«عبداللطیف رشید» مورد استقبال رسمی «رئیسی» قرار گرفت

نخستین میزبانی رئیس جمهور در ۱۴۰۲؛

آیین استقبال رسمی رئیس جمهور اسلامی ایران از « عبداللطیف رشید » نهمین رئیس جمهور عراق که برای نخستین بار در قامت رئیس جمهوری به تهران سفر کرده است، دقایقی پیش در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد

به گزارش شهروند آنلاین؛مراسم استقبال رسمی  «سید ابراهیم رئیسی» از رئیس‌ جمهور عراق صبح شنبه – ۹ اردیبهشت ماه – با نواختن سرود ملی دو کشور همراه شد سپس روسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

رئیس جمهور ایران و همتای عراقی پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

رئیس جمهور عراق که در مهرماه سال گذشته به عنوان رئیس دولت این کشور برگزیده شد، برای نخستین بار است که به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند؛  رئیسی تاکنون میزبان ۱۱ مقام خارجی در تهران بوده است.

سوم اردیبهشت ماه امسال وزیر خارجه عراق در گفت و گوی تلفنی با وزیر خارجه ایران از سفر قریب الوقوع عبدالطیف رشید رییس جمهور عراق به ایران خبر داده بود.

تهران و نخستین حضور نخست وزیر جدید عراق در ۱۴۰۱

پیش تر هشت آذر سال گذشته «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر جدید عراق پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رئیس جمهور وارد تهران شد که این نخستین سفر خارجی وی به یک کشور غیرعربی در مقام نخست وزیری بود.

رئیسی که پنجم تیرماه پارسال میزبان «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر پیشین عراق بود، این بار نیز محورهای توسعه همکاری های مشترک سیاسی و اقتصادی بخصوص در حوزه های مبارزه با تروریسم، انرژی و حوزه تجارت را در گفت و گو با السودانی مورد بررسی قرار داد.

برآیند اظهارات رئیسی و السودانی در این نشست خبری نشان می داد که تهران و بغداد بر سر تامین امنیت نقاط مرزی دو کشور در منطقه اقلیم در شمال عراق توافق کردند؛ به طوری که نخست وزیر این کشور التزام عراق را برای اجرای قانون اساسی مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

توسعه همکاری های اقتصادی در زمینه نفت و انرژی، صدور کالا و خدمات و بازپرداخت طلب ایران از دیگر محورهای گفت و گوهای هیات های اقتصادی دو طرف عنوان شد.

پیش از دولت سیزدهم در نخستین میزبانی خود در سال جاری، پذیرای نخست وزیر قزاقستان بود که دستاورد آن امضا ۶ اسناد همکاری دیگر با تهران است و در مجموع با سفر امروز رئیس جمهور عراق، دولت سیزدهم تاکنون میزبان ۱۱ مقام ارشد خارجی در تهران بود.

نخستین میزبانی رئیس جمهور در دوران فعالیت کنونی خود از همتای سوری خود بود که در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بشار اسد به تهران سفر کرد و پس از آن روسای جمهور تاجیکستان، ونزوئلا، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه و روسیه و بلاروس و نخست وزیران عراق و ارمنستان به تهران سفر کردند.

در دوره فعالیت ریاست جمهوری رئیسی توجه به تقویت روابط ایران با همسایگان و کشورهای دوست فرامنطقه‌ای شتاب فزاینده‌ای گرفت و در این مدت رفت‌وآمدهایی بین مقامات عالی‌رتبه ایران در تهران ۵۹ سند در داخل به امضا ایران و کشورهای همسایه رسیده است. در این میان تاجیکستان با ۱۷ سند در تهران رکوردار بیشترین اسنادهمکاری را در اختیار دارند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.