مساله این است؛مرغ وتخم مرغ!

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن با بیان اینکه تولیدکنندگان توان عرضه تخم مرغ با نرخ سال گذشته را نداشتند، گفت: قیمت تمام شده تولید تخم مرغ در حدی است که اگر دولت نرخ این محصول را اصلاح نمی‌کرد، نیمه دوم سال با کاهش تولید و کمبود در بازار روبه‌رو می‌شدیم.

به گزارش شهروند آنلاین،حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت بازار تخم‌مرغ و شرایط تولیدکنندگان، افزود: بر اساس افزایش هزینه دستمزد کارگری، افزایش قیمت دارو و واکسن طیور، ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها، شانه و کارتن متاثر از نوسان نرخ دلار قیمت تمام شده محصول تخم مرغ افزایش یافته است و تولیدکنندگان دیگر توان عرضه این محصول با نرخ سال گذشته را نداشتند.

به گفته او، حتی برخی مواد اولیه تولید این صنعت ۳ برابر قیمت سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار میهن با اشاره به اینکه سال گذشته صنعت تخم مرغ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان دید، اظهار داشت: این در حالی است که ۶۵ درصد تولید این محصول را نهاده‌های ذرت و سویا شامل می‌شود که دولت تاکنون تغییری در قیمت آن ایجاد نکرده است.

او اضافه کرد: در پی اصلاح نظام یارانه‌ای و آزادسازی نرخ ارز، با وجود اینکه اکثر اقلام تولیدی و مصرفی کشور قیمت‌های چند برابری پیدا کردند، اما قیمت تخم مرغ حتی دو برابر نیز نشد تا تولیدکنندگان با خیالی آسوده و با سود حداقلی اقدام به ادامه تولید کنند.

کاشانی تصریح کرد: بررسی قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۵۳ هزار تومان و برای مصرف‌کنندگان ۶۲ هزار تومان می‌شد، اما دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت مصوب را درب واحدهای تولیدی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۵۶ هزار تومان تعیین کرده است که این رقم تنها ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار گفت: با وجود اصلاح قیمت، اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود و این بدان معناست که به دلیل بالا بودن عرضه، حتی این محصول به نرخ مصوب نیز به فروش نمی‌رسد و کماکان ۳۵۰۰ تومان زیر قیمت دولتی به فروش می‌رسد.

او بر این باور است که اگر قیمت تخم مرغ در سال جاری اصلاح نمی‌شد به دلیل استمرار ضرر تولیدکنندگان باید شاهد کاهش تولید این محصول در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ می‌شدیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن با تاکید بر اینکه تولید تخم مرغ از وضعیت خوبی برخوردار است گفت: در ابتدای هر سال به دلیل شروع فصل گرما با کاهش مصرف تخم مرغ روبه‌رو هستیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.