رئیس جمهور: شورا یکی از جلوه های روشن برای مشارکت و حضور است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ نهادی در جمهوری اسلامی‌ ایران نیست که برخاسته از رای مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نباشد، گفت: یکی از جلوه های روشن مردمسالاری دینی و تحقق اراده مردم، شکل گرفتن شوراها در شهر و روستا است

به گزارش شهروند آنلاین؛سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در گردهماهی روز ملی شوراها گفت: شوراها مبنای فرهنگی، دینی و قرآنی دارد و در واقع مبنای آن این است که نظر جمع اخذ شود، کارها با تدبیر و تعقل دنبال شود و با خرد جمعی حرکت کنیم.

وی با اشاره به این که در قانون اساسی هم به امر شورا و نگاه به خرد جمعی توجه شده است، اظهار داشت: یکی از جلوه های روشن مردمسالاری دینی و تحقق اراده مردم شکل گرفتن شوراها در شهر و روستاهاست.

رییس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: شهر اسلامی‌مبتنی بر اخلاق و معنویت و اسلامیت و عدالت است، این از اصول یک شهر است.

وی در ادامه با بیان اینکه آنچه که امروز در آیات نورانی قرآن آمده، واحد اجتماعی امت است و امت برگرفته از ماده “امه” یعنی مجموعه دارای مقصد است، تاکید کرد: هدف شهر و روستا یکی است و در مجموع دارای مقصد و هدف واحد هستند.

رئیس جمهور با اشاره به عناصر موجود در امت تصریح کرد: در امت ۴ عنصر قرار داده شده است، یک عنصر هدفدار بودن و دوم عنصر حرکت، سوم عنصر امام و مقتدا و چهارم عنصر پویایی است.

هیچ نهادی در جمهوری اسلامی‌ نیست که برخاسته از آراء مردمی‌ نباشد

رئیسی گفت: قرار است مجموعه دولت و ملت و شورا ها دارای یک مقصود باشند، هیچ نهادی در جمهوری اسلامی‌ نیست که برخاسته از رای مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نباشد. این از افتخارات یک نظام است که مبتنی بر رای عمومی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امروز کسانی که مدعی دموکراسی هستند، از برخی دولت هایی حمایت می‌کنند که حتی یک بار انتخابات و مراجعه به رای عمومی در کشور آنها برگزار نشده است در حالیکه که کشور ما به طور متوسط هر سال انتخابات دارد.

قانون اساسی ایران؛ مترقی‌ترین قانون 

رییس جمهور در ادامه به سفرش به آفریقامطرح کرد: در سفرم به آفریقا با حقوقدان برجسته آفریقا مواجه شدم که از دوستان ماندلا بود و گفت فلانی من تمام قوانین اساسی کشورهای جهان را مطالعه کرده ام، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مترقی ترین و  پیشرفته ترین قانون می دانم. از این‌جهت مترقی است که قانون اساسی ایران بین دموکراسی و آرمان قرار گرفته است‌.

رییس جمهور با بیان اینکه نظام ما نظام ‌مردم سالاری دینی است، بیان کرد: شورایی از فرهیختگان و برجستگان شکل گرفته است، این یک ظرفیت عظیم است که بی بدیل محسوب می شود این ظرفیت کارهای بسیاری می‌تواند انجام دهد، زیرا با بدنه اجتماعی در ارتباط است و خواست و نیاز مردم را به خوبی تشخیص می دهد و راهکار برون رفت از مشکلات را به خوبی می‌داند.

بستر بسیاری از قانون ها در شورا می تواند فراهم شود

رییسی گفت: مجلس جایگاه خود را دارد اما زمینه و بستر بسیاری از قانون ها و تصمیمات در شورا ها می‌تواند فراهم شود زیرا به خوبی تنگناهای اقتصادی و فرهنگی و را می شناسید و می توانید نظام ‌مسائل شهر و روستا را تعریف کنید.

رییس جمهور با اشاره به ایرادات توسعه یافتگی در برخی کشور ها افزود: امروز وقتی کشور های توسعه یافته را بررسی می‌کنیم توسعه یافتگی آنها بیشتر در حوزه تولید و اقتصاد است و ممکن است در مسائل اجتماعی و اخلاق و معنویت موفق نباشد.

رییسی تاکید کرد: مشکلی که با تعریف توسعه یافتگی غربی وجود دارد، این است که تعریف آنها از انسان و نیاز اسنان‌متفاوت است آنها انسان را در نطام اقتصادی و مالی تعریف می‌کنند در حالیکه در کشور ما نیاز های مادی و غیر مادی انسان رد هم در نظر گرفته است‌.

