پایان خوش ۳ پرونده آدم‌ربایی

گزارش «شهروند» از 99 روز دلهره و وحشت در دخمه گروگانگیران

پرونده ۳ آدم‌ربایی در یک روز بسته شد. آدم‌ربایان روزها و حتی ماه‌ها گروگان‌هایشان را در دخمه‌ای دور افتاده شکنجه کردند تا اینکه پلیس وارد عمل شد، آنان را دستگیر کرد و گروگان‌ها را آزاد.

گلستان، خراسان رضوی و کرمان 3 استانی بودند که ماموران پلیس در روزهای گذشته شبانه‌روز برای رهایی گروگان‌ها در آنجا عملیات‌های ویژه‌ داشتند. مردان آدم‌ربا در ازای آزادی گروگان‌ها رقم‌های چشمگیری درخواست کرده بودند.

نخستین پرونده مربوط به مردی تاجر بود که گروگان‌ها 5 میلیارد تومان در ازای رهایی‌اش طلب کرده بودند.

 ربودن صراف و طلافروش مشهدی پرونده دوم گروگانگیری این روزها بود که متهمان درخواست ۲میلیون دلاری برای آزادی‌اش داشتند. آخرین پرونده هم گروگانگیری در بم کرمان بود که به دلیل اختلاف مالی صورت گرفت.

۷۸ روز وحشت در دخمه تبهکاران

هفتاد و هشت روز وحشتناک را گذراند. مرگ را به چشم خود دید. هنوز باور ندارد از آن دخمه ترسناک نجات یافته‌ است؛ همان اتاقکی که در آن تهدید به مرگ شد.

ششم اسفندماه بود که پسر طلبکار با همدستی 3 نفر دیگر، در سناریویی مجرمانه مرد تاجر را از مقابل خانه‌اش در استان گلستان ربودند. گروگان مردی میانسال به نام مجید بود.

مجید ساکن یکی از روستاهای حوزه استحفاظی شهرستان گرگان است که در روز وقوع جرم، متهمان به کمین او نشستند و برایش دام پهن کردند. آنان خود را به‌عنوان راننده آژانس جا زدند و توانستند مرد ۴۷ساله را بربایند.

متهمان که 4 نفر بودند، به نیت دریافت پول  به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از خانواده مجید، اقدام به ربودن او کردند.

با دریافت گزارش مفقودی و آغاز تحقیقات و بررسی‌های اولیه کارآگاهان پلیس، مشخص شد متهمان گروگان ۴۷ساله را به استان دیگری منتقل کرده‌اند و از آنجا پیگیر نهایی‌کردن هدف خود هستند.

پس از ۷۸ روز از زمان شروع این اتفاق، فرد ربوده‌شده در عملیاتی منسجم و هماهنگ در زیرزمین منزلی واقع در حاشیه شهرستان شهریار ردیابی شد و از دست گروگان‌گیران نجات یافت.

هر چهار فرد متهم در این آدم‌ربایی در عملیاتی غافلگیرانه در تله پلیس گرفتار شدند.

متهمان جوان این پرونده که بین ۲۵ تا ۲۶سال دارند، دارای سوابق کیفری هستند.

 بررسی‌ها نشان داد که متهم اصلی از قبل با مرد تاجر اختلاف حساب یک‌میلیارد تومانی داشته و به همین دلیل با مشارکت ۳ نفر دیگر نقشه آدم‌ربایی را طراحی و اجرا کرده است.

متهمان اوایل اسفند‌ماه با خودروی خود مقابل خانه تاجر برنج کشیک دادند و در فرصتی مناسب او را ربودند.

صراف ۶۵ساله در چنگال گروگانگیران

آنان که سناریوی آدم‌ربایی را طراحی کردند 4 نفر بودند. مرد 65ساله طعمه این تبهکاران بود. سایه‌‌به‌‌سایه گروگان آشنا را تعقیب کردند تا سکانس‌‌ به ‌‌سکانس نقشه مجرمانه خود را عملی کنند. 2میلیون دلار رقمی بود که قصد داشتند از گروگان طلافروش اخاذی کنند. سناریوی این آدم‌ربایی کلید خورد. صورت‌شان را پوشاندند و به کمین نشستند. سد راه گروگان  شدند‌، با چاقو تهدیدش کردند و او را ربودند.

این  گروگان با دستگیری یکی از عوامل آدم‌ربایی مسلحانه، پس از ۲۱ روز در مشهد آزاد شد.

بیست‌وهفتم فروردین ماه امسال، 4 سرنشین خودروی سواری تیبای سفیدرنگ در محدوده بلوار طبرسی مشهد مرد ۶۵ساله را که در خرید و فروش طلا و صرافی فعالیت داشت، ربودند و در تماس بعدی مبلغ ۲ میلیون دلار برای آزادی او درخواست کردند.

با گزارش این موضوع به فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ بلافاصله دستور ویژه‌ برای پیگیری سریع پرونده صادر شد.

طبق بررسی‌های اولیه، خودروی مورد استفاده آدم‌ربایان سابقه سرقت از بلوار مصلای مشهد را داشت و یکی از عاملان اصلی آدم‌ربایی با این خودرو در مسیر استان‌های شمالی کشور تردد داشت.

کارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی، همچنین کارآگاهان اداره اطلاعات جنایی خودروی سرقتی متهمان را در حال حرکت از شمال کشور به مقصد مشهد ردزنی کردند.

کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی با کنترل و مراقبت‌های پوششی، خودروی یاد شده را تا نزدیکی مشهد تعقیب کردند و به راننده خودرو دستور ایست دادند که متهم با سلاح جنگی به سمت ماموران تیراندازی کرد. پلیس هم با استفاده از قانون به‌کارگیری سلاح و شلیک گلوله، خودروی مورد نظر را متوقف کرد.

کارآگاهان پلیس آگاهی پس از بازجویی از این متهم، گروگان ۶۵ساله را در وضعیت سلامت از باغ‌ویلایی در محدوده بلوار توس آزاد کردند.

تحقیقات گسترده برای دستگیری متهمان این پرونده با دستور تخصصی مقام قضائی ادامه دارد.

آزادی گروگان بمی

آدم‌ربایانی که به کاهدان زده بودند، خیلی زود به چنگ قانون افتادند. آنان روزها و شب‌ها طعمه خود را مورد ضرب و شتم قرار ‌دادند. جوان بمی که به‌عنوان گروگان به استان سیستان و بلوچستان منتقل شده بود، توسط ماموران پلیس به آغوش خانواده‌اش بازگشت. علت این آدم‌ربایی عجیب اختلاف مالی بود.

در پی ربایش پسری جوان در شهر بروات از توابع شهرستان بم، بررسی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

تیم مجربی از ماموران پلیس آگاهی تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری متهمان آغاز کرد. ماموران در گام نخست تصاویر دوربین‌های مداربسته محل وقوع حادثه را بازبینی کردند. شماره پلاک خودرو تا حدی قابل تشخیص بود‌. در نهایت کارآگاهان با به‌کارگیری شگرد‌های خاص پلیسی رد آدم‌رباها را  زدند. آنها پس از دریافت نیابت قضائی به محل مورد نظر اعزام شدند. ماموران با رعایت جوانب احتیاطی به‌گونه‌ای که به گروگان صدمه‌ای وارد نشود وارد عمل شدند. در ادامه با توجه به دستگیری یک متهم و شناسایی سایر همدستانش، آدم‌ربایان عرصه را بر خود تنگ دیدند و با رهایی فرد ربوده‌شده در یکی از نقاط استان سیستان و بلوچستان متواری شدند.

متهم دستگیرشده پس از انتقال به پلیس آگاهی به چرایی و چگونگی انجام این عمل مجرمانه اعتراف کرد. تلاش برای دستگیری سایر همدستانش هم ادامه دارد.

 

جرم آدم‌ربایی چیست و چه مجازاتی دارد؟

آدم‌‌ربایی به معنای سلب آزادی تن و انتقال شخص بدون رضایت او و با استفاده از زور، تهدید یا فریب از محلی به محل دیگر است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت آدم‌‌ربایی به معنای سلب آزادی دیگری بدون رضایت او و با قصد نامشروع از راه جابه‌جایی از محلی به محل دیگر است.

بر اساس آنچه در ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی آمده است، مجازات جرم آدم‌‌ربایی ساده حبس از ۵ تا ۱۵ سال است و در صورتی که سن مجنی‌علیه (خسارت دیده از ارتکاب جرم و جنایت) کمتر از ۱۵ سال یا ربودن با استفاده از وسیله نقلیه باشد یا به قربانی آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات یعنی ۱۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرایم نیز محکوم می‌شود.

طبق ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ اشخاصی که دارای شرایط زیر باشند، معاون جرم محسوب می‌شوند:

  • هر کس دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه، فریب و سوءاستفاده از قدرت موجب وقوع جرم شود.
  • هر کس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارایه دهد.
  • هر کس وقوع جرم را تسهیل کند.

یکی از شرایط اصلی در تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی (هم‌زمان بودن) بین رفتار معاون و مرتکب جرم است. چنانچه فاعل اصلی جرم، جرمی شدیدتر از آنچه مقصود معاون بوده است، مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف‌‌تر محکوم می‌شود.

به این ترتیب، می‌توان معاونت در آدم‌‌ربایی را نیز این‌گونه تعریف کرد: هر گاه کسی با علم و عمد، وسایل ارتکاب جرم آدم‌‌ربایی و نوزادربایی را تهیه کرده یا افراد را به ارتکاب جرم فوق تحریک یا ترغیب یا تهدید یا تطمیع کند یا به هر طریق دیگر وقوع جرم را تسهیل کند، معاون در جرم شناخته شده و مجازات او حداقل مجازات مقرر در قانون برای همان جرم است که برای جرم آدم‌‌ربایی ۵ سال و نوزادربایی ۶ ماه حبس پیش‌بینی شده است.

چه عواملی مجازات جرم آدم‌‌ربایی را تشدید می‌کند؟

در صورتی که جرم آدم‌ربایی در یکی از شرایط زیر رخ دهد، مجازات در نظر گرفته شده در این زمینه نیز تشدید خواهد شد. این عوامل عبارتند از:

  • سن مجنی‌‌علیه کمتر از۱۵ سال تمام باشد.
  • ربودن با وسیله نقلیه باشد که اطلاق وسیله نقلیه در این مورد شامل وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه نیز می‌شود.
  • رساندن آسیب‌های جسمی، روحی و روانی به مجنی‌علیه.
  • رساندن آسیب حیثیتی به مجنی‌علیه.

در پایان پیشنهاد می‌شود در صورت وقوع این اتفاق و وارد آمدن صدمات مختلف جسمانی، روحی، روانی، مالی و … می‌توانید برای احیای حقوق از دست رفته خود و مجازات مرتکبان این جرم از تجربیات یک وکیل مجرب کیفری بهره‌مند شوید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.