رقابت دوست و دشمن در دوحه!

بررسی قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌های 2023آسیا در گزارش «شهروند»

هجدهمین دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا دی ماه 1402 در قطر برگزار خواهد شد و 24 تیم از کشورهای مختلف با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش شهروند آنلاین، روز پنجشنبه 21فروردین ماه، تمام نگاه‌ها معطوف به سالن کاتارا اوپرا هاوس شهر دوحه قطر بود؛ جایی که قرعه‌کشی هجدهمین دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا برگزار شد و نماینده 24کشوری که در این دوره از مسابقات حضور خواهند داشت؛ در این سالن حاضر شده بودند تا از سرنوشت تیم خود مطلع شوند. این دومین دوره متوالی است که مسابقات جام ملت‌های آسیا به جای 16تیم، با حضور 24تیم برگزار می‌شود و همین موضوع؛ عملا وجود گروه مرگ را در مرحله گروهی از بین برده است چراکه هر 6 تیم مدعی یعنی؛ قطر، استرالیا، ایران، کره‌جنوبی، عربستان و ژاپن در 6 گروه جداگانه به استقبال حریفان خود خواهند رفت و بدین‌ترتیب، علاقه‌مندان فوتبال منتظر مسابقات در دور حذفی خواهند ماند تا شاهد رقابت مدعیان با یکدیگر باشند.

پاندمی کرونا؛ میزبانی را به قطر هدیه داد!

پیش از این قرار بود؛ مسابقات جام ملت‌های آسیا 2023به میزبانی چین و در اواخر بهار تا اوایل تابستان برگزار شود؛ اما در ادامه آسیب‌های پرشمار کرونا به کشور چین؛ چینی‌ها مجبور شدند که از میزبانی در این مسابقات انصراف دهند و با توجه به برگزاری جام جهانی 2022در قطر، میزبانی این رقابت‌ها نیز به عنابی‌ها واگذار شد تا در فاصله چند ماه، شاهد برگزاری دومین تورنمنت مهم فوتبال در کشور همسایه باشیم. طبیعتا بعد از واگذاری میزبانی مسابقات به قطر، با توجه به گرمای شدید این کشور در فصل بهار و تابستان، این تورنمنت با چند ماه تاخیر در زمستان 1402برگزار می‌شود. 12ژانویه تا 10فوریه 2024(22دی‌ماه تا 21بهمن‌ماه 1402) تاریخ دقیق برگزاری این مسابقات است و همانطور که گفته شد علت آن، گرمای شدید کشور میزبان است و به همین دلیل عنوان برگزاری مسابقات تغییر نخواهد کرد.

ایران سهمی در تعیین گروه‌بندی‌ مسابقات نداشت!

چهار نماینده ایران در سالن اتارا اوپرا هاوس شهر دوحه در روز قرعه‌کشی، امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی، مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون، محمدمهدی نبی به‌عنوان نایب‌رئیس و هدایت‌الله ممبینی که دبیرکل فدراسیون فوتبال است؛ بودند که به مانند سایر مدعوین منتظر مشخص شدن قرعه تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های 2023نشسته بودند. برخلاف مراسم قرعه‌کشی جام جهانی که علی دایی در آن حاضر بود و به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص تاریخ فوتبال ایران و جهان، قرعه تیم‌ها را از گوی خارج می‌کرد، روز پنجشنبه، حسن الهیدوس، سرور جپاروف، تیم کیهیل، پارک جی‌سونگ و سون ون به همراه یوشیمی یاماشیتا داور زن ژاپنی که در مسابقات جام جهانی 2022هم قضاوت داشت و همچنین میمول راکی به‌عنوان نخستین سرمربی تیم ملی زنان هند، برای انجام قرعه‌کشی روی سن حاضر بودند.

لبخند رضایت ژنرال بعد از مشخص شدن گروه ایران

تیم ملی ایران که با توجه به حضورش در رتبه دوم تیم‌های ملی قاره کهن، در سیدیک گروه‌بندی قرار داشت، در مرحله نخست رقابت‌ها با تیم‌های فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات هم‌گروه شد که در میان این سه تیم، امارات با حضور در جایگاه هفتادوهفتم جهان در بهترین وضعیت قرار دارد! هنگ‌کنگ و فلسطین نیز به‌ترتیب در رتبه 147و نودوسوم رنکینگ برترین تیم‌های جهان قرار دارند و بدین‌ترتیب می‌توان گفت ایران در یک گروه بسیار آسان قرار گرفته است و کار چندان دشواری برای صعود به‌عنوان صدرنشین به دور یک‌هشتم نهایی نخواهد داشت. در پایان مشخص شدن حریفان ایران در گروه C نیز لبخند رضایت‌بخشی بر چهره امیر قلعه‌نویی نشسته بود که از دید دوربین‌ها پنهان نماند و این لبخند نشان‌دهنده تایید رضایت‌مندی او از قرار گرفتن در این گروه آسان بود. ضمن اینکه با توجه به قرار‌گیری ژاپن، استرالیا و عربستان در سمت مخالف؛ امکان جدال ایران با یکی از این سه تیم تا مرحله نیمه‌نهایی وجود نخواهد داشت و همین موضوع نیز می‌تواند مسیر ایران برای حضور در مراحل بالاتر را آسان کند.

