جزئیات نمایشگاه کتاب؛آینده خواندنی است

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به شعار این دوره «آینده خواندنی است»، گفت: امیدوارم این نمایشگاه بر پیشرفت فرهنگی اقتصادی و اجتماعی تاثیر داشته باشد.

به گزارش شهروند آنلاین، نخستین نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در محل ستاد اجرایی این نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

یاسر احمدوند با اشاره به شعار این دوره نمایشگاه کتاب گفت: شعار این دوره «آینده خواندنی است» به این معنی است که پیشرفت در آینده کشور مقرون به بیشتر خواندن است، همیشه آمار کتابخوانی سریع‌تر از رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند. نمایشگاه کتاب تهران جایی است برای دعوت خانواده‌ها به این مساله مهم، امیدوارم این نمایشگاه بر پیشرفت، فرهنگی اقتصادی و اجتماعی تاثیر داشته باشد.

او رویکرد اصلی نمایشگاه کتاب را توجه به محتوای فرهنگی اعلام کرد و افزود: برای برپایی این رویداد ملی دستگاه‌های بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف همکاری کردند. از مجموعه شهرداری که خدمات شهری را ارائه دادند، بانک ملی که بانک عامل این دوره نمایشگاه کتاب است، مجموعه‌های مدیریت شهری و همکاران در مصلی و همچنین ناشران که با وجود مشکلات اقتصادی که در صنعت نشر وجود دارد با انگیزه در بخش‌های مختلف نمایشگاه حاضر هستند، همه نهادها تمام تلاش خود را کردند.

به گفته او سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همکاری نویسندگان، ناشران و مردم خاطره جمعی خوبی به جا خواهد گذاشت.

حدود ۲۰۰ کتاب‌فروشی در بخش مجازی نمایشگاه کتاب فعال هستند

احمدوند با اشاره به روزهایی که در نمایشگاه‌های کتاب دنیا به فروش کتاب اختصاص داده می‌شود، گفت: گزاره تکرار شونده نادرست وجود دارد که می‌گوید نمایشگاه کتاب خلاف فعالیت کتاب‌فروشی است، این در حالی است که در اکثر نقاط دنیا در نمایشگاه کتاب بخشی به فروش اختصاص داده می‌شود.

به گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایشگاه کتاب باید به همه حلقه‌های نشر کمک کند که یکی از آنها کتاب‌فروشان هستند. می‌دانیم بازدهی اقتصادی کتاب‌فروشی کم است و دولت باید همکاری کند تا ناشران و کتابفروشان آسیب نبینند، سال اول این تجربه است و حتما باید نقایص کار رفته شود. در نتیجه در این دوره حدود ۲۰۰ کتاب‌فروشی در بخش مجازی نمایشگاه کتاب فعال هستند.

احمدوند با بیان اینکه در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشرانی از کشور افغانستان حضور خواهند داشت، گفت: برای برخی از ناشران افغانستانی مشکلاتی در ویزا شکل گرفت که در حال حل آن مشکلات هستیم.

به گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقریبا اکثریت ناشران ایرانی در بخش حضوری یا مجازی یا هر دو فعال هستند. در کل بیش از ۹۵ درصد ناشران  فعال کشور حضور دارند.

او با اعلام اینکه بانک ملی تسهیلاتی را برای خرید معلم‌ها و کارگران اختصاص خواهد داد، توضیح داد: وزیر کار و رفاه در توافق و مذاکره با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام آمادگی کردند که کارگران هم از تسهیلات استفاده کنند. افزایش اعتبارات وزارت فرهنگ قابل توجه نیست و بودجه نمایشگاه با توجه به هزینه‌ها در نظر گرفته نشده است.

آسیب‌شناسی دوره پیشین نمایشگاه انجام شد

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به تجربه دوره پیشین در برگزاری نمایشگاه کتاب بیان کرد: در نتیجه برگزاری دوره قبل، در این دوره مسئولان برگزارکننده تعامل بهتری با رسانه‌ها دارند و این نمایشگاه را برای عموم مردم دسترس‌پذیر کردند.

