می‌خواهم برای زنان معلول یک باشگاه راه بیندازم!

گفت‌وگو با ‌رؤیا مهبودی، زن طلایی ایران در مسابقات مچ‌اندازی آسیا!

به گزارش شهروند آنلاین، چندی پیش بود که خبر قهرمانی یک زن ایرانی در مسابقات آسیایی، سر و صدای زیادی به پا کرد. مچ‌اندازی که از سال 1385وارد ایران شده است، همواره شکل‌وشمایل چندان رسمی نداشت اما خبر افتخارآفرینی ‌رؤیا مهبودی، بار دیگر توجهات را نسبت به این ورزش «شاید» فراموش شده، جلب کرد. به بهانه همین قهرمانی به سراغ‌ رؤیا مهبودی رفتیم تا گفت‌وگوی صمیمی با این قهرمان مچ‌اندازی کشورمان داشته باشیم.

ضربه دست من دروازه را تکان می‌داد!

«رویا مهبودی » قهرمان مچ‌اندازی آسیا درباره شروع فعالیت ورزشی خود می‌گوید: «دوره راهنمایی شروع به ورزش کردم. در آن دوره مربی ورزشی من گفت از شرایط جسمانی خوبی برخورداری مثل قد بلند و دستان بزرگ، پس ورزش هندبال را دنبال کن. البته در آن زمان‌ها زیاد دنبال ورزش و هندبال نبودم اما به پیشنهاد مربی خود وارد این حوزه شدم. در زمان مسابقات استانی زمانی که توپ را پرتاپ می‌کردم و برخورد می‌کرد به دروازه، دروازه از شدت ضربه من تکان می‌خورد.»

بعد از کشف قدرت زیاد دستان او، مربی ورزشی پیشنهاد جدیدی به او داد تا وارد حوزه جدیدی در ورزش بشود. مربی ورزشی پیشنهاد پرتاب نیزه و وزنه را داد. او در حوزه پرتاب نیزه و وزنه هم در سطح استانی مقام اول را کسب کرد و در آنجا بود که به قدرت دستان خود پی برد «بعد از اتمام مسابقات و کسب مقام اول استانی، ایمان پیدا کردم که دستان قوی و قدرت خدادادی دارم.»

شروع موفقیت در ورزش مچ‌اندازی

مهبودی درخصوص نحوه ورودش به ورزش مچ‌اندازی می‌گوید: «در رسانه‌ها که می‌دیدم خیلی دوست داشتم در این مسابقات شرکت کنم و خودم را محک بزنم که خداروشکر این مسابقات در ایران برای خانم‌ها برگزار شد، البته برای آقایان چند دوره‌ای برگزار شده بود حتی آسیایی هم رفته بودند، اما برای زنان به‌دلیل مسائلی مربوط به حجاب اجازه نمی‌دادند تااینکه در مسابقات استانی که در سال 96برگزار شده بود، شرکت کردم. در آن مسابقات هم بدون هیچ تمرین یا تکنیک خاصی هر دو دست را طلا گرفتم.»

همین امر موجب شناخته شدن او در بین افراد و مسابقات هم گسترده‌تر شد. از منطقه‌ای، شهرستانی، استانی هم فراتر رفت و در سطح کشوری برگزار شد. تااینکه مسابقات آسیایی برای خانم‌ها هم برگزار شد که تیم ایران توانست شرکت کند، اما به‌دلیل مشکلات حجاب اجازه داده نمی‌شد تا در مسابقات شرکت کنیم ولی با رایزنی‌هایی که ایجاد شد، امکان حضور زنان در مسابقات مچ‌اندازی آسیا صادر شد.

مهبودی در این‌باره می‌گوید: «10آقا و 6 خانم بودیم و بعد از کسب مجوز حضور زنان در آسیا، از طرف ایران در مسابقات قزاقستان توانستیم شرکت کنیم. در این مسابقات توانستم مقام دوم، دست چپ و مقام سوم، دست راست را کسب کنم.»

مسئولان هیچ حمایتی از ما نمی‌کنند!

با توجه به اینکه این رشته بسیار آسیب‌زا، پرهزینه و دارای محدودیت‌هایی است اما هیچ حمایتی از طرف مسئولان نشده‌اند، بلکه فقط عشق، علاقه و حمایت خانواده‌هاست که این افراد به مدارج بالا رسیده‌اند «تا الان هیچ حمایتی نبوده چه از سمت هیأت و چه از سمت مسئولان شهرستان. فقط از سمت خانواده بوده که جا دارد از همسرم تشکر کنم که حامی من در این زمینه بوده.»

مهبودی درباره حضور زنان در این رشته و توصیه‌هایی که به آنان می‌کند، این است که «خانم‌های ایرانی را دوست دارم و برای تک‌تک آنها آرزوی موفقیت می‌کنم، چه آنهایی که ورزش می‌کنند و چه آنهایی که ورزش نمی‌کنند. همیشه دوست داشتم موفقیت زنان ایرانی زبانزد همه باشد.» مهبودی معتقد است که خودت اگر چیزی را بخواهی، قطعا آن اتفاق برایت رخ می‌دهد: «پس به آنها توصیه می‌کنم که در روز ورزش کنند و به فکر سلامتی خود باشند. خانم‌هایی که می‌خواهند ورزش‌هایی انجام بدهند تا موفق باشند باید همه محدودیت‌ها را کنار بگذارند و بهانه نیاورند که نمیشه یا نشد، اگر خودت بخواهی قطعا میشه. پس تو می‌توانی و توانایی‌اش را داری که به هرچیزی که می‌خواهی برسی.»

می‌خواهم به زنان معلول کمک کنم!

مهبودی درباره هدفش در آینده این ورزش می‌گوید: «هدفم این است که به مسابقات جهانی بروم. در آنجا به یاری خدا و دعای مردم، یک مدال خوش‌رنگ جهانی را کسب کنم تا بتوانم دل‌شان را شاد کنم و اینکه خیلی دوست دارم که باشگاهی را مخصوص مچ‌اندازی برای بانوان و معلولان جسمی افتتاح و به دنیا ثابت کنم معلولیت، محدودیت نیست. در نهایت قهرمانان زیادی پرورش بدهم.»

او در ادامه درباره قوت و توانایی زنان ایرانی می‌گوید که «ارتقای این رشته به‌خصوص برای زنان در ایران برای من خیلی مهم است و زنان ایرانی نسبت به قزاق‌ها از قدرت بدنی بیشتری برخوردار هستند. درست است که زنان ایرانی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند اما این محدودیت‌ها، جلودار ما نخواهند بود و ما با کمک همدیگر موفق‌ می‌شویم.»

//اتمام پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.