با عشق کار می‌کنیم، اما نیازمند توجه هستیم

امدادگران جمعیت هلال احمر از خواسته‌های حداقلی خود برای خدمت بیشتر به مردم می‌گویند

امدادگران و نیروهای متخصصی که امروز در رشته‌های مختلف امداد و نجات در اقصی‌نقاط کشور مشغول کارند، از سرمایه‌های ارزشمند جمعیت هلال احمر ایران محسوب می‌شوند. نیروهایی که پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، در پیام تقدیر اخیر خود از آنها گفته است: «سرمایه اجتماعی جمعیت هلال احمر، اعتماد افکار عمومی ‌به این نهاد امدادی ‏و داوطلبانه است که این اعتماد مرهون تلاش‌های خالصانه و بی‌توقع امدادگران در ‏تمام اوقات سال است. مردم فهیم ایران در پاسخ به فداکاری‌های آنها همواره ‏مشارکت چشمگیری در برنامه‌های بشردوستانه هلال احمر از خود نشان ‏داده‌اند و این چشمه جوشان اعتماد و تلاش باید همچنان سیال و خروشان ‏باقی بماند.‏» نیروهایی که حتی سرما و کولاک سخت زمستانی در مناطق سردسیر، حریف امدادرسانی‌شان به افراد حادثه‌دیده در جاده‌ها، کوهستان‌ها و موج‌های خروشان آب‌ها نمی‌شود و با عشقی که به نجات جان انسان‌ها دارند، از همه این بحران‌ها عبور می‌کنند. انسان‌های بی‌توقعی که عهد و پیمان‌شان را با خدا بسته‌اند و برای تحقق این قول و قرار خالصانه‌شان حتی از جان مایه می‌گذارند. در گفت‌وگوی «شهروند» با تعدادی از این امدادگران، آنان از مطالبات‌شان برایمان گفته‌اند.

نوسازی تجهیزات ضروریست

وحید دوستی، امدادگر گیلان

همه فکر و ذکر ما نجات جان انسان‌هاست .تقویت امکانات حوزه امداد و نجات مهم‌ترین خواسته ماست، چراکه در سایه وجود این امکانات می‌توانیم توانایی‌های خود را برای نجات جان انسان‌های حادثه‌دیده در حوادث به‌کار بگیریم. در حال حاضر، بسیاری از این امکانات فرسوده‌اند و حتی کاربردشان در نجات انسان خطرناک است، به‌خصوص در حوزه امداد کوهستان.

تقویت تجهیزات امداد و نجات برابر با کاهش آمار مرگ‌ومیر است دولت و مجلس باید در این بخش در کنار جمعیت هلال احمر باشند و با تخصیص اعتبارات کافی، زمینه تقویت این بخش را فراهم کنند. تجهیزات فرسوده هم جان امدادگران را به خطر می‌اندازد، هم جان مصدومان را؛ ضمن اینکه اصل مهم و اساسی در امدادرسانی به مصدومان، بعد از سرعت عمل بالای ما، وجود تجهیزات کامل است. نیروهای متخصص خوبی در بخش امداد و نجات داریم. همه بچه‌ها از جان مایه می‌گذارند، اما گاهی کمبود این امکانات همه زحمات ما را هدر می‌دهد.

 

به مناطق محروم توجه خاص شود

امیر حسین اسدیان امدادگر خدا افرین:

همه امید نیروهای امدادگر فعال در مناطق محروم -مانند خداآفرین که فرصت‌های شغلی محدودی برای جوانان دارد- جذب‌شدن در جمعیت هلال احمر است.ما در منطقه محرومی زندگی می‌کنیم که علاوه بر این محرومیت، سردسیر و شرایط امدادگری در آن سخت است. زمستان‌های سرد و پربرف از یک‌طرف و مسیرهای صعب‌العبور و سخت از طرف دیگر، انجام ماموریت‌های امدادی را برای ما دشوار می‌کند؛ هرچند هیچ‌وقت این شرایط نتوانسته در بدترین حالت هم مانع از امدادرسانی‌ ما شود، اما انتظار داریم در کنار تحمل همه این سختی‌ها، نگاه مسئولان جمعیت هلال احمر به مناطق محروم ویژه‌تر باشد و در جذب نیروها این شرایط مورد توجه قرار گیرد. آنچه نیروهای امدادی داوطلب فعال در جمعیت هلال احمر را در این مناطق سرپا نگه داشته، عشق و علاقه بالایشان به نوعدوستی و نجات جان انسان‌هاست.در یکی، دو سال اخیر خوشبختانه با حضور پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، اتفاقات خوبی در حمایت از امدادگران رخ داده است. دیده‌شدن زحمات داوطلبان از طرف ایشان و تقدیرشان از بچه‌ها باعث قوت قلب ما می‌شود.