جدال قلعه‌نویی و کلینزمن در عبدالله بن خلیفه؟!

دیدار افتتاحیه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023به میزبانی ورزشگاه البیت با ظرفیت 68هزار و 895نفری میان دو تیم قطر و لبنان برگزار خواهد شد. ورزشگاهی که محل برگزاری جدال فینال جام جهانی 2022میان دو تیم فرانسه و آرژانتین هم بود و حالا در 22دی ماه، رأس ساعت 20میزبان نخستین تقابل در جام ملت‌های 2023آسیا خواهد بود. به جز ورزشگاه البیت؛ 7 استادیوم دیگر نیز میزبان این مسابقات خواهند بود. الجنوب، الثمامه، عبدالله بن خلیفه، خلیفه اینترنشنال، احمد بن علی، اجوکیشن سیتی و جاسم بن حمد و البیت، هشت ورزشگاهی هستند که رقیبان برای فتح جام هجدهم در آنها رقابت خواهند کرد و در این میان، استادیوم احمد بن علی که تنها 10هزار صندلی را در خود دارد، کمترین ظرفیت را برای استقبال از هواداران خواهد داشت. ایران در مرحله گروهی دو دیدار خود را در اجوکیشن سیتی با ظرفیت 45هزار نفری و یک دیدار را نیز در ورزشگاه بن خلیفه برگزار خواهد کرد که آن ورزشگاه هم مانند اجوکیشن سیتی، ظرفیت 45هزار نفری دارد. نکته قابل توجه درخصوص محل برگزاری دیدارهای ایران این است که درصورت صعود شاگردان قلعه‌نویی به مرحله یک‌چهارم نهایی، آنها به مصاف برنده عراق و کره‌جنوبی خواهند رفت که درصورت پیروزی کره در برابر عراق به این مرحله از مسابقات؛ جدال امیر قلعه‌نویی و یورگن کلینزمن (سرمربی کره‌جنوبی) در استادیوم بن خلیفه خواهد بود و ایران تا فینال، هیچ رقابتی را در ورزشگاه البیت انجام نخواهد داد!

قلعه‌نویی، کی‌روش و برانکو در یک قاب جذاب!

یکی از اتفاقات جالب این جام حضور مربیان مطرح فوتبال جهان در این رقابت‌هاست. مربیانی چون یورگن کلینزمن که هدایت تیم ملی کره‌جنوبی را برعهده دارد و سبب هیجان بیشتر و احتمالا رشد فنی این مسابقات نیز خواهد بود و با توجه به سیدبندی این رقابت‌ها، احتمال تقابل این مربی با تیم ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز بسیار است، اما حضور همزمان کارلوس کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ و امیر قلعه‌نویی در این جام، از دیگر جذابیت‌های جام ملت‌های 2023برای ایرانیان خواهد بود. دو سرمربی سابق تیم ملی ایران که همواره تنش‌های جالبی را با هم داشتند، می‌توانند در مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات با یکدیگر برخورد داشته باشند و فوتبالدوستان شاهد تقابل عمان و قطر در این مرحله باشند. همچنین درصورت پیروزی ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر حریف، شاگردان قلعه‌نویی به مصاف برنده دیدار عمان (تحت هدایت برانکو) و قطر(تحت هدایت کارلوس کی‌روش) خواهند رفت.

این جام گروه مرگ ندارد اما قرعه ژاپن سخت است!

همانطور که در همین گزارش به آن اشاره شد؛ به‌دلیل 24تیمی شدن رقابت‌ها، عملا چیزی به‌عنوان گروه مرگ وجود ندارد و 6 تیم مدعی در 6 گروه متفاوت حاضر خواهند بود. در میان گروه‌های مختلف، کار ژاپن در گروه D برای رقابت با تیم‌های اندونزی، عراق و ویتنام، دشوارتر از سایر رقبا خواهد بود و تیم نخست قاره کهن، از همان ابتدا کار راحتی نخواهد داشت. قطر نیز به‌عنوان میزبان مسابقات، تحت هدایت کارلوس کی‌روش در گروه اول با تیم‌های تاجیکستان، لبنان و چین هم‌گروه خواهد بود.

در مجموع این رقابت‌ها، 51دیدار برگزار خواهد شد که دو تیم فینالیست 7مسابقه برگزار خواهند کرد و باید دید کدام تیم می‌تواند پیروز دیدار هفتم در ورزشگاه البیت باشد و جام هجدهم را بالای سر ببرد.

جدول گروه‌بندی مسابقات جام‌ ملت‌های 2023به شرح زیر است.

گروه A: قطر – چین – لبنان – تاجیکستان، گروه B: استرالیا – ازبکستان – سوریه – هند، گروه C: ایران – امارات – فلسطین – هنگ‌کنگ، گروه D: ژاپن – عراق – ویتنام – اندونزی، گروه E: کره‌جنوبی – اردن – بحرین – مالزی، گروه F: عربستان – عمان – قرقیزستان – تایلند.

برنامه مسابقات ایران در رقابت‌های 2023نیز به شرح زیر است.

24دی‌ماه 1402ایران – فلسطین

30دی‌ماه 1402هنگ‌کنگ – ایران

5بهمن‌ماه 1402ایران – امارات

//اتمام پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.