هشدار وزیر کشور درباره افول تمدنی

وحیدی میزان سقط جنین را دردناک توصیف کرد

وزیر کشور با تبریک فرارسیدن هفته جمعیت، با بیان اینکه جمعیت یکی از ارکان مهم قدرت در هر کشوری است، تاکید کرد: برای افزایش نرخ باروری در کشور نیازمند یک حرکت جهادی همه جانبه و فراگیر هستیم.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور،  احمد وحیدی که در اجلاس سراسری ستاد و صف در خصوص حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سخن می گفت، افزود، با توجه به نگرانی‌های موجود در این ارتباط همه باید در این مسیر همفکر و همدل باشیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

او با تاکید بر این که کاهش نرخ جمعیت در کشور خطری است که در مسیر ما قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمانی در این ارتباط باید چاره‌جویی‌های لازم انجام شود تا بتوانیم کشور را از این خطر نجات دهیم.

وزیر کشور در این جلسه که با حضور معاونان وزارتخانه به صورت حضوری و استانداران سراسر کشور به صورت وبیناری برگزار شد، پیری جمعیت را خطری هولناک برای کشور خواند و افزود: قانون تکالیفی برای ما در این خصوص تعیین کرده است ولی به صرف قانون چیزی حل نمی‌شود و باید حرکت‌ها در چارچوب قانون، جهادی و همه‌جانبه باشد.

وحیدی با اشاره به تاکیدات موجود در فرهنگ دینی در ارتباط با ضرورت فرزند‌آوری خاطر نشان کرد:علاوه بر این اکنون جمعیت یکی از ارکان مهم قدرت در هر کشوری به حساب می‌آید و در این ارتباط نیز نباید از کشورهای دیگر عقب بمانیم.

وزیر کشور با اشاره به نقش برجسته و بارز جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تاکید کرد: باید در نظر داشت که در مقطع کنونی با توجه به محدودیت زمانی هیچ مساله‌ای به اندازه اهمیت جمعیت برای آینده کشور و ایران عزیز مطرح نیست.

او با اشاره به این که نرخ نزولی در برخی از استان‌های کشور بسیار نگران‌کننده و شدید است، خاطر نشان کرد، اگر حتی ما به نرخ جانشینی جمعیت یعنی ۲.۱ ( دو ممیز یک) هم برسیم تازه می‌توان گفت که جمعیت ما کم نمی‌شود و اکنون در طرح‌ها و برنامه‌های مورد نظر نرخ۲.۵ (دوممیز پنج) در نظر گرفته شده است.

وحیدی با اشاره به ضرورت تعیین تکالیف هر استان و شهری در ارتباط با افزایش نرخ جمعیت و ضرورت یک حرکت جدی در این ارتباط گفت، لازم است استان‌ها برنامه‌های خودشان را برای رسیدن به نرخ مورد نظر ارائه کنند تا ما بتوانیم به افق‌های پیش رو دست یابیم.

او با دردناک خواندن میزان سقط جنین در کشور خاطر نشان کرد: این اقدام از نظر مفاهیم دینی ما بسیار مذموم و نکوهیده است و خیلی‌ها به این موضوع توجه ندارند و اگر آمارها در این خصوص قطعی باشد، باید همه با هم برای جلوگیری از آن همت کنیم.

وزیر کشور در ادامه بر ضرورت تسریع در ارائه تسهیلات بانکی برای افزایش ازدواج در کشور و افزایش نرخ جمعیت اشاره کرد و گفت: لازم است تا اقداماتی نیز در ارتباط با ناباروری در کشور انجام شود تا این خانواده‌ها نیز بتوانند مشکل خود را برطرف کنند.

وحیدی با تاکید بر این که فرزندآوری موجب افزایش بنیان‌ها و تحکیم خانواده می‌شود، بر ضرورت مشوق‌های فرهنگی – تبلیغی با همراهی مردم در کنار مشوق‌های مالی تاکید کرد و گفت: اگر کشوری دچار کمبود نرخ رشد جمعیت شود به مرور دچار افول تمدنی نیز می‌شود و این روند خطرناک است.

او با اشاره به همت همه مسئولان در کشور برای جبران مشکل کاهش نرخ جمعیت تاکید کرد: در این ارتباط با برنامه‌های موجود حتما نرخ جمعیت را افزایش دهیم و در این ارتباط یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد استان‌ها نیز به میزان رشد جمعیت مربوط می‌شود و لازم است استان‌هایی مانند گیلان، مازندران و البرز اقدامات عاجلی در این خصوص انجام دهند.

در اثنای این جلسه نیز استانداران خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری ، یزد و خراسان رضوی به عنوان استانی‌هایی که بیشتر نرخ رشد جمعیت را در کشور داشتند، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در ارتباط با افزایش هر چه بیشتر آن بیان کردند و خواستار توجه بیشتر دولت به خصوص ارائه تسهیلات لازم نظیر وام و مسکن با توجه به آمارهای بالای این استان ها به خانواده‌ها و جوانان جهت ازدواج شدند.

در ابتدای این جلسه نیز خانم زینب اختری مدیرکل جدید امور زنان و خانواده وزارت کشور به تشریح جزئیات طرح تحول راهبردی جمعیت و فرزندآوری برای حاضران پرداخت .

در پایان این جلسه هم از طرح و نقشه راه افزایش نرخ جمعیت با عنوان ” طرح تحول راهبردی جمعیت و فرزندآوری ” با امضای وزیر کشور رونمایی شد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.