اقتصاد دریا، روستا و گردشگری ظرفیتی برای ایران است

رئیس جمهور اقتصاد دریا، گردشگری و قتصاد روستا را هدف قرار داد و گفت: توجه به هر یک از این اقتصاد با توجه به ظرفیت های موجود در کشور می تواند اشتغالزایی کند. چرا یک روستایی با توجه به تمام امکانات موجود در منطقه آنجا را رها می کند و به شهر می رود، وقتی سوال می شود می گویند چون کشاورزی برای او صرف نمی کنند چون محصول آن تضمین نمی شود که این نگرانی باید رفع شود و وقتی اقتصاد روستا برای روستایی به صرفه باشد و محصول آن تضمین شود به طور یقین به شهر نمی رود که ظرفیت شوراها در این زمینه کمک کننده است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: قانون این پیش بینی را کرده است  و شما شوراها هم تصمیم ساز باشید و هم تصمیم گیر و هم نظارت کننده.  شما می توایند پیش نویس لایحه را تدوین و از طریق وزارت کشور لایحه را نهایی و مجلس ارسال کرد و عزیزانی که با شناختی که از شهر و روستا دارند این اقدام شدنی است.

رئیسی با تکریم و تجلیل از شوراهای شهر و روستا آنها را به اقداماتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شده است معطوف کرد و گفت: باید این اقدامات بیشتر از این هم شود که این با خرد جمعی و همکاری و مشارکت عمومی امکان پذیر است و بهترین جلوه آن فعال کردن شوراها و نقش دادن به آنهاست و این نقش را باید مغتنم شمرد.

شهرداری ها چابک و فعال باشند

رئیس جمهور در این گردهمایی به شهرها و شهرداری ها اشاره کرد و گفت: یک بخش کارکرد شهرداری های نگاه خدمت رسانی است و علاوه برآن کارکردهای مختلفی نظیر حوزه اجتماعی دارد که باید به آن هم توجه شود. در رفع آسیب های اجتماعی شهرداری بسیار می تواند نقش آفرین باشد.  شما شوراهاتلاش کنید شهرداری ها چابک و فعال باشند. اگر شهرداری ها نیروی انسانی به دلیل مساله نیاز به شغل مراجعه کردند و بدون تعریف کار دقیقّ این تراکم نیرو در شهرداری ها جز هزینه بر بودن و جز اختلال در چابک سازی جز هزینه بر بودن دستاورد دیگری ندارد.

رئیسی گفت: نیاز به شغل لازم است اما برای همه آحاد جامعه به جای یک نفر  یکهزار نفر مشغول به کار شوند ما چه مخالفتی داریم. همه کار خدمت به کشور پشت میز نشستن نیست.

وی به عنوان نمونه به خوزستان اشاره کرد و گفت: این استان قطب کشاورزی کشور است و بسیاری از استان ها قطب های صنعتی هستند و بعضی از استان ها کشور بهشت معدن تلقی می شوند زیرا معادن زیادی وجود دارد. این همه زمینه اشتغال است و با همکاری شوراها می توانیم  زمینه بسیاری از رفع مشکلات را که مردم از آن رنج می برند را برطرف کنیم ومی توانیم با همراهی و آگاهی نسبت به حل مساله راهگشا باشیم و ماهم در عمل حمایت می کنیم.

سهم مدیریت‌ها  و پیگیری‌ها و دلسوزی در ثروت آفرینی بالاست

رئیس جمهور در ادامه گفت: ما با همه وجود از شوراها حمایت می کنیم تا بسیاری از مشکلات و تنگاهایی که در زندگی مردم وجود دارد ، رفع کنیم.

رئیسی به مساله ثروت آفرینی در کشور اشاره کرد و گفت: ما می توانیم ثروت آفرینی کنیم. شاید بعضی ها عنوان کنند که این نیاز به اعتبارات دارد، بله. اما در جایی اعتبار بوده اما کار پیشرفت نکرده و در جایی اعتبارات کم بوده ولی کار  پیشرفت کرده است. بنابراین سهم مدیریت‌ها  و پیگیری‌ها و دلسوزی در این زمینه سهم بالایی است.

رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد که ایجاد ثروت برای کشور بسیار اهمیت دارد و از شوراها خواست ایجاد ثروت کنند و از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنند که این نگاه مثبت عزیزان در شهر وروستا را می طلبد.

رئیسی به تنگناهای قانونی وساختاری که شوراها در روستا دارند اشاره کرد و گفت: ما از ظرفیت شما عزیزان مطلع هستیم که در اجتماعات مردمی حضور دارید و این امکان خوبی است که به عنوان امین مردم و نظام نیازو مطالبات مردم را به ما انتقال می دهید که بخشی از کار شما ساختاری است که وزارت کشور دنبال کند و جاهایی که نیاز به اصلاحات ساختاری دارد به طور یقین انجام می شود و  بخشی که به قانون نیاز دارد از طریق مجلس و بخشی که به مصوبات دولت نیاز دارد از آن ظرفیت استفاده کنیم. امیدواریم شاهد رشد خوبی در شوراها داشته باشیم.

گردهمایی بزرگ روز ملی شوراها، روز شنبه نهم اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس‌جمهور، وزیر کشور و با شرکت ۳۵۰۰ نفر از اعضای شوراهای کشور به نمایندگی از جامعه بزرگ ۱۲۶ هزارنفری شورایی، برگزار شد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.