7ساعت تلاش برای نجات 3نوجوان در دیواره سنگ

ماموریت‌های امدادکوهستان جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه از ابتدای امسال تا‌کنون رشد قابل توجهی داشته است

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:حادثه‌های کوهستان از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون در استان کرمانشاه به حدی زیادشده که به‌گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر این استان، تعداد و افزایش این حوادث باعث نگرانی همه دستگاه‌های ذی‌ربط امدادی و غیرامدادی شده است. «محمدباقر محمدی» می‌گوید از اول فروردین‌ماه 1402تا نهم اردیبهشت‌ماه افزون بر 32ماموریت امداد کوهستان توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در ارتفاعات کوهستانی این استان انجام شده است که در این بین شهر هرسین به‌خاطرارتفاعات بیستون و پرو بیشترین آمار حوادث و ماموریت‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر را به‌خود اختصاص داده است. یکی از این ماموریت‌های سخت و نفسگیر،نجات جان سه نوجوان 17ساله گرفتار در دیواره‌های دره‌ای تنگه ملاورد بود که نجاتگران کوهستان این ماموریت رابا5تا 7ساعت تلاش بی‌وقفه آن هم در دل شب انجام دادند.

* * * *

بالا و پایین‌کردن ارتفاعات بیستون از تفریح‌های بچه‌های بومی و محلی کرمانشاه است. بچه‌هایی که در فصل بهار همین که خورشید از پشت‌ کوه‌هایسربه فلک کشیده کرمانشاه بیرون می‌‌آید، راهی ارتفاعات بیستون و ماجراجویی می‌شوند. مانند سه نوجوانی که وقتی صبح زود از مسیر طاق بستان راهی بیستون شدند، به فکرشان هم خطور نمی‌کرد که کنجکاوی‌شان کار دست‌شان می‌دهد و ساعت‌ها اسیر دیواره‌های سنگی و خشن کوهستان خواهند شد. آنها بعد از اینکه تمام طول روز مسیر سخت کوهستانی را طی می‌کنند، با یکدیگر قرار می‌گذراند برای اینکه ببینید در پشت مسیری که طی کرده‌اند چه خبر است، از مسیر پشتی برگردند،بی‌خبر از اینکه دیواره‌ها وصخره‌های کوهستانی آنها را غافلگیر خواهد کرد.اما همین که پای آنها به مسیر پشتی رسید، دیگر نه راه پیش داشتند، نه راه پس. تا چشم کار می‌کرد دیواره‌های بلند، صاف و مسیری سخت و خطرناک بود که باعث شد ترس و نگرانی همه وجودشان را فرا بگیرد. هوا کم‌کم گرگ و میش می‌شد و آنها از ترس ماندن در مکانی که گرفتارش شده بودند، برایکمک‌خواهی و رهایی از این گرفتاری شماره 112هلال‌احمر را گرفتند.

3 نوجوان گرفتار شدند

تلفن مرکز EOC ساعت 8و 15دقیقه به صدا درآمد و این سه نوجوان خبر گرفتاری خود را در ارتفاعات بیستون دادند. موضوع بلافاصله به پایگاه تخصصی امداد کوهستان شهید حائری‌زاده در میدان کوهنورد طاق بستان اطلاع داده شد. خصوصی‌فر، مسئول پایگاه امدادونجات شهید حائری‌زاده به محض دریافت این گزارش، نیروهای متخصص خود را برای نجات جان این بچه‌ها به منطقه اعزام کرد:«خبر حکایت از این داشت که سه جوان درمسیر قله ملاورد در میان دیواره‌های سنگی گرفتار شده‌اند و امکان بازگشت‌شان در تاریکی شب وجود ندارد. سریعا تیم تخصصی خود را برای اعزام به منطقه آماده کردیم و آنهاطی تماس‌های تلفنی با این بچه‌ها موفق شدند نقطه GPS آنها را شناسایی کنند و با در اختیار داشتن این اطلاعات راهی منطقه شدند.»

کسی جرأت رفتن به این نقطه را نداشت

سالار رستمی به همراه اعضای دیگر تیم امدادونجات کوهستان راهی منطقه شدند:‌«بعد از اینکه نقطه GPS را زدیم، به سمت مکانی که در آن گرفتار شده بودند، راهی شدیم.جایی که در آن قرار داشتند،کاملا دیواره‌ای و خطرناکبود. موقعیتی که کمتر کوهنورد حرفه‌ای جرأت می‌کند با نبود امکانات و تجهیزات، گذرش به آنجا بیفتد. این بچه‌ها به مسیر آشنا نبودند و تا به حال با چنین چیزی مواجه نشده بودند، بنابراین لازم بود با احتیاط کامل آنها را از این منطقه نجات دهیم. حدود دو ساعتی طول کشید تا بعد از کوهپیمایی خودمان را به این بچه‌ها برسانیم.»

