هدف امارات در تجارت با ایران

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی امارات با تأکید بر ظرفیت‌های مختلف همکاری با ایران، گفت: هدف ما تبدیل شدن به شریک تجاری اول ایران است.

به گزارش شهروند آنلاین از اتاق بازرگانی ایران، «عبدالله محمد المزروعی» رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی امارات متحده عربی که در راس یک هیات تجاری به ایران سفر کرده است، در دیدار با «غلامحسین شافعی» رئیس پارلمان بخش خصوصی، زمینه‌های مناسب همکاری، مناسبات اقتصادی و چگونگی گسترش روابط تجاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

او تصریح کرد: اینکه امارات دومین شریک تجاری ایران است امری مثبت محسوب می‌شود؛ اما مایل به گسترش سطح مناسبات تجاری با ایران هستیم؛ زیرا اقتصاد این دو کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها مکمل یکدیگر است.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی امارات همکاری‌های ترانزیتی بین ایران و امارات را یکی از زمینه‌های مهم همکاری بین دو کشور برشمرد و افزود: در اتاق امارات با همکاری شما برای رفع موانع موجود در مسیر تجاری دو کشور تلاش خواهیم کرد.

شافعی نیز با بیان اینکه امارات از مهم‌ترین کشورهای همسایه ایران با رابطه عمیق تاریخی است، تاکید کرد: این کشور بعد از چین، دومین شریک تجاری ایران در دنیا محسوب می‌شود و حجم مبادلات دو کشور به حدود ۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

او افزود: در این راستا در تلاشیم از ظرفیت‌های موجود برای توسعه هر چه بیشتر مبادلات تجاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور استفاده کنیم.

شافعی با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری ایران با امارات می‌تواند بسیار بالاتر از ارقام موجود باشد افزود: موقعیت‌های جغرافیایی دو کشور می‌تواند زمینه مناسبی برای افزایش حجم مناسبات تجاری قرار گیرد و نباید به ایران صرفاً به عنوان بازار ۸۰ میلیونی نگاه کرد.

او تاکید کرد: با وجود کشورهای آسیای میانه، افغانستان در همسایگی ایران و حوزه قفقاز که شاهراه ارتباطی آنها به سمت دریای آزاد از ایران می‌گذرد را به عنوان بازار بالای ۴۰۰ میلیون نفری مورد توجه قرار داد. حضور ایران در اوراسیا و شانگهای ما را به بازار بزرگ‌تری متصل می‌کند که می‌تواند همکاری‌های ما را با امارات توسعه بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما می‌توانیم در اثرگذاری بر کریدورهای شمال – جنوب و غرب – شرق همکاری‌های نقشی سازنده داشته باشیم و از این نظر به طور جهشی روابط اقتصادی را گسترش دهیم.

او تصریح کرد: وضعیت بخش‌های خصوصی دو کشور در ادامه و با رفت‌وآمدهای متقابل هیات‌های تجاری و همکاری اتاق‌های ایران و امارات در موقعیت بهتری قرار بگیرد.

شافعی با بیان اینکه در گذشته رقم مبادلات دو کشور ۳۰ میلیارد دلار و امارات اولین شریک تجاری ایران بود، گفت: با فضای ایجاد شده به سرعت به حجم ۳۰ میلیاردی تبادلات تجاری و بیشتر خواهیم رسید. امارات ارزان‌ترین حمل‌ونقل را برای صادرات ایران دارد و فرصت‌هایی از این دست می‌تواند این کشور را در رتبه اول شریک تجاری ما قرار دهد.

او تأکید کرد: اتاق ایران آماده است هر اقدامی برای توسعه روابط اقتصادی با امارات انجام دهد. امیدواریم امکان حضور بخش‌های خصوصی دو کشور در مناسبات تجاری پررنگ‌تر شود و به اهداف توسعه تجاری دو کشور دست یابیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.