منتظر درخشش پولادمردان در المپیک نباشید!

افت قابل توجه ملی‌پوشان وزنه‌برداری در رکوردگیری

بررسی افت ملی پوشان وزنه برداری در این گزارش از شهروند

به گزارش شهروند آنلاین، درحالی‌که رشته وزنه‌برداری از اصلی‌ترین امیدهای کشور ما در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک است و همواره مدال‌های خوش‌رنگی را به ارمغان آورده است، اوضاع نابسامان این فدراسیون در ماه‌های گذشته تاثیر منفی بر عملکرد ملی‌پوشان گذاشته و علاقه‌مندان به این رشته را نگران کرده است.

هفته گذشته بود که رقابت‌ رکوردگیری وزنه‌برداران تیم ملی برای حضور در مسابقات آسیایی 2023در 17وزن انجام شد که به جز دو مورد، سایر ملی‌پوشان از رکوردهای قبلی خود وزن ضعیف‌تری را به ثبت رساندند. این رکوردگیری که هفته گذشته با حضور بهداد سلیمی، حسین رضازاده و حسین توکلی؛ قهرمانان ادوار جهان و المپیک و اعضای کمیته فنی فدراسیون در محل آکادمی المپیک برگزار شد، نتایجی نگران‌کننده و دور از انتظار را به همراه داشت. از بین افراد حاضر در این رکوردگیری، نام‌های آشنایی چون سهراب مرادی، کیانوش رستمی و علی داوودی؛ قهرمانان و نایب‌قهرمان المپیک‌های ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو حضور داشتند و با حضور روی تخته به وزنه‌های موردنظر خود حمله کردند اما عملکرد چندان موفقی نداشتند. کیانوش رستمی، در این رکوردگیری در مجموع ۳ حرکت صحیح از خود بر جای گذاشت و تخته را با رکورد مجموع ۳۶۵ کیلوگرم (۲۰۰ + ۱۶۵) ترک کرد که در وزن ۹۶ کیلوگرم، دقیقا هم‌رکورد با علی‌رضا معینی، پدیده جوانان قرار گرفت. در همین وزن، رضا بیرانوند هم رکوردی بهتر از 346کیلوگرم را به ثبت نرساند که اصلا رکورد قابل ملاحظه‌ای به شمار نمی‌رود.

سهراب مرادی هم در وزن ۱۰۲ کیلوگرم نمایش چندان مطمئن و در خور جایگاه یک قهرمان المپیک را از خود نشان نداد. مرادی با ثبت رکورد مجموع ۳۷۰ کیلوگرم (۲۱۰ + ۱۶۰) و ۵ کیلو کمتر، پائین‌تر از رضا دهدار با رکورد ۳۷۵ کیلوگرمی قرار گرفت. در دسته وزنی ۱۰۹ کیلوگرم نیز بالاترین رکورد به مهدی کرمی با ثبت رکورد مجموع ۳۷۹ کیلوگرمی اختصاص یافت اما این وزن عقب‌گرد محسوس علی هاشمی با رکورد مجموع ۳۶۲ کیلوگرمی را هم در خود داشت تا بیش از پیش نمایان شود که وضعیت آمادگی بدنی، روحی و ذهنی اعضای تیم ملی وزنه‌برداری چندان مساعد نیست.

در دسته فوق‌سنگین هم که وزنی مدال‌آور است، علی داوودی، نایب‌قهرمان المپیک فقط برای محک خود و به شکلی نه‌چندان جدی روی تخته آمد و رکورد مجموع ۴۲۶ کیلوگرم (۲۴۱ + ۱۸۵) را بر جای گذاشت.

اما با وجود رکوردهای نه‌چندان خوب در اوزان مختلف، در مهم‌ترین اتفاق وزن فوق‌سنگین، علی‌رضا یوسفی توانست رکورد جوانان را یک کیلوگرم ارتقا داده و از خودش وزنه مجموع ۴۲۰ کیلوگرم را به ثبت برساند. علاوه بر ارتقای یک کیلوگرمی رکورد جوانان جهانی توسط یوسفی که پیش از این هم در اختیار خود او قرار داشت، در این دسته وزنی، آیت شریفی با ثبت رکورد ۴۳۴ کیلوگرم (۲۴۲ + ۱۹۲) در صدر لیست قرار گرفت.

با این شرایط باید دید که آیا وزنه‌برداری ایران در مسابقات آسیایی 2023و پیرو آن، مسابقات المپیک عملکرد موفقی به جای خواهد گذاشت یا در این رشته، با افت قابل‌توجهی روبه‌رو خواهیم شد. ضمن اینکه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری از فدراسیون درخواست داشته است که اردوهای این تیم بعد از مسابقات آسیایی برای حضور موفق در المپیک ادامه‌دار باشد.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.