شناسایی نخستین مورد مثبت مالاریا در نیشابور

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: نخستین مورد مثبت بیماری مالاریا در نیشابور شناسایی شد و اکنون بیمار در بخش آی.سی.یو بیمارستان ۲۲ بهمن این شهر بستری است.

به گزارش شهروند آنلاین،حسین نوروزی نژاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بیمار سرباز ۲۰ ساله با سابقه خدمت در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان است که با توجه به سیر درمان او در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور حال او اکنون رو به بهبودی است.

او ادامه داد: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن انگلی است که انتقال آن از گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگلی تک‌یاخته از جنس “پلاسمودیوم” صورت می‌گیرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از ویژگی‌های مالاریا حملات بیماری است که سه مرحله لرز، تب و تعریق دارد و اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند و بیماری او تشخیص داده و درمان شود اغلب بهبود می‌یابد و در صورت تشخیص دیر هنگام احتمال مرگ بیمار وجود دارد.

نوروزی نژاد افزود: احتمال بروز بیماری در افرادی که به استان سیستان و بلوچستان تردد کاری و سیاحتی داشته و به خصوص در افرادی که شب را در مناطق پر خطر مالاریا سپری کرده‌اند و نکات بهداشتی از جمله استفاده از پشه‌بند، عدم اسکان در اتاق‌های مجهز به توری و همچنین استفاده از لباس‌هایی که کل بدن را بپوشاند را رعایت نکرده‌اند، بیشتر است.

او ادامه داد: توصیه می‌شود تمامی افرادی که سابقه مسافرت به استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان‌های جنوبی این استان را داشتند جهت تهیه نمونه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه به جمعیت ۵۸۰ هزار نفری زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.