113هزار زن داوطلب، سرمایه بزرگ هلال‌احمر

راضیه عالیشوندی، رییس حوزه ریاست جمعیت هلال احمر از توانمندی‌های زنان در این نهاد مردمی می‌گوید

مطالبات کارمندان و کارکنان جمعیت هلال احمر تنها وظیفه ای نیست که در حوزه مدیر کل حوزه ریاست جمعیت دنبال می شود؛ «راضیه عالیشوندی» رئیس حوزه ریاست جمعیت هلال احمر از جمله مدیران عالی رتبه زن در هلال احمر است و برای ارتقای جایگاه زنان در پست های مدیریتی تلاش می کند. در گفت‌وگویی با عالیشوندی به مناسبت هفته هلال، به وضعیت مطالبات کارکنان و اعضای جمعیت پرداخته ایم. او همچنین از فعالیت های حوزه ریاست برای تعالی جایگاه زنان در پست‌های مدیریتی توضیحاتی می دهد. عالیشوندی می گوید :« حضور 113هزار زن داوطلب در جمعیت هلال‌احمر مصداق بارزی از نگاهی عمیق و وسیع به توان زنان در جمعیت هلال‌احمر است و این زنان اکنون یکی از سرمایه‌های اصلی این نهاد مردمی محسوب می‌شوند.» در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید.

زهرا قاسمی- شهروند آنلاین؛

مهم‌ترین پیگیری‌های حوزه ریاست در سالی که گذشت چه بود؟

با توجه به اینکه کلیه دستورات ریاست محترم جمعیت به سازمان‌ها، معاونت‌ها و مجموعه‌های هلال‌احمر از طریق این حوزه پیگیری (با تماس تلفنی و ارسال نامه مکتوب) می‌شود و به‌طور متوسط در طول هر ماه 200 نامه پیگیری از این حوزه صادر و تا گرفتن پاسخ نهایی دنبال می‌شود، تعیین مهم‌ترین پیگیری‌های انجام‌شده، کار دشواری است، اما به لحاظ جامعه هدف مدنظر و تاثیر‌گذاری آن که در سطح بالایی بوده‌، می‌توان به پیگیری جهت شروع عقد تفاهمنامه با سازمان تامین اجتماعی درخصوص پوشش بیمه‌ای تمام امدادگران و داوطلبان جمعیت اشاره کرد.
پرداخت پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی بازنشستگان محترم جمعیت هلال‌احمر که به‌دلیل تامین‌نشدن منابع لازم از سوی سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت آن محقق نشد و به دستور ریاست محترم جمعیت 50درصد آن تا پایان سال 1401پرداخت شد. این یکی دیگر از کارهایی است که در سال گذشته برای تحقق آن تلاش کردیم.
ما به دنبال تصویب آیین‌نامه اداری و استخدامی جمعیت هلال‌احمر با کمک واحدهای ذی‌ربط بودیم. پیگیری‌های لازم برای رفع موانع قانونی به‌وجود آمده درخصوص تبدیل وضعیت کارکنان و مکاتبات متعدد در این رابطه را انجام دادیم. و برای رفع مشکلات درمانی، دارویی و… مددجویان معرفی‌شده به جمعیت و درخواست‌های مردمی و ارائه گزارش‌های نهایی به دفتر مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری از طریق سامانه سامد، اقدامات لازم را انجام دادیم.

با توجه به اینکه این حوزه در ارتباط مستقیم با ریاست محترم جمعیت و به نوعی هماهنگ‌کننده اقدامات است، پیگیری‌های متعدد در حوزه‌های اعزام نیروهای عملیاتی و ارسال محموله امدادی در زلزله کشور افغانستان، سوریه و ترکیه با هماهنگی معاونت امور بین‌الملل و سایر دستگاه‌ها صورت پذیرفت. انجام هماهنگی جهت اقدامات بین‌المللی همچون پیگیری تفاهمنامه همکاری منعقدشده توسط ریاست محترم جمعیت با سایر جمعیت‌های ملی و… نیز به انجام رسیده است.

 

مهم‌ترین نیازها و درخواست‌های کارمندان جمعیت در سالی که گذشت چه بود و تا چه اندازه محقق شد؟

با توجه به تورم شدید موجود در کشور و دریافت حقوق ثابت توسط کارمندان، عمده‌ترین مشکل و تقاضای کارمندان جمعیت تغییر در میزان مزایا و دریافتی‌ها به‌طور عام است. با پیگیری‌های تمامی ارکان جمعیت و مساعدت ریاست محترم جمعیت اقداماتی در این خصوص در حد توان صورت پذیرفته و تامین اعتبارات مورد نیاز و رایزنی‌ها در خور توجه و تشکر است.
همچنین موضوع مسکن، تبدیل وضعیت استخدامی و بهبود پرداختی‌ها در حوزه بیمه‌های تکمیلی از مهم‌ترین درخواست‌های کارکنان است که تا حدود زیادی مورد توجه واقع شده و در حال پیگیری است.
اولویت‌های بعدی درخصوص مسائل رفاهی در حوزه‌های دریافت وام، مسافرت و ارائه تسهیلات رفاهی به خانواده و فرزندان همکاران است که با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود مورد رسیدگی قرار گرفته است. اما به دلایل متعدد فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد که ان‌شاء‌الله با تدابیر مدیریتی ریاست محترم جمعیت و دبیرکل محترم به‌زودی شاهد نتایج و تغییرات محسوس در این حوزه‌ها خواهیم بود.

