تغییرات شورای نگهبان چه بوده است؟

سومین تغییر در میان 6 فقیه در دوره هفتم

جایگزینی سیداحمد خاتمی به‌عنوان فقیه جدید شورای نگهبان، سومین تغییر در میان 6 فقیه شورای نگهبان در دوره هفتم (۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱) به حساب می‌آید

شهروند آنلاین: پس از صادق آملی‌لاریجانی و علیرضا اعرافی حالا سیداحمد خاتمی به‌عنوان فقیه جدید شورای نگهبان منصوب شده است. این سومین تغییر در میان 6 فقیه شورای نگهبان در دوره هفتم (۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱) به حساب می‌آید.

بر اساس اصل ۹۱ قانون اساسی، ۱۲ عضو شورای نگهبان در دوره‌های 6 ساله انتخاب می‌شوند. 6 عضو فقیه این شورا از سوی رهبر معظم انقلاب و 6 عضو حقوقدان با معرفی رئیس قوه‌قضائیه و رأی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. طبق اصل ۹۲ قانون اساسی، نصف اعضای حقوق­دان و فقیه شورای نگهبان در اولین دوره حضور خود، پس از سپری‌شدن سه‌سال، به قید قرعه تعویض خواهند شد. به این ترتیب، اعضای جدید از توان و تجربه 6 عضو سابق شورا استفاده خواهند کرد.

دوره هفتم شورای نگهبان از سال ۹۵ آغاز شده و در سال ۹۸ تغییرات نیمی از اعضای این شورا صورت گرفته است. البته در سال ۹۷ به دلیل درگذشت سه عضو شورای نگهبان (دو فقیه و یک حقوقدان) سه جایگیزین برای آنان مشخص شدند. اعضای دوره هفتم در آغاز کار، احمد جنتی، سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، محمد یزدی، محمد مومن، سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی و مهدی شب‌زنده‌دار (6 عضو فقیه) و عباسعلی کدخدایی، محسن اسماعیلی، نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی‌فر، محمدرضا علیزاده و سیدفضل‌الله موسوی (6 عضو حقوقدان) بودند.

در بیست‌وپنجم تیر ۹۸ سه عضو جدید فقیه با انتصاب رهبر معظم انقلاب و سه عضو جدید حقوقدان با انتخاب مجلس شورای اسلامی به این نهاد اضافه شدند و سیامک ره‌پیک هم به جای محمد علیزاده (درگذشته در بیست‌وهفتم اردیبهشت ۹۷) انتخاب شد. صادق آملی‌لاریجانی به جای سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی (درگذشته در سوم دی ۹۷)، علیرضا اعرافی به جای محمد مومن (درگذشته در دوم اسفند ۹۷)، مهدی شب‌زنده‌دار (که در دوره ششم جایگزین غلامرضا رضوانی- درگذشته در سی‌ام فروردین ۹۲- شده بود)، محمدحسن صادقی‌مقدم به جای محسن اسماعیلی، محمد دهقان به جای نجات‌الله ابراهیمیان و هادی طحان‌نظیف به جای سام سوادکوهی‌فر انتخاب شدند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.