مقام طالبان: متعهد به حقابه ایران هستیم

سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان با تاکید بر عزم این کشور برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که طالبان حقابه ایران را به رسمیت می‌شناسد و ما هرگز خواستار مشکل برای این کشور همسایه خود نیستیم.

به گزارش شهروند آنلاین،«امیر خان متقی» روز دوشنبه در حاشیه همایش ویژه افغانستان در اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد در جمع خبرنگاران در خصوص روابط افغانستان و ایران و حقابه ایران، اظهار داشت که افغانستان مصمم به توسعه روابط با کشور دوست و همسایه ایران به ویژه در حوزه‌های تجارت و مراودات اقتصادی است.

متقی با اشاره به مسائل آب میان ایران و افغانستان و مطالبه تهران از هیات حاکمه در کابل برای رسیدگی به ملاحظات و خواسته‌های ایران، افزود: طالبان افغانستان حقابه ایران را به رسمیت می‌شناسد و ما هرگز خواستار ایجاد مشکل برای این کشور همسایه خود نیستیم.

او افزود که ایران و افغانستان سهم خود را برای مساعی در روند رو به رشد روابط ایفا می‌کنند و ما در افغانستان نگاه مثبت و محبت را برای مردم ایران داریم.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان افغانستان تاکید کرد که این کشور هرگز خواهان چالش در حوزه آب و کمبود آن برای ایران نیست و حقابه طرف ایرانی را قبول داریم.

او افزود که امیدواریم امسال شاهد بارندگی‌های بیشتری باشیم و این خیر و برکت باعث افزایش ذخایر آبی و تامین نیاز هر دو کشور ایران و افغانستان شود.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر با رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را در جریان آخرین اقدامات مربوط به پیگیری حقابه هیرمند و مذاکرات انجام شده با هیات حاکمه موقت افغانستان در این زمینه قرار داد و بر فعال شدن دیپلماسی پارلمانی و لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها برای حل مساله آب تاکید کرد.

طالبان در تلاش برای اجماع منطقه‌ای است

براساس این گزارش، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان در چهارمین روز از سفر خود به پاکستان همچنین در سخنرانی در جمع نخبگان، دیپلمات، اندیشمندان و اصحاب رسانه در شهر اسلام‌آباد اظهار داشت که سیاست طالبان مبتنی بر دوستی و تعامل با همه همسایگان و بازیگران مهم در منطقه و جامعه بین‌المللی است.

او با تاکید بر دیدگاه مثبت و رویکرد فعال هیات حاکمه موقت افغانستان برای مشارکت اقتصادی با همسایگان و ارائه فرصت‌های ارتباط در منطقه از جمله تسهیل دسترسی سایر کشورها به آسیای میانه و فراتر از آن و متعاقبا دسترسی آسیای میانه به آسیای جنوبی از مسیر افغانستان، افزود: طالبان آماده جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است و برای این هدف فضای مساعدی برای شرکت‌های خارجی به ویژه جامعه تجار کشورهای همسایه در افغانستان فراهم شده است.

متقی در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص نگرانی امنیتی همسایگان افغانستان، انتظارات از کابل برای برخورد قوی با معضل تروریسم، مراقبت از قلمروی افغانستان برای جلوگیری از استفاده آن علیه خاک همسایگان، نیز گفت: طالبان متعهد است که اجازه ندهد از قلمروی افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده شود و همزمان در سرکوب عناصر مخل امنیت و دشمنان صلح نیز مصمم به تعامل و همکاری هستیم.

او تاکید کرد که طالبان افغانستان در تلاش برای اجماع منطقه‌ای است و ما با همه بازیگران مهم به ویژه ایران و پاکستان در ارتباط هستیم و سفارتخانه‌های ما در این دو کشور و سایر کشورهای همسایه و منطقه فعال است تا دیپلماسی موثری را مبتنی بر رفاه اقتصادی، توسعه منطقه و کسب منافع متقابل ترویج دهیم.

امیرخان متقی درباره چالش پاکستان در مقابله با گروه‌های تروریستی و گلایه این کشور از حضور عناصر ضدپاکستانی به ویژه گروه تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در افغانستان نیز گفت که کابل صادقانه به دنبال همکاری با اسلام‌آباد است و ما انتظار داریم که چالش فعلی میان دولت پاکستان و گروه تحریک طالبان با تعامل و مذاکره حل و فصل شود.

او در ادامه یکی از دستاوردهای نشست اخیر وزیران خارجه پاکستان، چین و افغانستان در اسلام‌آباد را توافق هر سه کشور برای تعامل مستمر و جلوگیری از هرگونه استفاده از خاک یکدیگر به صورت زمینی یا هوایی علیه قلمروی دیگری عنوان کرد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.