علی رمضانی با تاکید بر امکان فعالیت کتاب‌فروشان در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: برای اینکه شبه ضرر کتاب‌فروشان بر اثر فعالیت نمایشگاه کتاب از بین برود، در این دوره کتاب‌فروشان در بخش مجازی نمایشگاه فعال هستند.

به گفته سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از این دبیرخانه نمایشگاه تشکیل شده است و کمیته‌های مختلف نسبت به آسیب‌شناسی اقدام کردند. تلاش شد موضوعات و مشکلات برطرف شود و مباحثی در مرحله آماده‌سازی نمایشگاه و گسترش راهنما و تبلیغات انجام شد.

او ادامه داد: کمیته‌های مختلف نمایشگاه اقداماتی برای بهبود خدمت‌رسانی انجام دادند. کمیته‌های پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی، به صورت مجزا فعال هستند و در ۲۰ نقطه مجموعه نمایشگاه جایگاه‌های را در اختیار دارند. کارافزار (اپلیکیشن) نمایشگاه در فضاهای مختلف در دسترس مردم است و نقشه‌های نمایشگاه در این کارافزار تکمیل خواهدشد. همچنین مراکز توزیع نقشه را در محیط فیزیکی نمایشگاه داریم.

ارائه ۴۵ هزار عنوان کتاب در بخش ناشران خارجی

رمضانی با اشاره به فعالیت مراکز پاسخگویی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: مردم می‌توانند با شماره‌گیری ۹۱۰۰۹۸۹۸ با مسئولان این بخش ارتباط برقرار کنند. مسئولان از ۹ صبح تا ۱۸ پاسخگوی مراجعان خواهند بود، در این قسمت بخشی به کتاب‌فروشان و سوالات مرتبط با آنها اختصاص داده شده است.

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره کمیته‌های مختلف نمایشگاه کتاب توضیح داد: کمیته خارجی میزبان ۱۰۰ ناشر خواهد بود و در این بخش نزدیک ۴۵ هزار عنوان کتاب به مردم ارائه می‌شود. کمیته بین‌الملل میزبان تاجیکستان خواهد بود. از جهان اسلام، روسای نمایشگاه کتاب دوحه، مسقط و دهلی نو و وزاری فرهنگ تاجیکستان و ونزوئلا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

به گفته سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای ملل و بخش ناشران خارجی، در رواق شرقی بیش از ۴۰ نشست تخصصی پیش‌بینی شده است، ۳۰ مهمان از کشورهای مختلف و ۲۷ کشور حضور خواهند داشت و در در مجموع نزدیک ۴۰ کشور در این دوره نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت.

او با بیان اینکه فعالان حوزه کتاب در بخش‌های مختلف نمایشگاه فعالیت خواهند کرد، افزود: سالن کتابداران در نیم طبقه شبستان میزبان گروه‌های مختلف فعالان کتاب خواهد بود. سینما کتاب که در نتیجه همکاری انجمن سینما و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران شکل گرفته است، فیلم‌هایی که اقتباسی در نمایشگاه کتاب به نمایش می‌گذارد. بخش کارگاه‌های آموزشی با ۱۵۰ نشست برگزار خواهد شد. دو جایگاه برنامه کودک و نوجوان در صحن مصلی و بخش کودکان در این دوره با حضور مردم فعالیت خواهد کرد.

رمضانی افزود: غرفه جوایز کتاب و هنرمندان و تصویرگران امسال غنی‌تر و پر قدرت‌تر ارائه خواهدشد. کمیته روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه نقص در تابلوها را رفع کرده و با فاصله‌ سه روز از شروع نمایشگاه کتاب، بیشتر تابلوها نصب شده است. همچنین بخشی به عنوان مرکز خبر برای حضور خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه در این دوره آماده‌سازی نمایشگاه زودتر انجام گرفت، گفت: ناشران زودتر و مشتاقانه عمل کردند و غرفه‌ها را تحویل گرفتند.

رمضانی با اشاره به اینکه بخش بین‌الملل و ناشران خارجی در یک مکان برپا خواهدشد، افزود: فاصله مکانی بین بخش بین‌المللی و ناشران خارجی باعث می‌شد فعالان این دو بخش نتوانند به خوبی از فضا استفاده کنند، در نتیجه برای رفع مشکلات هر دو بخش را در یک فضا برگزار می‌کنیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.