 

به‌عنوان یکی از مدیران زن عالی‌رتبه در هلال‌احمر، آیا آماری از تعداد زنان شاغل و یا فعال در هلال احمر دارید؟ رضایتمندی این زنان چه به عنوان نیروی داوطلب و چه به عنوان کارکنان جمعیت، چگونه است؟

بله. حضور 113هزار زن داوطلب در جمعیت هلال‌احمر مصداق بارزی از نگاهی عمیق و وسیع به توان زنان در جمعیت هلال‌احمر است و این زنان اکنون یکی از سرمایه‌های اصلی این نهاد مردمی محسوب می‌شوند.
مسئولیت زنان در سطوح مختلف مدیریتی جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک مجموعه امدادرسان و همیشه آماده، حضور موثر و راهگشای بانوان امدادگر در یک نهاد بین‌المللی، ماموریت‌های سنگین و عملیات‌های متعدد در بحران‌ها و حوادث‌ پیامی بسیار مهم به افرادی است که به‌دنبال نگاه‌های ابزاری به زن هستند و نقش زنان را نادیده می‌گیرند.
تحقیقات نشان می‌دهد در هرکجا که تحرک، پویایی، نوآوری و انضباط کاری دیده می‌شود، یقینا به واسطه روابط کاری و موثر زنان در آن مجموعه است. رضایتمندی این افراد هم مثل سایر اعضای جمعیت برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. با تاکید بر اهمیت ویژه و والای جایگاه زن در اسلام و تعالی جامعه، بزرگ‌ترین مرکز رشد، تربیت و روحیه‌پذیری یک اجتماع را دامان و آغوش مادران باید دانست. جمعیت هلال‌احمر همواره بر این موضوع تاکید و در سال‌های اخیر برای تقویت بیش از پیش آن برنامه‌های مختلفی را اجرایی کرده است.

 

حضور شما به عنوان یک مدیر زن چه تاثیری در ارتقای سطح فعالیت زنان در هلال احمر داشته؟

همانطور که در مصاحبه نیز اشاره کردم من به ذات و فطرت توانمند یک زن برای تحول، تدبر و تعمق باورها و ارزش‌های انسانی در جامعه و نظام خانواده ایمان دارم.
در جمعیت هلال‌احمر هم‌اکنون بانوان جایگاه‌های مهم و ویژه‌ای دارند که به‌عنوان نمونه می‌توان به حضور زنان در پست‌های مشاور رئیس جمعیت، رئیس بیمارستان، مدیرکل و معاونان مدیرکل اشاره کرد.
همچنین در هلال‌احمر زنانی در سمت‌های مدیر بیمارستان، معاون بیمارستان در داخل و خارج کشور و همچنین نماینده رئیس جمعیت در دفتر فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ(ژنو)، رئیس موسسه و دانشگاه علمی–کاربردی هلال‌احمر و سایر پست‌های مدیریتی(مدیرکل، معاون، رئیس اداره و..) حضور دارند.

حوزه زنان و خانواده یکی از حوزه‌های مورد توجه ویژه دولت و نظام بوده و هست. ضمنا سال گذشته اقدامات شایان توجهی را مشاور محترم امور بانوان جمعیت برنامه‌ریزی کرده و به انجام رسانده‌ که مسلما پشتیبانی و همراهی حوزه ریاست را نیز به همراه داشته است.

از طرفی به لحاظ ساختاری، پیگیری، پیشنهاد و برنامه‌ریزی جهت ایجاد و تثبیت کارگروه ارزیابی و نظام شایستگی از اقداماتی بوده که نسبت به عملیاتی‌شدن آن برنامه‌هایی در دست اقدام است. حوزه زنان از گذشته در جمعیت هلال‌احمر پررنگ بوده و از آموزش زنان امدادگر تا آموزش‌های خاص این حوزه، تیم‌های حمایت روانی، تیم‌های یاس و سحر… در این زمینه‌ها فعالیت‌های قابل توجه داشته‌اند. با پیگیری‌های انجام‌شده و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، درصورت رفع برخی از مشکلات در توسعه ساختاری علاوه بر فراهم‌شدن موقعیت‌های برتر، واحدهای تخصصی بیشتری برای بانوان جمعیت ایجاد خواهد شد.

// انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.