سالار رستمی و دوستانش وقتی نزدیک دیواره می‌شوند، می‌بینند تمام پیش‌بینی‌هایی که کرده بودند، درست از آب درآمده است. سه نوجوان با خستگی تمام، تشنگی و توان ازدست‌رفته در میان دیواره‌های کوهستان گرفتار شده‌ بودندو برای نجات‌شان بایدکارگاه‌های فنی ایجاد می‌شد:«در دلتاریکی شب شروع به ایجاد کارگاه‌های فنی برای انتقال بچه‌ها کردیم؛یک کارگاه را در ارتفاع 35متری و کارگاه دیگری را در ارتفاع 24متری ایجاد کردیم و با کمک هارنس و طناب یکی‌یکی بچه‌ها را با احتیاط زیاد به منطقه امن انتقال دادیم.»

ایجاد کارگاه برای نجات

عده‌ای از امدادگران و نجاتگران مشغول ایجاد کارگاه‌های نجات می‌شوند و تعداد دیگری هم تلاش می‌کنند با مواد غذایی و آب، انرژی تحلیل رفته این سه نوجوان را برگردانند تا مسیر بازگشت را راحت‌تر طی کنند:«‌هم ترسیده بودند، هم گرسنه بودند. هیچ مواد غذایی همراه نداشتند. حمایت روانی ما از این بچه‌ها نقش مهمی در برگشت آنها با سلامت داشت. بعد از اینکه کمی آرام شدند و توانستند قدمی بردارند، با کمک هارنس و طناب شروع به انتقال‌شان کردیم.»

کار انتقال بچه‌ها در دل تاریکی شب هم سخت بود و هم طاقت‌فرسا، اینها را سالار می‌گوید و ادامه می‌دهد:«خانواده این بچه‌ها همگی تا پایان ماموریت در دامنه کوه بودند و فکر کردن به این موضوع کمی کار ما را سخت می‌کرد. البته در ماموریت‌های امداد کوهستان همیشه همینطور است و ما حین نجات فرد مصدوم، به خانواده او و شرایطش فکر می‌کنیم. امدادگران و نجاتگران هلال‌احمردر هر شرایط آب‌وهوایی که باشند، ماموریت‌های امدادی خود را دنبال می‌کنند.»

سه نوجوان گرفتارشده در دیواره بعد از 5ساعت عملیات سخت با تلاش نیروهای امدادی صحیح و سالم به دامنه کوه منتقل شدند و در آغوش خانواده‌هایشان آرام گرفتند تا لبخند رضایت بر چهره امدادگران حاضر در این ماموریت بنشیند. امدادگرانی که از ابتدای امسال تا‌کنون هر روز شاهد ماموریت‌های امداد کوهستان بوده‌اند، حتی در لحظه سال تحویل هم بی‌خیال این ماموریت‌ها نشده‌اند. سالار می‌گوید درست شب عید بود که خبر رسید پیرمردی در ارتفاعات منطقه گم شده است. سریعا خود را به منطقه رساندیم و متوجه شدیم برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به آنجارفته است.عملیات نجات از ساعت 10صبح آغاز شد و بعد از 14ساعت موفق شدیم او را سالم به خانواده‌اش تحویل دهیم.»

باکس:‌

افزایش حوادث کوهستان در کرمانشاه

افزایش حوادث کوهستان یکی از دغدغه‌های مسئولان جمعیت هلال‌احمردر سال‌جاری است. دغدغه‌ای که محمدباقر محمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه درباره آن به شهروند می‌گوید:«از ابتدای فروردین‌ماه امسال تا‌کنون افزون بر 21حادثه کوهستان را شاهد بوده‌ایم ودر این حوادث 10نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار وارقام نیازمند توجه ویژه و اساسی به این بخش است.»

او با اشاره به اینکه با شروع فصل بهار مراجعه به مناطق کوهستانی استان کرمانشاه بیشتر می‌شود، می‌گوید:«از گمشدگی در ارتفاعات تا سقوط و مرگ، حوادثی است که در بخش کوهستان در کرمانشاه شاهد وقوع‌شان هستیم و بخش عمده تکرار این حوادث مربوط به بی‌توجهی کوهروها در رعایت کوهروی استاندارد است.»

محمدی به «شهروند» می‌گوید:«شهرهای کرمانشاه، پاوه، تنگاور واسلام‌آباد غرب بیشترین حوادث کوهستان را به‌خود اختصاص داده‌اند.»

جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه به همراه مدیران سازمان تربیت‌بدنی این استان تصمیم گرفته‌اند تبلیغ و ترویج بیشتر رعایت استانداردهای کوهروی را در استان دنبال کنند:«‌ما متاسفانه در حالی شاهد افزایش آمار تلفات در کوه‌ها هستیم که کوهنوردان بدون توجه به هشدارهای هواشناسی اقدامبه صعود می‌کنند، این در حالی است که نه تجهیزات کامل به همراه دارند، نه شناختی از مسیر‌های کوهروی.»

محمدی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه افزایش حوادث کوهستان هزینه‌های زیادی را بر بدنه جمعیت هلال‌احمر وارد می‌کند، می‌گوید:«در هر ماموریت امدادونجات کوهستان افزون‌بر 150تا 200میلیون تومان هزینهبر ایران تحمیل می‌شود، ضمن اینکه در کنار این خسارت مالی، خطریکه جان امدادگران را تهدید می‌کند هم جای خودش را دارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. احسان چقامارانی می‌گوید

    تشکر از خانم عسگری وهمکاران زحمت کش ایشان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.