استقبال کشورها از پیشنهادات ایران در اجلاس حقوقی سنت‌پترزبورگ

وزرای دادگستری و مقامات عالی قضائی ۲۲ کشور در اجلاس حقوقی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ، تحریم کشور‌های مستقل را اقدامی ضدبشری دانستند و آمریکا را بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر معرفی کردند.

به گزارش شهروند آنلاین از مسکو، یازدهمین اجلاس حقوقی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ روسیه، امسال در حالی به پایان رسید که وزرای دادگستری و مقامات عالی قضائی ۲۲ کشور جهان، آمریکا را به‌ دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌های مستقل، بزرگترین ناقض حقوق بشر معرفی کردند و خواستار همکاری حقوقی برای مقابله با آثار و تبعات تحریم‌های آمریکا شدند.

هیات قضائی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری کشورمان در اجلاس امسال حضوری فعال داشت.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی که سخنران نشست عمومی این اجلاس بود، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، ضمن اشاره به نتایج و دستاورد‌های این نشست بین‌المللی گفت: پیشنهاد ایران برای همگرایی حقوقی به‌منظور پاسخگو کردن آمریکا در نقض گسترده حقوق بشر و نیز تشکیل باشگاه کشور‌های تحریم شده، با استقبال زیاد شرکت‌کنندگان مواجه شد.

امین‌حسین رحیمی افزود: در نشست عمومی اجلاس که با حضور دیمیتری مدودف، معاون رئیس‌جمهوری روسیه در شورای امنیت ملی این کشور، وزیران دادگستری، مقامات عالی قضائی و حقوقدانان برجسته ۲۲ کشور حضور داشتند، پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

او به تجربه ایران در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا در بیش از ۴۰ سال گذشته اشاره و تاکید کرد: همه کشور‌های حاضر در اجلاس و بویژه روسیه، که اخیرا مورد تحریم قرار گرفته است، خواستار استفاده از تجربیات ایران برای کاستن از تبعات تحریم‌های یکجانبه شدند.

وزیر دادگستری کشورمان، استفاده از راهکاری حقوقی و مراجعه به نهاد‌های صلاحیت‌دار بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه و دیگر نهاد‌های حقوق‌بشری را از دیگر پیشنهادات ایران در اجلاس عمومی برشمرد و گفت: هرچند متاسفانه بسیاری از این مراجع زیرنفوذ آمریکا هستند، اما پیشنهاد کردیم در هر شرایطی باید از ظرفیت حقوقی این مراجع صلاحیت‌دار استفاده شود.

او قرار دادن نام کشور‌های وضع کننده تحریم در ردیف ناقضان حقوق بشر، از طریق همکاری حقوقی بین کشور‌های مستقل را، یکی دیگر از پیشنهادات ایران در این اجلاس عنوان کرد و افزود: برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، راهی جز همکاری و همگرایی همه‌جانبه کشور‌های زیر‌تحریم وجود ندارد.

وزیر دادگستری کشورمان به دیدار‌های دوجانبه با وزرای دادگستری برخی کشور‌های حاضر، از جمله روسیه اشاره و تاکید کرد: در حاشیه این اجلاس با کشور‌هایی که نیاز داشتیم با آنها موافقتنامه‌های بین‌المللی «انتقال محکومین»، «استرداد مجرمین» و «معاضدت قضائی» تنظیم شود، مذاکرات بسیار خوبی انجام شد.

احمد اصانلو، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و حقوقدانان برجسته کشورمان، اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران در اجلاس امسال بودند.

در اجلاس حقوقی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ، که از آن به عنوان پایتخت شمالی روسیه یاد می‌شود، امسال وزیران دادگستری، مقامات عالی قضائی و حقوقدانان برجسته ۲۲ کشور از پنج قاره جهان شرکت کردند.

دیمیتری مدودوف، معاون ولادیمیر پوتین در شورای امنیت ملی روسیه در نشست عمومی این اجلاس ضمن استقبال از پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در زمینه راهکار‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا و غرب گفت: از آنجایی که سیاستمداران نمی‌توانند به توافق برسند، وزرای دادگستری، مقامات قضائی و حقوقدانان وظیفه دارند به زبانی مشترک و توافقی حقوقی دست یابند.

معاون رئیس‌جمهوری روسیه افزود: امروزه تنها راه رسیدن به توافق و حل مشکلات جهانی، گفت‌وگو و تعامل، بویژه بین کشور‌های دوست و هم‌پیمان است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.