واکنش اولیانوف به اظهارات سالیوان درباره ایران

رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها سخنان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران و توافق سال ۹۴ را گیج‌کننده توصیف اما تصریح کرد که اظهارات او ناظر بر این است که گزینه دیپلماتیک همچنان روی میز باقی است.

به گزارش شهروند آنلاین، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز شنبه در توئیتی نوشت: «جیک سالیوان» یک سخنرانی کلیدی در مورد خاورمیانه ایراد کرد. بخش مربوط به ایران گیج‌کننده است و معلوم نیست چه نوع پیامی می‌خواهد بفرستد.

او افزود: با این حال، جنبه مثبت آن، این است که گزینه دیپلماتیک – با قضاوت بر اساس سخنان او – همچنان روی میز باقی مانده است.

سالیوان چندی پیش طی سخنانی در «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» گفت که آمریکا همچنان به دنبال راه‌حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

این درحالی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌‌وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران به صورت چشمگیری توسعه یافته است مدعی شد: ما برای ایران روشن کرده‌ایم که این کشور هرگز اجازه تولید بمب هسته‌ای را نخواهد داشت.

او در همین پیوند ادعا کرد که آمریکا آزادی عمل رژیم صهیونیستی را برای مقابله با آنچه تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران نامید، به‌رسمیت خواهد شناخت.

این اظهارات بی‌پایه در حالی مطرح شد که ایران همواره تاکید کرده است که در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در همین پیوند تصریح کرد: جیک سالیوان گفته، در صورت اقدام ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، آمریکا آزادی عمل اسرائیل برای مقابله با آن را به رسمیت خواهد شناخت. این اعتراف یعنی مسئول همه اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه افراد و تاسیسات اتمی ایران تاکنون آمریکا بوده و خواهد بود و قطعا باید تبعاتش را بپذیرد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.