برگشت ماسک انگلیسی!

آژانس امنیت بهداشت انگلیس اعلام کرد که پنج شهروند این کشور بر اثر ابتلا به سویه جدید و مسری‌تر کرونا جان خود را از دست داده‌اند

آژانس امنیت بهداشت انگلیس اعلام کرد که پنج شهروند این کشور بر اثر ابتلا به سویه جدید و مسری‌تر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و این مساله زمزمه اجباری شدن دوباره استفاده از ماسک صورت را مطرح کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین،بر اساس گزارش این نهاد انگلیسی تاکنون ۱۰۴ مبتلا به این ویروس شناسایی شده و آمارها بسرعت درحال افزایش است. کارشناسان معتقدند که استفاده از ماسک صورت در اماکن عمومی باید دوباره اجباری شود.

پروفسور استفان گریفین، رئیس گروه موسوم به «سیج» که در زمینه مهار کرونا نظرات مشورتی ارائه می‌دهد، در این باره گفت که مردم باید به طور منظم آزمایش و برای محافظت در برابر ویروس کرونا از ماسک صورت استفاده کنند.

گریفین در گفت‌وگو با نشریه دیلی میل افزود: «ممکن است این یک بازگشت به سال گذشته به نظر برسد، اما واقعیت این است که ویروس همچنان در حال گسترش است و کسانی که کمتر قادر به مقابله با آن هستند همچنان رنج می‌برند.» گریفین هشدار داد که اگر دولت اقدامات پیشگیرانه صورت ندهد، مهار ویروس دشوار خواهد بود.

سویه جدید کرونا، معروف به XBB.۱.۱۶ که از دو سویه قبلی اومیکرون به‌نام‌های BA.۱ و BA.۲ پدید آمده است، نخستین بار در ژانویه شناسایی شد. تحقیقات نشان می‌دهد که این سویه ۲۰ درصد از سویه‌های پیشین مسری‌تر است.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که این ویروس بیشتر در پایتخت، شمال غرب و جنوب شرق انگلیس شابع است.

دکتر ویپین واشیشتا، متخصص اطفال و رئیس سابق کمیته ایمن‌سازی آکادمی اطفال هند، به نشریه هندوستان تایمز گفته که علائم سویه جدید شامل تب بالا، سرفه و ورم ملتحمه خارش‌دار یا چشم صورتی است.

این درحالی است که طبق گزارش‌ها، تولید واکسن کرونا در هند افزایش یافته و استفاده از ماسک‌های صورت در برخی مناطق این کشور اجباری شده است. این سویه در استرالیا، آمریکا و سایر کشورها نیز در حال افزایش است.

پروفسور لارنس یانگ، ویروس شناس دانشگاه وارویک در این باره به نشریه ایندیپندنت گفت که ظهور سویه جدید کرونا در هند نشانه این است که “ما هنوز از بحران خارج نشده ایم”.

او گفت: «وقتی یک سویه جدید ظهور می‌کند، ما باید دریابیم که آیا عفونی‌تر و بیماری‌زاتر است؟ و از نظر محافظت ایمنی چه اتفاقی خواهد افتاد.»

یانگ با اشاره به اهمیت نظارت‌های ژنومی ویروس کرونا تصریح کرد که بسیاری از کشورها گارد خود را در برابر کرونا بازکرده‌اند و این بدین معناست « تا زمانی که همه‌گیری حاصل نشود، اطلاع نداریم که چه سویه‌هایی در اطراف ما هستند و چه سطحی از عفونت را ایجاد می کنند.»

این درحالی است که از فروردین گذشته انتشار آمار هفتگی مبتلایان به ویروس کرونا در انگلیس به گفته آژانس امنیت بهداشت این کشور متوقف شد. این سازمان انگلیسی در بحبوحه مشکلات مالی و اقتصادی دولت ریشی سوناک اعلام کرد که هرگونه نظارت بیشتر بر شیوع ویروس کرونا در صورت مقرون به‌صرفه بودن صورت خواهد گرفت.

از یک سال پیش هم دولت انگلیس با وجود شمار زیاد جان باختگان به نسبت جمعیت این کشور، همه محدودیت‌های کرونایی را لغو کرد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت انگلیس آزمایش رایگان کرونا برای عموم از ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ متوقف و صرفا به افرادی که دارای علائم کرونایی هستند توصیه شد در خانه بمانند و از تماس با افراد دیگر خودداری کنند تا بهبود یابند.

گفته می‌شود که آزمایش رایگان کرونا در کنار محدودیت‌های ناشی از این بیماری، بالغ بر ۱۵.۷ میلیارد پوند برای دولت هزینه داشته است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.