران رخ داد، می‌گذرد و جامعه ورزش هنوز در شوک مرگ این بازیکن جوان است. اما بعد از گذشت چند روز از این حادثه تلخ، سوالات بسیاری در ذهن ورزشکاران نقش بسته است. آیا امیرحسین شیرچی سلامت قلبی – عروقی داشته است و اگر پاسخ این سوال خیر است، آیا باشگاه از این نارسایی مطلع بوده است؟ آیا انجام تست‌های پزشکی – ورزشی در لیگ دسته دوم الزامی است؟ آیا بازیکنان و دیگر اعضای تیم، تست‌های قلبی – عروقی پیش‌فصل را انجام داده‌اند یا خیر؟ باشگاه بابلسری چه مسئولیتی در قبال مرگ این جوان دارد؟ برای پاسخ به این ابهامات و چند شایعه دیگر که در روزهای اخیر منتشر شده، با دکتر زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی – ورزشی ایفمارک، که مسئولیت انجام تست‌های پیش‌فصل فوتبال را دارد، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خواند.

 

خبر مرگ امیرحسین شیرچی همه را متأثر کرده است. ایفمارک به عنوان مسئول انجام تست‌های پزشکی – ورزشی سازمان لیگ، چه واکنشی به این خبر تلخ دارد و آیا قصوری انجام شده است؟

قطعا کاستی‌هایی وجود دارد، اما نه از سمت ایفمارک، چراکه ما فقط مسئول تست‌گیری از تیم‌های لیگ یک و لیگ برتر هستیم و متاسفانه این بازیکن عضو تیم لیگ دویی بوده ‌است و در حیطه وظایف ما نیست. ما در ایفمارک تمام تست‌های لازم را از بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها به‌طور تخصصی می‌گیریم. ضمن اینکه فقط ۸۰درصد عارضه‌های قلبی قابل تشخیص و پیشگیری هستند و ممکن بود این بازیکن حتی با وجود انجام تست در ایفمارک، دچار ایست قلبی شود که در آن صورت، باید تجهیزات لازم در زمین مسابقه برای درمان و احیای بازیکن وجود داشته باشد.

شما اطلاع دارید که تجهیزات مورد نیاز در محل برگزاری مسابقه بوده است یا خیر؟

من نه در جایگاه مسئول، اما به‌عنوان شخصی که این مسائل برایش حائز اهمیت است، این موضوع را پیگیری کردم. در محل برگزاری مسابقه آمبولانس وجود داشته، دستگاه شوک در آمبولانس بوده و ۴مرتبه به بازیکن شوک وارد شده، اما در نهایت متاسفانه بازیکن جان خود را از دست داده است.

شنیده شده که بازیکنان و اعضای این تیم در درمانگاه زاهد شهر بابلسر تست مورد تایید ایفمارک را داده‌اند. شما تایید می‌کنید؟

از اساس رد می‌کنم. تاییدیه‌ای از پزشکی در بابلسر به تاریخ مهرماه سال ۱۴۰۱ برای ما ارسال و تایید شده که این بازیکن مشکل قلبی و ریوی ندارد. مهر و امضای پزشک هم وجود دارد، اما در حال حاضر، تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، هیچ درمانگاهی در هیچ‌کدام از استان‌های ایران مورد تایید ایفمارک نیست و اگر کسی چنین ادعایی دارد، کذب محض است.

چرا لیگ دو فوتبال انجام تست‌های پزشکی از جمله قلبی – عروقی را الزامی نکرده است؟

ما اعلام کرده‌ایم که پتانسیل انجام تست‌های پزشکی و معاینات پیش‌فصل برای لیگ دو و سه را هم داریم، اما ۶ یا ۷ سال طول کشید که انجام همین معاینات را برای لیگ یک و لیگ برتر الزامی کنیم. برای مثال، تیم لیگ دویی بودجه ندارد که از خوزستان به تهران بیاید و در ایفمارک تست انجام بدهد که به نظرم، به مرور زمان این اتفاق باید محقق شود.

چرا هیات‌های هر استان تیم‌ها را ملزم نمی‌کنند که به مرکزی تخصصی و مورد تایید بروند و تست بدهند؟

از تیم‌ها خواسته می‌شود که تست و معاینات را انجام بدهند، اما آنها به مرکز تخصصی مراجعه نمی‌کنند و متاسفانه هیات‌ها هم عزم راسخی برای حل این مشکل ندارند. بازیکنان می‌روند تاییدیه پزشکی می‌آورند که هیچ‌ مشکلی ندارند، اما این تاییدیه از نظر پزشکی – ورزشی فاقد اعتبار است، چون تست‌های لازم انجام نشده است.

پس می‌توان گفت هیات‌ها در این موضوع مقصرند.

در اساسنامه هیات استان‌ها آمده که کمیته پزشکی آنها باید فعال باشد، اما در حال حاضر این‌طور نیست. هر استان باید مرکز مورد تایید پزشکی – ورزشی داشته باشد که این اتفاقات رخ ندهد.

فکر می‌کنید با توجه بیشتر به بخش پزشکی – ورزشی باشگاه‌ها، ممکن بود از این اتفاق ناگوار پیشگیری شود؟

همان‌طور که گفتم، تا ۸۰درصد می‌توانستیم جلوگیری کنیم، اما این را هم بگویم که در جهان، به‌طور متوسط یک بازیکن در ماه دچار ایست قلبی می‌شود و این، اتفاقی غیرممکن نیست که فقط در ایران رخ داده باشد. می‌بینیم باشگاه‌هایی مثل گل‌گهر و سپاهان در حال راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی خود هستند، اما تا این موضوع در دستور کار همه باشگاه‌ها قرار بگیرد، زمان زیادی داریم؛ پس بهتر است درحال حاضر، هیات‌های استانی وظایف خود را در این‌خصوص انجام دهند.

گفته می‌شود این بازیکنان بیمه هم نیستند. در این مورد اطلاعی دارید؟

این چیزی است که باشگاه و نهادهای مربوط باید به آن پاسخ بدهند. من الان نامه اورژانس را دیدم؛ این بازیکن در زمین با دستگاه شوک احیا و حتی راه‌های تنفسی‌اش باز شده بود، اما متاسفانه در نهایت جان خود را از دست داد.

پس از این اتفاق تلخ، آیا تغییر رویه‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت؟

متاسفم که این را می‌گویم، اما مرگ دلخراش این جوان سبب شد که ارکان سازمان لیگ، فدراسیون و هیات‌های استانی متوجه شوند انجام تست‌های پزشکی – ورزشی از الزامات است. طی همین چهار روز، قرار شد کمیته‌های پزشکی هیات‌ها به‌طور جدی فعالیت خود را آغاز کنند. همه ما آرزو داشتیم قبل از وقوع چنین اتفاق ناگواری، از آن پیشگیری می‌شد.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.