امیرعبداللهیان: اراده سران ایران و سوریه بر توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی است

با تشریح دستاوردهای سفر رئیسی به سوریه

وزیر امور خارجه کشورمان به تشریح دستاوردهای دور اول سفر رئیسی به سوریه پرداخت و گفت: اراده سران دو کشور بر توسعه هرچه بیشتر همکاری ها به ویژه در حوزه های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری متمرکز است

به گزارش شهروند آنلاین؛ حسین امیرعبداللهیان در تشریح دستاوردهای سفر رئیسی به سوریه، بیان کرد: محور گفت و گوهای ایشان در حوزه مسائل سیاسی فیمابین بود و اراده سران دو کشور بر توسعه هرچه بیشتر همکاری ها به ویژه در حوزه های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری متمرکز است.

وی در ادامه یادآور شد: در این رابطه توافقات بسیار خوبی در دیدار روسای جمهور دو کشور انجام شد و تا ساعاتی دیگر مرحله و دور جدید گفت و گوهای آقای رئیسی و بشار اسد آغاز می شود که قرار است برخی از موضوعاتی که طرف سوری نیاز به مشورت بیشتر داشت را مورد مشورت قرار دهند و قبل از پایان سفر رئیس جمهور کشورمان در دیدار مجدد دو رئیس جمهور مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: بخش دوم دستاورد سفر به حوزه همکاری های اقتصادی و تجاری بر می گردد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: صفر شدن تعرفه‌های تجاری دو کشور، توافق بر سر نحوه اعزام زوار ایرانی به نحوی که اعزام آنها مرتبط با هیچ ارز خارجی غالبی الّا لیر و ریال سوری و ایرانی نباشد و زوّار ما بتوانند در شرایط بهتری به سوریه سفر کنند از جمله این دستاوردهاست. همچنین بخش دیگر از همکاری های تجاری و اقتصادی متمرکز بر توسعه همکاری های بخش خصوصی و تسهیل تجارت در بخش خصوصی است که رئیس جمهور سوریه با آقای رئیسی توافق کردند گشایش ها بر مبنای قوانین جدیدی که در پارلمان سوریه تصویب شده، هرچه زودتر با دستور آقای بشار اسد عملیاتی شود.

وی دستاورد دیگر این سفر را در حوزه همکاری های امنیتی و دفاعی دانست و تصریح کرد: به هر حال رژیم صهیونیستی تحرکاتی را علیه امنیت منطقه و از جمله جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته داشته که این مسأله یکی از موضوعات جدی آقای رئیسی در سوریه است و دیدارشان با سران مقاومت فلسطینی و لبنانی و همچنین در دیدار ویژه ای که شب گذشته با فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی و مدافعان حرم داشتند، به موضوعات امنیتی توجه ویژه ای داشتند.

وزیر امور خارجه  در پایان گفت: امضای سند برنامه جامع همکاری های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور رخ داد و در سطح روسای جمهور امضاء شد. در این سند جامع همه موضوعات فیمابین با نگاه بلندمدت و راهبردی و چند ده ساله مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم از دستاوردهای این سفر مهم دو ملت سود ببرند و در شرایط جدید بتوانیم در راستای گشایش های اقتصادی هر چه بیشتر و در چهارچوب سیاست توجه دولت دکتر رئیسی به همسایگان و منطقه، از این دستاوردها ملت عزیزمان هم سود لازم را ببرند.  /ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.