 

آزمون ایثار برگزار شود

مهدی اصلانی، امدادگر گیلان

از سال گذشته منتظر برگزاری آزمون ایثار هستیم. تا آخرین مرحله را پشت سر بگذاریم و با انگیزه بیشتر در مجموعه‌ای که حضور داریم ، به مردم سرزمینمان خدمت کنیم.متاسفانه سال گذشته این آزمون برگزار نشد. با توجه به شرایط سخت آزمون، خیلی خود را برای آن آماده کرده بودیم، اما تا امروز هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درباره زمان برگزاری آزمون نشده است.

آزمون ایثار بسیار سخت است .در آزمون ایثار باید قهرمان جهانی آمادگی جسمانی باشد. این آزمون ساده نیست. باید از لحاظ جسمی در آمادگی کامل باشیم و این زمان زیادی از ما می‌گیرد. حیف است با وجود همه این آمادگی‌ها، نتوانیم در آن شرکت کنیم. شاید باورتان نشود، اما گاهی همه امیدمان در همین آزمون خلاصه می‌شود. اگر ما هم می‌توانستیم سال گذشته در آزمون ایثار شرکت و درجه را دریافت کنیم، چه‌بسا از قافله جذب‌شدگان جا نمی‌ماندیم.

خیلی خوشحالیم که بعد از سال‌ها بلاتکلیفی، در یک سال گذشته تعداد زیادی از امدادگران موفق شدند از بیمه امدادگری برخوردار شوند که این گام بزرگی در مسیر تحقق خواسته‌های حداقلی ما بود، چراکه ما با به خطر انداختن جان خودمان برای نجات جان مصدومان و حادثه‌دیدگان، وارد میدان می‌شویم و تضمین آینده ما با بیمه، قطعا انگیزه‌مان را در این مسیر بیشتر می‌کند.

 

آموزش‌ها به‌روز شود

جلال عباسی، امدادگر خراسان شمالی

ما دوست داریم با ارتقای دانش و علممان در حوزه کاری خود ، کارنامه درخشان‌تری از خود در جمعیت هلال احمر به یادگار بگذاریم. ما هر سال و هر ماه نیازمند به‌روز‌شدن آموزه‌های خود در حوزه امداد و نجات هستیم. تقویت این حوزه می‌تواند هر روز ما را آماده‌تر و به‌روزتر کند. آموزش متدهای جدید امداد، اعتماد به نفس ما را در امدادرسانی حوادث بیشتر می‌کند و قطعا کارایی ما را هم افزایش خواهد داد.

 

پایگاه ثابت کوهستان نداریم

ابوالفضل زارع، امدادگر کوهستان مرودشت

من هم هنوز موفق به دریافت درجه ایثار نشده ام، اما جدای از آن، دغدغه‌ اصلی‌ام نبود پایگاه ثابت امداد کوهستانی در شهرستانمان است. در شهرستان ما، حوادث کوهستان کم نیست، اما یک پایگاه ثابت کوهستان که در فاصله 25 تا 30 کیلومتری شهر باشد، نداریم. همین مساله باعث شده است تا وقتی برای ماموریت‌ها اعزام می‌شویم، وقت طلایی نجات را از دست بدهیم. هر چند همیشه تلاش کرده‌ایم با وجود کمبود امکانات در اسرع وقت در محل حادثه حاضر شویم، اما گاهی اوقات نمی‌شود. امیدوارم وعده‌ای که حالا سالیان زیادی از آن می‌گذرد، محقق شود و با ایجاد پایگاه تخصصی و ثابت کوهستان در شهرستانش، سرعت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان این بخش افزایش یابد.

 

آموزش با هزینه‌های شخصی

کاوه مطاعی امدادگر کرمانشاه

آنقدر عشق به مردم دارم که در کنار تمام دوره‌های تخصصی جمعیت هلال احمر، ده‌ها مدرک تخصصی امدادی هم با هزینه‌های شخصی خود دریافت کرده‌ام تا مردم منطقه محرومی که در آن زندگی می‌کنم از خدماتمان در اسرع وقت بهره‌مند شوند.در شهرستان ما نیروهای متخصص امدادگر بسیارند، اما نیاز مردم بیشتر است. به همین دلیل، با وجود اینکه حقوق امدادگری خیلی ناچیز است، تمام هزینه‌های دوره‌های تخصصی دیگر را برای خدمت بیشتر به مردم، از جیب پرداخته‌ام. در منطقه ما، کولبران بسیاری زندگی می‌کنند و ما مجبوریم در شرایط سخت به آنها امدادرسانی کنیم، حتی به قیمت جان‌مان.

 

حق الجلسات هیات مدیره ها پرداخت شود

یاسر حسینی امدادگر اهواز

پراخت‌نشدن حق‌الجلسه هیات‌مدیره‌های شعب هلال احمر از سه سال گذشته تا به امروز، یکی دیگر از گلایه‌های امدادگران است. کسانی که در طول این سه سال چشم‌انتظار مانده‌اند و هنوز پاسخ مشخصی برای چرایی پرداخت‌نشدن این حق‌الجلسه‌ها از کسی دریافت نکرده‌اند؛ موضوعی که می‌طلبد رئیس جمعیت هلال احمر به آن ورود کند تا حل و فصل شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.